Welke bass?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Elvis
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2005, 14:43

Welke bass?

Bericht door Elvis »

Hallo iedereen

Ik ben Davy en ben nieuw op dit forum. Ik speel al bijna 3jaar gitaar en zo'n 5jaar drums. Niet zo lang geleden heb ik beslist om eens te beginnen met bassen.

Maar ik weet niet echt welke bass ik moet kiezen. Er zijn tegenwoordig zoveel modellen... Ik zit ook een beetje met een dilemma:

- Ofwel koop ik nu een bass van max 300€
- Ofwel wacht ik tot na de zomer en koop dan een bass van rond de 600€

Het tweede lijkt me wel verstandiger, maar dat is dan nog zo lang wachten...

En zijn er specifieke modellen die jullie me aanraden omdat ze in prijs/kwaliteitsverhouding heel goed zijn? Liefst geen te moderne modellen zoals die Ibanezzen enzo. Ik heb niet echt een vaste muziekstijl, dus liefst iets all-round.

Bedankt op voorhand voor jullie advies!!

Groetjes
Davy
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

t lijkt me verstandiger om eerst een "budget" bass te kopen, straks vind je bassen niks aan, of bas je bijna nooit.... heb je een bas van > 600,- die stof staat te happen.

Voor < 300,- heb je best goede bassen, ik ben laatst op zoek geweest naar een beetje bas voor mn broertje.... en bij musikproduktiv in Duitsland (www.musik-produktiv.de) heb je een Cort GB34A voor 199,-
4-snarige bas, MM-J opstelling, actieve electronica (low en high-control).... lijkt mij geen slechte koop voor een beginner
Elvis
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2005, 14:43

Bericht door Elvis »

Het bassen ligt me echt wel goed, beter zelfs dan het gitaarspelen :oops: Als we repeteren met de band, neem ik tijdens de break altijd de bassist zijn bass, en jam ik er wat op los. En ik vind van mezelf dat dat best wel goed lukte...
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Tja, in dat geval: Voor +/- 600 euro kun je een hele mooie bas kopen, neem ook de moeite om tweedehands te bekijken.

Voor 600 kun je:
- de duurdere BB-series van Yamaha
- een Fender Mexican
- een Rockbass by Warwick
- een Fame/Mayones handgemaakte bas uit Polen

en andere bassen kopen.... van de bovenstaande zijn er een aantal gebruikers hier op het forum.

Als je allround wilt spelen en niet van moderne vormen houdt, lijkt me een Fender Mexican (jazz) geen verkeerde bas
Elvis
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2005, 14:43

Bericht door Elvis »

Inderdaad, ik was net op de Fendersite aan het kijken. Aan een Fender kun je jezelf denk ik niet miskopen?
Bram80
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 mar 2005, 10:58

Bericht door Bram80 »

Nee, het Fender-logootje op de headstock zorgt er bovendien voor dat de doorverkoopwaarde interessant blijft.

Voor de rest:
Waarom overweeg je niet gewoon te wachten tot er een leuk tweedehands model op marktplaats of zo passeert? :?: Dat kan erg vaak de moeite lonen. Meestal kun je voor een 500 euro's best een leuk ding kopen. En als je het een beetje wantrouwt, neem misschien je bassist mee, die weet misschien beter waarop hij moet letten om een goede bas te herkennen.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Je koopt toch geen bas om het door te kunnen verkopen? Ik zou voor een Cort of een Fame (Mayones) gaan dus zowiezo wachten tot de zomer.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Ik vind persoonlijk die Cort GB-serie wel geil.... een GB99 (weet niet wat hij kost) ziet er absoluut niet onapeteitelijk uit :D
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

De Fame Baphomet vind ik heel interessant. Handgebouwd in de Mayones fabriek in Polen en goedkoop omdat hij alleen bij Musicstore Koeln te koop is.
Gebruikersavatar
demolition
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 mar 2005, 11:20

Bericht door demolition »

Olaf Reijnders schreef:De Fame Baphomet vind ik heel interessant. Handgebouwd in de Mayones fabriek in Polen en goedkoop omdat hij alleen bij Musicstore Koeln te koop is.
Vanaf 599 Euro tot 844 Euro.
Ibanez SR 800 L - Fame Baphomet Gothic - Bass Collection SB335 LH - Bass Collection SB330 LH - BC Rich Warlock LH
Markbass Little Mark III
Markbass Standard 104HF
Boss GT6-B
Line6 XT live Basspod
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Elvis schreef:Inderdaad, ik was net op de Fendersite aan het kijken. Aan een Fender kun je jezelf denk ik niet miskopen?
:shock: Oh-ow..., dit geeft weer voer voor ellenlange discussies.
Ik denk dat je voor iedere bas goed naar de kwaliteit moet kijken voor hem blindelings te kopen, neem een ervaren(er) iemand mee.
Mijn inmiddels verkochte Rockbass had btw frictie tussen body en hals.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Kijk op Marktplaats! Een Ibanez sdgr (volgens mij 800) voor slechts 150 euri!
Gebruikersavatar
DaMaGe, Inc.
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 apr 2004, 22:37

Bericht door DaMaGe, Inc. »

Thijzema schreef:Tja, in dat geval: Voor +/- 600 euro kun je een hele mooie bas kopen, neem ook de moeite om tweedehands te bekijken.

Voor 600 kun je:
- de duurdere BB-series van Yamaha
- een Fender Mexican
- een Rockbass by Warwick
- een Fame/Mayones handgemaakte bas uit Polen

en andere bassen kopen.... van de bovenstaande zijn er een aantal gebruikers hier op het forum.

Als je allround wilt spelen en niet van moderne vormen houdt, lijkt me een Fender Mexican (jazz) geen verkeerde bas
Zo even wat over zo'n Mayones bas opgezocht (als ik Fame intyp lijk ik er echter niks erover te kunnen vinden, zijn het 2 aparte merken of is Fame onderdeel van Mayones?).

Als ik het zo zie zal dit wel een van de goedkoopste modellen zijn. Als deze zo'n 600 euro zijn moet ik die toch eens uitproberen want dan krijg je er wel wat voor. :o
https://www.mayones.com/eng/seria.html?s ... tic&menu=1
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

www.musicstorekoeln.de Op deze site staan de Fame basjes.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Bericht door arjan »

bespaar jezelf een hoop gehannes en koop gewoon een mexicaanse Fender. Daar kun je alle kanten mee op, en daar krijg je echt geen spijt van.....
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Plaats reactie