Hoe lang bas voor je eerste bandje ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
JM
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 jan 2005, 12:06

Hoe lang bas voor je eerste bandje ?

Bericht door JM »

Hoi,

Zodra mensen horen dat ik een bas heb gekocht en les heb komt al snel de vraag "Ga je in een bandje spelen?"

Nou ja..met mijn 4 lessen lijkt het mij vooral erg komisch om mij in een bandje te zetten voorlopig :lol: zal nog wel 1-2 jaar duren voordat ik mezelf ook maar goed genoeg vind voor een beginnersbandje denk ik nu.

Maar hoe lang duurt het eigenlijk voordat je wel genoeg de bas beheerst om in een bandje te spelen. ?

Hoe lang heb jij bas geoefend/les gehad voordat je in een bandje ging ? Kreeg je in je eerste bandje de boel voorgekauwd van dit moet je spelen of moest je meteen je eigen invulling geven ?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik zat in mijn eerste bandje voordat ik wist dat een bas in EADG gestemd stond (dat leerde ik toen van de gitarist :)). Ik speelde over een 15 watt ampje en de beginnende drummer hield in die tijd vooral van hard raggen. We hadden soms het idee om een cover te gaan spelen, maar meestal hielden we dat na 2 maten voor gezien en gingen we 'jammen'. Hartstikke leerzaam, omdat je echt goed naar de anderen moest luisteren. Enige theoretische kennis had ik niet, dus alles moest op gehoor en op gevoel. Hoe de volgende noot klonk was vooral in het begin nog een groot vraagteken.
Maar ik heb er wel veel van geleerd en er vooral heel veel plezier in het bassen van gekregen. Ook ben ik daardoor thuis meer tijd gaan besteden aan het bassen en ben ik gaan sparen voor betere spullen etc. Een band is toch wel een grote bron van inspiratie. Als ik nu niet in bands zou spelen zou ik denk ik ook nauwelijks meer bassen.
Ga in een band zo gauw het kan, je moet ergens beginnen ;).
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ik na een jaar ongeveer (met les). Ik gaf m'n eigen invulling, heb er ook eigenlijk iets op tegen als iemand zegt van 'dit moet je spelen', want na een jaar (intensief) bassen heb je toch al heel wat meer gevoel voor hoe een baslijn in elkaar steekt en wat wel en niet werkt dan een niet-bassende muzikant die dingen voorkauwt. In de meeste gevallen dan.
Verder klopt het helemaal dat je in een band enorm veel leert. Mijn tweede bandervaring was een paar jaar geleden, bijna tegelijk met de eerste, en dat was met mensen die ondertussen op het conservatorium zitten! Het was dan ook meteen een begeleidingsband bij een toneelstuk, wel redelijk simpel baswerk maar de drummer merkte ook telkens gewoon dat m'n spel vooruit ging.
Æ

Bericht door Æ »

Na een maand of drie, waarvan de laatste maand met les.
Ik heb juist gemerkt hoe het niet moet: door elkaar heen spelen en nauwelijks luisteren wat de ander speelt. Wel lol gehad, maar weinige nuttige ervaringen. Hoewel dat ook weer wel nuttig is...
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

-3 maanden, ik zat al in een band en toen ben ik pas begonnen met bassen.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Sp00n
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 okt 2004, 23:09

Bericht door Sp00n »

Zo snel mogelijk, je leert veel en tis natuurlijk leuk (zo niet dan heb je de verkeerde bandmembers.


:jam:
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

De eerste keer dat ik een bas omhing was op de repetitie van de band waarin ik toen had beloofd te gaan bassen. Ik had al wel 12 jaar ervaring op toetsen en een goede theoretische achtergrond. Dat helpt ontzettend. Hoe lang je moet spelen voor een bandje hangt af van wat je wilt. Een heel standaard coverbandje met rocknummers is na een paar maanden te doen als je de lat niet te hoog legt. Er zijn heel veel bekende nummers met een heel simpele baslijn. Wil je echter ska, reaggea, funk, salsa, jazz, of weetikwat dan zul je toch wat meer moeten kunnen. Voor eigen werk is een flinke dosis theorie wel praktisch, maar hier geldt ook weer: wat voor muziek wil je maken en hoe hoog leg je de lat? Eén ding is zeker: je leert nergens ze veel als in een bandje.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 dec 2004, 16:46

Bericht door Andreas »

Na 2 dagen :D Je leert sneller als je samenspeelt met gitarist (die had wel al 6 j. ervaring met gitaar). We spelen wel nog redelijk makkelijke liedjes , de basslines zijn niet echt zo moeilijk.
Ik heb nog geen 1 les gehad :wink: ik speel ook nog maar een goeie 3 weken bas.
Binnekort ga'k wel lessen neme.
Ashdown Five Fifteen
Yamaha BB 415
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

2,5 week nadat ik mijn eerste bas kocht vroeg de persoon waarvan ik em gekocht had (goede vriend van mijn pa) of ik toevallig in een bandje wilde.
Coverbandje waar ik nu nog altijd bij ben blijven hangen.
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
E. Monotone
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 dec 2004, 17:58

Bericht door E. Monotone »

Ik ben pas gaan bassen toen ik bij een band kwam, had wel al jaren gitaar ervaring (dat helpt natuurlijk nogal) Nier te lang wachten gewoon wat enthousiaste mensen zoeken en lekker gaan jammen, leer je heel veel van. En snel gaan optreden dan ben je helemaal verslaafd :)
# Drive your caterpillar into my chevy #
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

cool, ik had altijd gedacht dat de meesten pas na hoogstens een jaar bij een bandje gingen! ik zou ook heel graag bij een band willen, maar mijn probleem is dat ik mezelf niet snel ergens goed genoeg voor vind :wink:

toch maar eens een advertentie'tje ophangen ergens, "beginnende bassiste zoekt beginnende band" oid :)
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

ik was begonnen met mijn derde bandje voor ik überhaupt een bas van een drumstel kon onderscheiden!
de grote storthoop heeft gesproken
spëkman
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jul 2004, 21:22

Bericht door spëkman »

ik speel nu net geen jaar en het is er nog steeds niet van gekome :?
ik hoop dat het misschien voor in de zomer ofzo wordt; al is het maar om ervaring op te doen enz
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Ik ging pas na een jaar oefenen in een band. Maar dat had meer te maken met het feit dat ik daar helemaal niet aan dacht. Nu kan ik niet meer zonder.
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

QuoVadis schreef:cool, ik had altijd gedacht dat de meesten pas na hoogstens een jaar bij een bandje gingen! ik zou ook heel graag bij een band willen, maar mijn probleem is dat ik mezelf niet snel ergens goed genoeg voor vind :wink:

toch maar eens een advertentie'tje ophangen ergens, "beginnende bassiste zoekt beginnende band" oid :)
Mwa, ik had het voordeel dat ik al anderhalf jaar zat aan te kloten op een akoestische gitaar maar dat eigenlijk niks vond. Ik kende dus de basis akkoorden en wist waar alle tonen zaten (uitgaande van "ach, die 4 snaren zijn gewoon de bovenste vier van de gitaar alleen een octaaf lager)
Dus dan is die 2.5 week weer in perspectief :P

Je moet juist niet denken of je goed genoeg bent maar het gewoon doen. Gewoon van wat jammen of samen covers spelen ga je al zo enorm met sprongen vooruit dat ik het zelfs absolute beginners al aanraad gewoon desnoods met wat vrienden mee (proberen) te spelen omdat je nergens sneller van leert :)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Plaats reactie