5-snaar?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Zó anders is 't nu ook weer niet hoor. Ik speel zowel 4- als 5-snarig en maak de overstap zonder moeite. Laat je niet gek maken. Het speelt hooguit iets 'zwaarder' omdat je hals natuurlijk breder is.

Waarom wil je eigenlijk overstappen?
emielow

Bericht door emielow »

de vraag of je het nodig hebt? (of nodig denkt te hebben) ik vin een 4 snaar iig veel fijner spelen enzo. en die 5 hebbik niet nodig
Doavid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2005, 12:06

5-snaar?

Bericht door Doavid »

Ik speel nu al geruime tijd (2 jaar) op een 4-snaar Fender Mexico, en ik ben van plan om de overstap te maken naar een 5je. Uiteraard is dit nogal anders qua spelen, dus ik vroeg me af of hier (ver)gevorderde spelers zitten die mij het erg kunnen aan- of afraden? :roll:
Gebruikersavatar
IvanHo
Berichten: 135
Lid geworden op: 29 mei 2004, 00:50

Bericht door IvanHo »

Ik heb ook de overstap gemaakt van een 4 snarige naar 5 snarige basgitaar. Dit was wel omdat ik het nodig vond, aangezien ik veel muziek speel waarin de lage B-Snaar zit (KoRn, Slipknot, eigen band) De overstap is niet moeilijk. Het is wel even wennen, maar dat heb je zo door.
Later

IvanHo!!!

www.systemflatline.com
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik heb ook de overstap gemaakt naar een 5 snaar. De hals is iets breder, dus als je kleine handjes hebt, is het misschien niet zo fijn. Bij mij was de stringspacing ook wat smaller, dus dat was ook even wennen met slappen, maar na een weekje was ik er aan gewend.
De overstap is helemaal niet zo groot zoals Lazy B. zegt.
Als ik nu op een vier snaar speel is het wel altijd een raar gevoel, raar gezicht..
Maarja, ik zou zeggen, probeer het even uit.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ik kan er maar niet aan wennen. Wel aan de hals, geen probleem zelfs, maar niet aan de stringspacing. Maar ik heb denk ik in totaal een uur of drie, vier op een vijfsnaar gespeeld (muzikale zin..).
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

ik ben zelf begonnen op een 5 snarige bas! het maakt niet heel veel verschil. ik heb wel 4 snarig geprobeerd maar omdat ik in mijn band ook alleen maar rock bas kan je met snaren lekker laag! ghihi
Sp00n
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 okt 2004, 23:09

Bericht door Sp00n »

Kleine handen, brede hals.

maakt over het algemeen niet zo veel uit, wanneer je kleine handen hebt en een brede 5snarige hals. In het begin dacht ik ook dat dit een probleem was, maar dat valt reuze mee.
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

Ik heb de B-snaar voor het grotere bereik genomen (metohl!)
Maar ik denk dat ik de terugstap ga maken naar 4 en dan BEAD stem want eigenlijk alleen in de coverband waar ik in zit maar ik gebruik van de G-snaar. (en in diezelfde coverband gebruik ik de B weer niet)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Gebruikersavatar
DaMaGe, Inc.
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 apr 2004, 22:37

Bericht door DaMaGe, Inc. »

Ik kan het niet aan -of afraden. Als jij denkt goed gebruik te kunnen maken van alle 5 de snaren en/of het nodig hebt, ga ervoor zou ik zeggen. Voor de een duurt het weer wat langer er aan te wennen dan de ander. Ik speel nu nog 4-snarig, maar me volgende bas word waarschijnlijk wel een 5-snaar. Heb wel eens op een aantal gespeelt en vond de overgang zelf niet zo'n probleem
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

Equalizer schreef:Ik kan er maar niet aan wennen. Wel aan de hals, geen probleem zelfs, maar niet aan de stringspacing. Maar ik heb denk ik in totaal een uur of drie, vier op een vijfsnaar gespeeld (muzikale zin..).
ik heb de mijne dezelfde stringspacing gegeven als een 4 snaar,dat speelt veel lekkerder,vooral bij het slappen
found cheap strings
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

laats van 4 naar 5 gegaan

ik zit er nu aan te denken om weer terug te gaan naar 4 (dus de andere bas meer gebruiken :D )

misschien ruil ik em zelfs voor een 4 snaar (misschien een jazz of precision)
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Gebruikersavatar
IvanHo
Berichten: 135
Lid geworden op: 29 mei 2004, 00:50

Bericht door IvanHo »

een 4 snaar,dat speelt veel lekkerder,vooral bij het slappen
Dat is wel zo. Op een 5 snarige kan ik alleen slappen op de B en E snaar, maar op de 4 snarige lukt het op E en A. En slappen op E en A klinkt relaxter dan B en E. Op de B snaar wordt niet echt veel geslapt (behalve KoRn dan), maar de E en A wordt meer geslapt (RHCP). Om het slappen ga ik liever voor m'n 4 snarige.
Later

IvanHo!!!

www.systemflatline.com
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Als ik jou was zou ik dan toch even hameren op de D en G snaar. Gewoon elke dag 15 tot 30 minuutjes. Moet je eens kijken hoe snel je kunt slappen op de D en G snaar.
Ik doe zelf deze oefening altijd als warming-up.

G-------------------------------5h7-x----------------------
D-----------------------5h7-x---------5h7-x---------------
A----------------5h7-x-----------------------5h7-x--------
E---------5h7-x--------------------------------------5h7-x
B-5h7-x-----------------------------------------------------

En dan alles met mijn duim en herhalen.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

Ik vind mijn 5str gewoon handig als je een rif op je 10e fret aan het spelen bent. Je moet geen grote afstanden meer afleggen over de hals, maar je kan gewoon even naar de B-snaar gaan i.p.v naar bev. de 1ste fret op je E-snaar.
Kwestie van je zo weinig mogelijk moe te maken. :lol:
Plaats reactie