ik heb wat/wil wat... maar wat?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
franky
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2004, 00:24

ik heb wat/wil wat... maar wat?

Bericht door franky »

Op een goede dag besloot ik puur ter decoratie dat ik weleens een basgitaar aan de muur wilde hebben. Nu zullen jullie misschien mij daarvoor al eea toewensen maar bedenk wel... men kan me dus geen *** met een gitaar noemen. En bovendien is zo'n ding vaak ook heel mooi om te zien natuurlijk. Nu bedacht ik me dat ik dan misschien ook weleens meer zou willen doen als alleen er naar kijken. Dus ik me eens hierin gaan verdiepen. Inmiddels krijg ik van een aantal vrienden een budget om dus een bas aan te schaffen. Mooi kado. Nu zag ik dus bij FEEDBACK een Hartke bass pack, een Peavey Bass pack, allebei heel compleet maar is t ook wat? Of toch maar liever de Squier p-bas ltd of de Affinity? Misschien wel de Dean edge one... en dan een vesterker erbij kopen... Wat is eigenlijk een pilot bass of een precision bass. En wat is beter een 20 of 24 frets hals. En zijn er verder nog dingen die erop moeten zitten omdat je anders jezelf erg beperkt. (zeg maar een auto koopt van 1400 kilo met een 1.0 motor erin...) Wie kan me wat vertellen...
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Eerste bas

Bericht door Wilbert »

Ik ben geen guru, want ik ben zelf pas 7 maanden aan het bassen, maar de eerste reacties op deze vraag zullen zeer zeker zijn:

dat is allemaal een kwestie van smaak &
watwil je ermee gaan doen?

Wat voor geluid wil je (ik begrijp uit je verhaal dat je er toch op wilt gaan spelen) en wat wil/kun je er aan kwijt? Wil je per sé een nieuw instrument of misschien een 2ehandse?
franky
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2004, 00:24

Bericht door franky »

wat voor geluid? tja ik ben er al zo lang mee bezig dat ik de stellige overtuiging heb dat ik er zeker 4 tonen (bij een 4-snarige bas) uit kan krijgen. Dus hier had ik nog ff niet over nagedacht. Maar mijn muziek voorkeur gaat uit naar pop/rock...
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

een bas aan de muur hangen te decoratie is echt zonde. ik kan je een tip geven. ga er op spelen, heb ik ook gedaan. je krijgt er geen spijt van hoor. speel nu zelf pas twee maanden. je kan wel gaan kijken wat voor geluid wil je, maar daar is ook een prijskaartje aan gebonden. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Ik zelf vind de ibanez bassen heel mooi. als je wilt beginnen zou ik kijken naar de prijs kwaliteit verhouding en niet zo zeer naar het geluid en het aantal frets. je zal toch moeten beginnen bij het begin, en meteen hoog in zetten is denk ik te veel van het goeie.

grtz. Nick
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

JE zegt t zelf al: ze hebben bij Feedback van alles staan.

Kijk naar je budget, neem een dag (of twee) en ga naar Feedback, probeer alles uit wat je leuk lijkt.
Als leek zul jenog niet zoveel verschil horen in geluid (ik hoorde ook geen verschil een paar jaar terug), en als je dan een bas hebt die je en mooi vind, en lekker vind spelen, en betaalbaar is en er komt een geluid uit wat je leuk vind, dan heb je je deal.

ff over precision: er zijn verschillende elementen
singlecoils - deze hebben 1 rij magneetpolen om het geluid op te vangen
doublecoils/humbuckers - deze hebben twee rijen magneetpolen
triplecoils - deze hebben drie rijen

van de singlecoils heb je de jazz (een langwerpige) en een precision/quarterpounder (bmw) (twee minielementjes, voor elke 2 snaren 1tje)

Al deze elementen hebben hun eigen geluid, en dat geluid verschilt ook per merk.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Anders moet je een ervaren bassist of leraar meenemen naar de winkel, of bij de Conijn in Eindhoven helpen de verkopers je ook met je keuze.
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Dirk schreef:Anders moet je een ervaren bassist of leraar meenemen naar de winkel, of bij de Conijn in Eindhoven helpen de verkopers je ook met je keuze.
ik ben zelf niet zo'n fan van feedback (ongeïnteresseerde verkopers e.d.) dus als je (goed) advies wilt hebben moet je misschien toch naar een andere winkel. Conijn vindt ik dan ook een hele goede. Maar een verkoper blijft een verkoper en wil vooral verkopen, dus het beste is misschien inderdaad nog om een ervaren bassist mee te nemen naar de winkel en samen met hem/haar iets uit te kiezen.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bassist meenemen

Bericht door Wilbert »

Misschien wil er iemand van het forum mee? Waar woon je, franky?
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ja dan mag het wel een verkoper zijn, maar hij zal je niet afschepen met een veel te dure bas die eigenlijk van multiplex is gemaakt ofzo... (om het maar heel zwart wit te zegge...)
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Dirk schreef:Ja dan mag het wel een verkoper zijn, maar hij zal je niet afschepen met een veel te dure bas die eigenlijk van multiplex is gemaakt ofzo... (om het maar heel zwart wit te zegge...)
allicht, maar als ie niet heeft staan wat je eigenlijk zou moeten hebben (een goede beginnersbas) dan reken maar dat ie je toch ergens mee naar huis stuurt!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ja, maar daar zou ik me niet te druk over maken, ze hebben daar bassen genoeg... En een banjo waar je geen fatsoenlijk melodietje uit kunt krijgen :) (dwz. ikke niet..)
Music is Endless

https://www.sqy.nl
franky
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2004, 00:24

Bericht door franky »

misschien is t inderdaad wel een goed plan om gewoon ff iemand mee te nemen. Komt t vast goed. Maar heeft iemend ervarigen met de merken of modellen die ik hierboven heb opgenoemd. Of misschien een aarader waar je zelf ervarigen mee hebt?
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

kijk franky, of een bas nou 2000,- kost of 100,-, als jij m niet fijn vind spelen, dan moet je m niet kopen.

Een ervaren basspeler hoort duidelijk het verschil in klank, ziet de kwaliteit van de hardware etc.
Het is zeker handig om een ervaren bassist mee te nemen, maar uiteindelijk moet je de bas kopen die jij fijn vind spelen.
Daarnaast maakt t niet echt uit of een bassist ervaring heeft met verschillende merken, ik denk dat je je toch moet beperken tot merken als Dean, Stagg, en voor wat meer geld heb je een degelijke Squier.
franky
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2004, 00:24

Bericht door franky »

dean en squier zijn inderdaad wel twee van de merken die ik voorbij had zien komen in mijn zoektocht. De goedkopere modellen vallen ook binnen mijn budget. En een bas van 2000 euro om mee te beginnen vond ik ook wat overdereven...
franky
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2004, 00:24

Bericht door franky »

oh en ff over dat spelen... ik speel dus nog niet en zou dus ook niet weten wat ik fijn vind spelen. maar ik denk dat iedere beginner dat heeft.
Plaats reactie