T.b.v. Beginnerslinks - mensuur

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

T.b.v. Beginnerslinks - mensuur

Bericht door The Mule »

Ik schreef vanmorgen onderstaand stukje in het basgitaardeel van het *kuch* Gitaarnetforum *kuch* en nu wil ik zeker niet beweren dat ik in alle opzichten de spijker op zijn kop sla, maar op zich kan het voor beginners wel behulpzaam zijn. Mocht iemand er nog wat aan toe willen voegen, commentaar willen leveren e.d. dan leidt dat alleen maar tot een beter en completer verhaal, dus wees welkom!
Als ervaringsdeskundige (ahum :wink:) met 30,75" en 32" en 34" en 35" mensuurlengtes kan ik zeggen dat het effect van de mensuur op het al dan niet 'strak' klinken van een bas nogal wordt overschat, maar het gevoel is zeker verschillend en meestal ook bepalend of je een bas wel of niet lekker vindt spelen.

Je moet het zo zien, een snaar heeft een begin (topkam) en eind (brug) en daartussen 'zweeft' hij als het ware boven de elementen en de toets. De toets wordt door de frets altijd opgedeeld in afstanden die een vaste maatverhouding tot de zwevende snaarlengte en tot de andere afstanden hebben. Als de zwevende snaarlengte groter is doordat de bas een grotere mensuur heeft, zijn dus automatisch alle afstanden tussen de frets groter dan bij een bas met een kleine(re) mensuur. De hals, of in elk geval de toets, is logischerwijs ook langer, dus je moet meer reiken met je fretarm.

Alles went, maar ontspannen en comfortabel spelen is in alle opzichten het beste. Je kan je hoofd bij de muziek houden en het voorkomt blessures. Wat niet betekent dat korter altijd beter is, want voor mensen met grotere handen kan dat juist krampachtig aanvoelen. Het komt dus neer op veel proberen en ontdekken wat je het lekkerst vindt spelen.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ben het helemaal met je eens. Dit heb je geschreven naar aanleiding van het verhaal van Fuhgawz? Ik denk dat hij daar een heel eind mee komt en zich qua geluid niet veel zal aantrekken van de mensuur.

In arnhem op de muziekschool, waar ik les heb, staat in het bigbandlokaal een oude Fender Musicmaster bas. Dat is een shortscale. Ik vind hem persoonlijk helemaal niet lekker spelen, omdat ik redelijk lange armen en grote handen heb. Een collega-bassist uit arnhem vindt het ding heerlijk, want hij is niet zo groot. Hoewel ik de bas niet lekker vind spelen klinkt hij toch lekker en als ik een iets "ouder" geluid nodig heb (als we bij repetities voor de gein een blues gaan spelen) pak ik hem wel eens.

Nog een voorbeeldje: mijn leraar heeft een V/d End met een 36" mensuur. Die vind ik toch iets fijner spelen dan mijn gewone Jazz Bass en Yamaha, maar die moet je dan weer custom laten maken en die hebben ook aparte snaren nodig.

Het ligt er dus, zoals mule al zegt, gewoon aan wat je het fijnst vindt, en probeer vooral!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Je zou er zeker het verschil in geluid bij moeten vermelden. Niets is voor een beginner deprimerender dan het niet kunnen benaderen van het geluid dat je wil. Een shortscale klinkt altijd anders, wolliger dan een longscale. Dit geldt ook voor de modernere shortscales zoals de Duesenberg StarBass, ook al beweren ze zelf van niet. En een beginner zal niet graag snel een tweede bas kopen. Ook het omschakelen van kort naar lang is niet slim als je net begonnen bent, lijkt me.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik ben, eigenlijk zonder erover na te denken, ook gelijk begonnen met een Yamaha RBX, gewone mensuur. TOen was het meer een bas met een jochie dan een jochie met een bas, maar dat doet er niet zo toe. Ik zie de kleine gastjes die op de arnhemse muziekschool les hebben allemaal emt 34" bassen lopen. Ik neem niet aan dat die al grote handen hebben.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

RUIS schreef:Je zou er zeker het verschil in geluid bij moeten vermelden. Niets is voor een beginner deprimerender dan het niet kunnen benaderen van het geluid dat je wil. Een shortscale klinkt altijd anders, wolliger dan een longscale. Dit geldt ook voor de modernere shortscales zoals de Duesenberg StarBass, ook al beweren ze zelf van niet. En een beginner zal niet graag snel een tweede bas kopen. Ook het omschakelen van kort naar lang is niet slim als je net begonnen bent, lijkt me.
Ik weet dat dit juist een deelonderwerp bij discussies over mensuurlengte is waar verschillende mensen ook verschillende meningen over hebben. Ik denk zelf dat het wel meevalt, althans veel minder invloed heeft dan vaak wordt beweerd. De constructie van hardware en body/hals-verbinding en de kwaliteit van de snaren is IMHO veel meer van invloed.

Bij oudere modellen (vgl. Fender Musicmaster, Mustang en Precision) kan het verschil enorm (en heel goed hoorbaar) zijn, bij mijn shortscale (30,75"), mediumscale (32") en longscale (34" = Fender) Alembics hoor je (ik heb het dus niet over 'voel je') het verschil alleen maar als je het weet. Een beetje te vergelijken met wijnkenners die vooraf het etiket op de fles bestuderen. Maar nogmaals, da's mijn persoonlijke opvatting. Juist met verschillende invalshoeken wordt het verhaal het compleetst...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

Wat is een mensuur? :oops:
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Da's de lengte van de snaren van de kam tot aan de brug. Wordt meestal uitgedrukt in inches. Een 34" (inch) mensuur is 86,36 centimeter lang.
Nog beter is het geloof ik de afstand van de kam naar de twaalfde fret te vermenigvuldigen met 2. Die afstand is dan de officiele mensuur... :)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

thanks, weer wat geleerd 8)
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik vind een langere mensuur (35 inch) qua gevoel goed te vergelijken met een 34 inch bas die iets hoger gestemd is; het voelt allemaal wat strakker en als je plukt is de respons snel en fel. Een shortscale (32 inch) is weer te vergelijken met een 34 die iets omlaag is gestemd het is is allemaal wat losser en je hebt wat meer 'twang' (begrijp je :D ).

