Richwood P-bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Richwood P-bass

Bericht door The Mule »

Afbeelding

Er zijn hier in het verleden tot mijn verbazing amper topics of discussies geweest over Richwood, terwijl er op het Gitaarnetforum een hele hype is ontstaan. Er lopen hier voor zover ik weet een paar enthousiaste gebruikers met een Jazz rond, maar daarmee houdt het blijkbaar op. Ik zou graag actuele opmerkingen horen van Richwood-eigenaren, plussen en minnen en evt. doorgevoerde modificaties.

Reden is dat ik mijn jarenlange vergeefse zoektocht naar een mooie ouwe Fender Precision heb afgesloten en mezelf verlaagd heb :wink: tot de aanschaf van een Richwood 'vintage' (gouden logo) P-bass met maple hals en in mijn favoriete Fenderkleur Lake Placid Blue. Over een weekje of drie wordt 'ie thuisbezorgd voor een absolute spotprijs, en ik verwacht er een leuk basje aan te hebben. Hopelijk is er iets waar van de hype die al aardig internationaal begint te worden. Hij zal van mij i.i.g. kappen over brug en element krijgen, en zo nodig (hoor ik graag van ervaringsdeskundigen) andere electronica. Maar ook dan blijft het een spotgoedkoop alternatief voor een 'echte', en zie maar eens een LPB Fender te vinden!

Wie kan me er meer over vertellen? Hoe houden deze dingen zich bv. op de langere termijn en in verschillende situaties?

Bedankt alvast :!:
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

geen idee,
maar ik kan je wel vertellen dat die bas er ubergeil uitziet :D

*mag ik vragen hoeveel je voor een richwood neerlegt?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Mooi basje! Ik kan je wel vertellen dat ze zich aardig gedragen, alleen zijn de potmeters niet van zulke hoge kwaliteit, die zou ik vervangen. De tuners op mijn richwood-gitaar waren ook niet zo goed, maar dat zal verschillen per exemplaar.

Veel plezier ervan!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
eric_wilson_is_fat
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 dec 2004, 22:29

Bericht door eric_wilson_is_fat »

Wat voor andere electronica ben je van plan er in te zetten Mule?
I tell ya 8)
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

gothax schreef:*mag ik vragen hoeveel je voor een richwood neerlegt?
Prijzen kun je vinden bij www.backandforth.nl

Leuk ding wel, ik ben zelf ook nog eens van plan om een p-bass in elkaar te zetten van allerlei losse onderdelen. Zou dan een soort van motown-basje moeten worden...
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Richwood Jazz bass.

De electronica moet je zeker vervangen, ik zou de electronica van de pbass vervangen voor een Dimarzio Split P (zoek even op www.dimarzio.com voor de specs). De electronica is het enige minpuntje van de bass volgens mij.. dus potmeters + nieuwe pickup!

Ik heb de P en de J allebei met de 'standaard' electronica gespeeld en ik vond toch de J net iets beter..

Verder:
- bridge; ik heb nooit echt intonatieproblemen, of ik moet er nieuwe snaren op gezet hebben. Sustain is gewoon goed.
- tuners; als je er geen snaren op hebt zitten, dan zitten ze niet 'al te stevig' zodra er snaren op zitten: hij ontstemt echt niet snel! Eigenlijk gewoon perfect! Na een weekje niet spelen moet je even een klein beetje draaien, maar dan is hij harmonisch weer perfect gestemd.
- body; HEERLIJK! Zo'n massief houten body is toch iets wat je mist bij andere goedkope bassen!
- hals; ik heb nog geen hals gevonden die beter speelde.. ik heb een hekel aan de geverfde halzen (ook van een Rick van 1300 euro) en die van de MIM fenders spelen minder lekker dan die van m'n Richwood.

Overal: perfect basje voor het geld! Electronica zal je even moeten vervangen, maar dan heb je voor 300 euro een bass die MAKKELIJK kan concureren (of zelfs beter is) dan een MIM fender ;)
none.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

woow die prijs is zeker goed te doen :D
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Oeeee Killian daar maak je een foutje, mijn MIM Fender is toch echt wel beter dan jouw Richwood denk ik, aangezien ik ze een keer naast elkaar geprobeerd heb, en dan heb ik het vooral over gevoel.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

zeker een mooi basje! jammer dat richwood niks linkshandig maakt :(
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Wauw! :wink:
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

eric_wilson_is_fat schreef:Wat voor andere electronica ben je van plan er in te zetten Mule?
Wat dacht je, een Alembic P-bass pickup en preamp natuurlijk!









:wink: Nee hoor, ik wil eerst de originele pickup een eerlijke kans geven, en anders vervangen door een goede passieve 'vintage' replacement, bv. Seymour Duncan Antiquity, ik zoek zo'n lekker ouderwets 'warme deken geluid'. Ik heb ooit een Fender Precision uit 1977 gehad, en die klonk absoluut prachtig, alleen was 'ie loodzwaar en had een verschrikkelijk penetrant kroegaroma (stonk naar drank en sigaretten). Dat wordt mijn referentiegeluid.

De bas kost trouwens € 177,- inclusief thuisbezorging... 8)
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

The Mule schreef:De bas kost trouwens € 177,- inclusief thuisbezorging... 8)

Das geen geld voor zo'n mooi ding!
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik heb een richwood 3/4 p-bas. (169 euro betaald)

de hals is heel goed vind ik. geen dode punten, geen uitstekende frets, goed profiel, eerder dik dan dun (perfect voor mij). de brug vind ik nogal aan de lichte kant maar voldoet. alder body (geen multiplex). de elementen vallen ook mee,een goede klank vind ik. voor die prijsklasse een hele goede beginnersgitaar.

er zijn wel kwaliteitsverschillen in afwerking en vooral in afstelling. ik heb twee exemplaren vastgehad en de afstelling van een der van vond ik echt ondermaats. maar ja, kwestie van gewoon een goed exemplaar uit kiezen.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

afstellen doe je uiteraard zelf :wink:
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

idd, maar voor beginners dikwijls niet zo vanzelfsprekend.
Plaats reactie