Yamaha, Cort of Ibanez?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Liannenadia
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2005, 10:28

Yamaha, Cort of Ibanez?

Bericht door Liannenadia »

Hallo mensen,

Na wat gebast te hebben op de bas van mijn broer wil ik er zelf eentje hebben en zoals het gewoonlijke verhaaltje is mijn budget niet erg hoog. Ik ga kiezen uit een Yamaha RBX170, Cort action bas of een Ibanez GSR200. Kan iemand mij adviseren over welke ik dan moet nemen of heeft iemand ervaring met deze bassen?
Nimrod
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2005, 19:42

Bericht door Nimrod »

Ik ga volgende week een nieuwe bas kopen en mijn keuze is gevallen op de Cort Action bass. Hij schijnt heel erg goed te zijn voor die prijs. Jammergenoeg is er nergens in de buurt in een zaak waar ik hem kan uitproberen, maar volgens me leraar is het een hele degelijke bas. Over die andere bassen kan ik jammergenoeg niks vertellen.
Gebruikersavatar
Zubbie
Berichten: 300
Lid geworden op: 11 jul 2004, 00:00

Bericht door Zubbie »

Ik heb een GSR200L en die beviel me zeer goed ;)

Ik heb hem officieel niet te koop staan, maar ik hou alle opties open, omdat ik nu 5 snarig speel... als je iets wilt weten kun je me altijd PMen ;)

Zub
Fender JB75-105US/L CIJ
Yamaha BBN5L II
Ibanez GSR200L
ND Customized Cyclone
BCB Bass of Spades

Ashdown MAG115-300
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Ibanez is goed, maar Yamaha is beter 8)

maar goed ik heb een vooroordeel. :wink:
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

1. Cort
2. Ibanez
3. Yamaha

Maar goed, 't is uiteindelijk allemaal erg persoonlijk.
Quintijn
Berichten: 79
Lid geworden op: 18 jan 2005, 23:40

Bericht door Quintijn »

Kun je niet beter 2dehands een basje kopen? Als je een nieuwe koopt is hij de helft waard nadat je de winkel uit loopt.
Misschien hebben mensen van het forum wel iets gezien op Marktplaats ofzo.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Lazy B. schreef:1. Cort
2. Ibanez
3. Yamaha

Maar goed, 't is uiteindelijk allemaal erg persoonlijk.
Klopt.. :P

1. Yamaha
2. Cort en Ibanez
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Quintijn schreef:Kun je niet beter 2dehands een basje kopen? Als je een nieuwe koopt is hij de helft waard nadat je de winkel uit loopt.
Als je een bas koopt als belegging is dit een valide argument.
Maar de bassen die als belegging gekocht worden zijn meestal niet nieuw.......
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

en Adriaan schreef:
Quintijn schreef:Kun je niet beter 2dehands een basje kopen? Als je een nieuwe koopt is hij de helft waard nadat je de winkel uit loopt.
Als je een bas koopt als belegging is dit een valide argument.
Maar de bassen die als belegging gekocht worden zijn meestal niet nieuw.......
Even los van de peperdure Vintage bassen markt; als je een goede 2dehands vindt van het merk/type dat je zoekt, zou ik altijd voor 2dehands gaan. Mits er niets mis is met de bas uiteraard. Een nieuwe bas verliest inderdaad een (groot) deel van zijn waarde zodra je de drempel van de winkel oversteekt terwijl er weinig meerwaarde aan een nieuwe bas zit (tenzij je een bas wil waar een ander niet met zijn vette tengels aan heeft gezeten of God mag weten wat mee heeft gedaan :wink: :mrgreen:). Een 2dehands bas kun je meestal wel weer voor hetzelfde geld of iets minder verkopen. Believe me, I know!
Gebruikersavatar
Liannenadia
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2005, 10:28

Bericht door Liannenadia »

Hmm ik weet in elk geval dat het een nieuwe wordt, want ik ben bang dat ik bij een 2e handse niet merk als er iets mis mee zou zijn. En dan zit ik natuurlijk... Maar eigenlijk merk ik hier dus wel uit dat het heel persoonlijk is. Ik zal wel gewoon kijken wat het lekkerste speelt en klinkt. Thanks anyway.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Equalizer schreef:
Lazy B. schreef:1. Cort
2. Ibanez
3. Yamaha

Maar goed, 't is uiteindelijk allemaal erg persoonlijk.
Klopt.. :P

1. Yamaha
2. Cort en Ibanez
3 cort
3 yamaha
3 ibanez
hehehe
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

Liannenadia schreef:Hmm ik weet in elk geval dat het een nieuwe wordt, want ik ben bang dat ik bij een 2e handse niet merk als er iets mis mee zou zijn. En dan zit ik natuurlijk... Maar eigenlijk merk ik hier dus wel uit dat het heel persoonlijk is. Ik zal wel gewoon kijken wat het lekkerste speelt en klinkt. Thanks anyway.
je kan toch je leraar vragen mee te gaan als je wat op het oog hebt??
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Dan mijn visie:

1. Yamaha
2. Cort
3. Ibanez

Yamaha: uitbalanceerd geluid, goed af te stellen, betrouwbaar. Is wel erg licht en het geluid is daar ook wat naar. Fijne hals.

Cort: heb ik geen uitgebreide ervaringen mee, maar wel een paar keer op gespeeld. Nette basjes, maar ik vond de Yamaha fijner spelen en een iets levendiger geluid hebben.

Ibanez: rommel. Hele dunne kwetsbare hals, slappe stemmechanieken, kartonnen-doos-geluid vol met raren pieken. Elementen zijn scherp. De potmeters gaan los zitten/rammelen na een tijd.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik heb niet veel ervaring met die drie merken. Maar ik vind de duurdere modellen van Ibanez wel beter dan die andere twee merken. De goedkope basjes van Ibanez zijn bagger
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

mijn ervaringen met yamaha zijn beter als die met ibanez. prijs/kwaliteit is bij yamaha zeker in orde. met cort heb ik geen ervaring.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Plaats reactie