Wat ik me wel afvraag in hoeverre deze informatie voor beginners handig is, volgens mij zijn er vrij weinig instapmodellen met afwijkende mensuren? Ik vind een langere mensuur bij een 5-snaar wel de B meer definitie geven, het geeft geen garantie voor een goede B maar kan zeker helpen!
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Bogey schreef:Ik vind een langere mensuur bij een 5-snaar wel de B meer definitie geven, het geeft geen garantie voor een goede B maar kan zeker helpen!
Volgens mij werkt dat zo met bassen met geschroefde hals en niet met bassen met doorlopende hals. Ik heb zelf een Rikkers met een standaard 34" mensuur. Een heel strakke b!
Nog een vraagje. Als je bas een 35" of zelfs 36" mensuur heeft, heb je dan niet dat je keus aan snaren beperkt wordt?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Olaf Reijnders schreef:
Bogey schreef:Ik vind een langere mensuur bij een 5-snaar wel de B meer definitie geven, het geeft geen garantie voor een goede B maar kan zeker helpen!
Volgens mij werkt dat zo met bassen met geschroefde hals en niet met bassen met doorlopende hals. Ik heb zelf een Rikkers met een standaard 34" mensuur. Een heel strakke b!
Nog een vraagje. Als je bas een 35" of zelfs 36" mensuur heeft, heb je dan niet dat je keus aan snaren beperkt wordt?
Dat had ik ook al ter sprake gebracht. Mijn leraar heeft dus een V/d End met 36" mensuur, en die moet zn snaren speciaal bestellen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Bogey schreef:Wat ik me wel afvraag in hoeverre deze informatie voor beginners handig is, volgens mij zijn er vrij weinig instapmodellen met afwijkende mensuren?
Epiphone heeft een redelijk populaire starterset met een shortscale EB-0, en op de tweedehandsmarkt (waar veel beginners hun eerste stappen op weg naar de diepte zetten) kom je opvallend veel afwijkende (meestal kortere overigens) mensuurlengtes tegen, bv. de eerder genoemde Fender Musicmasters en Mustangs. Ook oude 70's klonen hebben vaak een kortere mensuur.

Los daarvan worden beginners nogal eens met 'interessante' vaktermen om de oren geslagen, of het nu in winkels, bij meer ervaren vrienden/kennissen of op forums als deze is.

Daarom dacht ik dat het misschien wel in het rijtje beginnerslinks zou passen, maar het is uiteindelijk Q z'n feestje natuurlijk...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Olaf Reijnders schreef:
Bogey schreef:Ik vind een langere mensuur bij een 5-snaar wel de B meer definitie geven, het geeft geen garantie voor een goede B maar kan zeker helpen!
Volgens mij werkt dat zo met bassen met geschroefde hals en niet met bassen met doorlopende hals. Ik heb zelf een Rikkers met een standaard 34" mensuur. Een heel strakke b!
Nog een vraagje. Als je bas een 35" of zelfs 36" mensuur heeft, heb je dan niet dat je keus aan snaren beperkt wordt?
Wat ik al aan gaf het kan helpen, ik heb een geschroefde hals maar een 35 inch scale en door de hals lopen grafieten stroken (zeer goeie B kan ik je vertellen). Een doorlopende hals is ook zeker geen garantie voor een goede B. En ook met een geschroefde hals kun je een vette b hebben (pak maar eens een stingray bijv.)..

En een 35 inch scale beperkt je niet in je keus voor snaren we hebben het over 2,54 cm, tenzij je ze ook nogeens door je body haalt dan kan je te kort uitkomen.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Bij 'overig' zou die wel passen in mijn lijstje, aangezien beginners waarschijnlijk niet weten wat een mensuurlengte/scale is. Er zit ook een bepaalde gradatie in mijn lijstje -> eerst de beginnersbassen etc., vervolgens staat bij 'overig' alles wat met elkaar te maken heeft bij elkaar gegroepeerd voor het overzicht en daar moet nog wel een plekje te vinden zijn. Altijd handig om iets extra's te lezen lijkt mij, beginners zullen ook niet altijd geïnteresseerd zijn in ohms e.d. :).

Zelf heb ik altijd de indruk gehad dat juist de stijfheid en kwaliteit van het hout de meest grote invloed heeft op de strakheid van de snaren. Maar een langere mensuurlengte helpt natuurlijk ook, kijk bijvoorbeeld naar dingwall.

edit: wat bogey dus eigenlijk zegt dus.
Gebruikersavatar
jazzywezzy
Berichten: 456
Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56

Bericht door jazzywezzy »

Is het ook niet zo dat de plaatsing van de brug erg van belang is? Staat je brug erg naar achteren op je body dan kun je wel een lang mensuur hebben maar is je hals korter maar heb je minder toon. Bij akoestische bassen en contrabassen staat de brug bijvoorbeeld meer in het midden van de body om meer toon/resonantie te verkrijgen. Sommige elektrische bassen hebben de brug ook meer naar het midden staan.
M.a.w. de mensuurlengte alleen zegt ook niet alles ;-)
Where's the 'uhh'?
Plaats reactie