Welke pedaal is noodzakelijk!?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Welke pedaal is noodzakelijk!?

Bericht door UP-B »

is er als bassist een effect dat zeker iedereen moet hebben? zo ja vertel het ons!!!!

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

Neen, laat dat gekleuter maar aan de gitaristen over.
Effecten zijn alleen om te verbergen dat je het eigenlijk toch niet zo goed kan als dat je iedereen wil doen laten geloven :P

(of mijn nijntje uitleg aan een vriendin van me: "Dat is net als die gozer van muse. Een kerel met een basgitaar die klinkt als alles behalve een basgitaar" )

Nee, even serieus. Ik vind niet dat er iets is als een must-have voor bassisten. Ik ben zelf een fan van gewoon puur clean in liedjes (ongeacht of het nu metal of fusion of whatever is. CLEAN) Terwijl een maat van mij eigenlijk altijd die Ampeg reutel gebruikt als hij metal speelt.
Ik gebruik hooguit wat Delay/Echo soms maar als het niet hoeft dan ook liever niet :)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Æ

Bericht door Æ »

'Moet hebben'... niks moet.
Zelf ben ik een GROOT liefhebber van veel, heel veel effecten over m'n basgeluid, zodat het bijna niet meer herkenbaar is als zodanig.
Maar je ziet, zoals beschreven in de post boven mij, als je speelt met veel effect dan zou je niet kunnen spelen en meer van dat soort vooroordelen. Kwestie van smaak, lijkt me. Niks meer, niks minder.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Het hangt ook wat van je muziekstijl af. Ik heb wel wat effecten gehad, maar ben er vrijwel volledig weer vanaf gestapt.
Zelfs de ebs multidrive kon me niet echt bekoren, leuk ding hoor, alleen ik had er niets aan in de bands waarin ik speel. Tegenwoordig heb ik alleen een compressor (maar dat beschouw ik niet echt als effect) en een shin-ei mutebox (wat weer wel een heel erg hip ding is) en daaraan heb ik meer dan genoeg.
Maar die compressor heb ik altijd aan staan (lichte compressie met buizensimulatie erover) en dat maakt je sound toch wel net iets dikker (met name de G snaar klinkt er wat beter door). Dus een goede compressor zou ik wel aan willen raden.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Er zijn veel effecten geschikt voor bas. Eigenlijk is elk effect geschikt voor bas, zolang je hem uit hebt staan.
Ik gebruik voor optredens wel eens een origineel oud RAT gitaarscheurpedaal (voor m'n bas). Deze heeft nl. een echte bypass. Ik weet geeneens of er een batterij in zit. Hij is alleen maar om 2 snoeren aanelkander te maken, zodat ik wat meer heen en weer kan leuk doen.
Vooral daarom is het voor bassisten aan te raden over minstens 1 effect te beschikken (en 2 snoeren).
Gebruikersavatar
pompompom
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 nov 2003, 10:35

Bericht door pompompom »

ik heb een distortion-fetish....
"If the words "life, liberty and the pursuit of happiness" don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."
- Terence McKenna
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Hahaha RUIS, mooi gezegd. Ik heb ook zo'n verlengding in de zin van schakelbox. Gelukkig zitten er wel wat leuke effecten bij.. het hangt nogal van de band waar je in zit en niet 'bang' moet zijn om ook gewoon clean te spelen. Af en toe voor de leuk gebruik ik ze waardoor ze echt wel een toegevoegde waarde krijgen, maar of het een must have is? No way.


Net als bij gitaar overigens, behalve dan wat galm en distortion die tot het standaard arsenaal worden gerekend. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

SYNTH... dat is zo vet voor intro's ... check bijvoorbeeld "The Bloodbrothers - Cecilia and the Shaded Saloon" (ookal bleek dit later een keyboard met overdrive, maargoed, bas met synth levert t zelfde).
Een overdrive kan nog wel vet zijn, en misschien een wah? maar ik ben ook niet zo'n effecthoofd... eerst maares degelijk leren spelen :P
Æ

Bericht door Æ »

Leg mij eens uit: waarom wordt er veronderstelt dat je slechter zal zijn als je met effecten speelt? Je bespeelt anders een bas, maar slechter... I beg to differ!
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

Æ schreef:Leg mij eens uit: waarom wordt er veronderstelt dat je slechter zal zijn als je met effecten speelt? Je bespeelt anders een bas, maar slechter... I beg to differ!
Als je mijn post goed had gelezen had je de smilie opgemerkt die sarcasme aan had moeten duiden :)

Maar opzich vind ik dat je inderdaad eerst eens fatsoenlijk moet leren spelen voor je met effecten gaat kloten. Want of je het er nu mee eens bent of niet, ik vond het ineens een stuk 'eenvoudiger' spelen toen ik een dik effect over mijn bas had liggen. (niet dat ik beter speelde, de kleine foutjes vielen gewoon weg in het effect. En daar wordt je niks beter van. Alleen maar slechter)

Plus heb ik persoonlijk meer respect voor iemand die een dijk van een sound neerzet met alleen zijn bas+versterker en zijn eigen vingers dan iemand met een floorcontroller/pedalboard groter dan die van zijn gitarist.

(dit alles natuurlijk no offence :))
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Gebruikersavatar
Rooligan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:04

Bericht door Rooligan »

Als je een equalizer mag scharen onder de effecten, dan pleit ik ervoor om deze als 'noodzakelijk' aan te duiden :wink:
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Bericht door arjan »

ik denk dat iedereen hier wel eens heeft gekloot met effecten, maar uiteindelijk kom je er achter dat je als bassist in een band jezelf alleen maar wegdrukt in de totaalsound. Ik ben nu de trotse eigenaar van een heuse me50b maar dat is meer leuk om mee te spelen af en toe, en als je weer een de behoefte krijgt in een effect zit ie daar al in dus hoef ik niks meer te kopen.
Maar met een goede basis-gear (dit woord bedenk ik net) heb je eigenlijk geen effecten meer nodig. Maar daar moet iedereen voor zichzelf achterkomen, GAS hebben we allemaal gehad en daar moet je gewoon aan toegeven hoor! Het hoort gewoon bij het proces van je sound creeren.

Dus noodzakelijk? een beetje compressie misschien maar dan houd het wel op
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

No effects for me, please! Aan mijn Rikkers en mijn Ampeg heb ik genoeg. :finger:
emielow

Bericht door emielow »

kheb een qtron voor het kwakploinkwah geluid en een overdrive voor hardere stukken, of tijdens een gitaarsolo (1 gitarist in de band)
Gebruikersavatar
Drob
Berichten: 230
Lid geworden op: 21 jan 2005, 11:34

Bericht door Drob »

Mmm,

Gebruik vaak wat Compressie en af een toe wat Overdrive, inderdaad voor onder gitaar Solo's
Heb wel een crybaby Wah, maar gebruik hem eigenlijk bijna niet. is wel handig als er geen batterij in zit. kun je hem als mute gebruiken.
If Left is Right, than Right would be Wrong.

www.togglehead.com
myspace.com/toggleheadnl
Plaats reactie