Ooooooooohhhhhhh, Barracuda

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Ooooooooohhhhhhh, Barracuda

Bericht door Bernardduur »

Via de "Marktplaats" thread kwam ik via tweedehands.be op de aangeboden / gezocht sectie van dit forum om daar een prachtige hollowbody bass te zien staan........ een hollowbody bass van EKO!

Dus afgelopen zaterdag, omdat ik toch een "vakantie" ging vieren in die buurt (Zeeuws Vlaanderen) effe de bas opgehaald en getest..... en met een blij gezicht verliet ik Britsie's huis!

Op zich is een hollowbody bas nu al een tijdje een droom voor me; ik weet eigenlijk ook niet waarom. En nu heb ik er dus een :)

De EKO Barracuda is een vrij oud design van het Italiaanse EKO dat in de jaren 60 / 70 kopieen en eigen ideeen op de markt bracht. Goede versies en slechte versies wisselen elkaar af........ ik heb nu een aantal EKO's (gitaren) op de werkbank gehad en het verschil is duidelijk zichtbaar. Gelukkig was deze versie EN in goede staat EN een van de beteren. Leuke site met EKO spul

Deze Barracuda is duidelijk een ES hollowbody kloon in basversie. Er zijn vele modellen gemaakt maar de grote lijn is:
- 2 pickups
- pickup schakelaar om ertussen te schakelen
- 2x volume, 2x toon
- output aan de zijkant
- full hollowbody (zie later voor meer)

De bas is in goede staat op een aantal scheuren in de lak na. Bas is superlicht (hollow). Bas is compleet hollow tot onder de neck pickup. Daar zit een ENORM stuk hout in de gehele leegte. Hmmmm, apart. Maar niets op aan te merken. PU lak, duidelijk. Geen dode plekken, goede sustain. Bas zou 2 truss rods hebben...... deze heeft er maar 1. Hals is nog perfect recht.

Electronica is OK. De potmeters (hele crime om ze eruit EN erin te krijgen) hebben hun waarde nog behouden en werken prima. Niet vervangen dus (made in Italy :)) 500k log voor het volume, 220k lin voor toon, 100n voor de neck, 47n voor de brug pickup. Schakelaar is van goede kwaliteit, draden zijn geshield. Wiring is 50's style: de toon sectie zit aan de pickups vast, niet aan het signaal wat uit de volume potmeter komt.

Pickups verrassen nogal. Alhoewel de brug pickup dood is (helaas; laat em maar effe nakijken) is de neck pickup strong and going! Wow, wat een sound. Nagemeten ong. 7k. Hoop dat de brug pickup ook zo lekker klinkt!

Tailpiece is frequency compensated, roller brug en een floating brugdeel. 0e fret, kam is van plastic en de tuners groot, log en werkend. Er zitten nu flatwounds op en die blijven er wel een tijdje op..... heerlijk geluid!

Nadeel: de actie was super hoog......... zelfs met de brug helemaal naar beneden geschroefd te hoog....... heb er dus maar een stukje hout tussen body en neck moeten zetten om dit te verhelpen. Nu een perfecte actie!



Concl.: heerlijke bas ook zonder upgrades. Na wat schoonmaken, nakijken en opnieuw afstellen een killer bas!

Foto's komen zo!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Btw; die witte wrat is de finger-rest.......... mooi maar er snel vanaf gehaald :D
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 13 aug 2008, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg mooi !
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Mooi, mooi, jaloers :oops:
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Afbeelding

Bij deze foto kreeg ik effe een hartstilstand :no: maar gelukkig is alles nog goed gekomen. Het is een prachtige bas maar als je merkt dat er een dikke laag stof op ligt omdat je ze nooit gebruikt dan is het tijd om een nieuw baasje te zoeken.
Ik zie dat ze in goede handen is terecht gekomen. :yes: Ik vond je bezoek zeer aangenaam en ik wens je er nog veel plezier mee Bernardduur.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Echt mooi dat ding!

Al gun ik deze bas wel een onopvallend donkerbruin gebeitst ophogingshoutje
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Thx man!

Je hart mag weer verder kloppen hoor; ze is weer prima in orde. Alleen de brug pickup :(

Het is wel raar. Als ik em aansluit krijg ik wel tikken als ik em aanraak met een stuk ijzer, en ik krijg ook wel signaal alleen is het signaal EN extreem zacht EN extreem treble. Heb gechecked of het mss de aansluiting is of zo maar dat maakt niet uit. Ik kan hem ook niet nameten (oneindige DC weerstand)
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Wat een verschrikkelijk mooi ding! :D 8)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
oldskool
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 jun 2006, 22:56

Bericht door oldskool »

heeeeeeeeeeeeeeeele mooie bass man!!! tof!!

hoe is de sound? 8)
Squier P-Bass E-series '87 (medium-scale)
jazz-bass
Defil- hollow bass '77

acoustic 220 top (70s)
Ampeg 4x10 (70s)

EHX big muff (rusch)
EHX hot tubes
EHX Bass Blogger
EHX pulsar
DOD bas EQ
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Eko is gaaf. Ik denk dat na deze reacties mijn Aria ook wel in de smaak zal vallen... tijd voor een Hollowbody topic? Naut's Hagstrom dit....

Hoeveel heeft dit exemplaar gekocht als ik vragen mag? ik weet dat ze in Amerika schandalig veel vraagde voor solidbody gitaren van Eko, en de hollowbody fiddle bas van Eko zelfs in Italie 600 euro moet opbrengen...
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
oldskool
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 jun 2006, 22:56

Bericht door oldskool »

ja leuk!
ik heb zelf ook nog een ouwe hollow body liggen!
Squier P-Bass E-series '87 (medium-scale)
jazz-bass
Defil- hollow bass '77

acoustic 220 top (70s)
Ampeg 4x10 (70s)

EHX big muff (rusch)
EHX hot tubes
EHX Bass Blogger
EHX pulsar
DOD bas EQ
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Ik ga wel even wat fotos trekken, ookal liggen er wat onderdelen af. Dan open ik wel een topic =)
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

oldskool schreef:heeeeeeeeeeeeeeeele mooie bass man!!! tof!!

hoe is de sound? 8)
Op dit moment geniaal! Helaas alleen het neck element :)
Gebruikersavatar
oldskool
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 jun 2006, 22:56

Bericht door oldskool »

bij mijne vind ik alleen neck erg fijn!
maar brug geeft wel wat demensie aan je geluid!
die van mij komt wel een beetje in de buurt van een rick!
8)
Squier P-Bass E-series '87 (medium-scale)
jazz-bass
Defil- hollow bass '77

acoustic 220 top (70s)
Ampeg 4x10 (70s)

EHX big muff (rusch)
EHX hot tubes
EHX Bass Blogger
EHX pulsar
DOD bas EQ
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Hmmmmmm, zou het geen rick geluid noemen. Diep, vol, heel erg mid georienteerd. Beetje P maar met iets meer MUDbucker status.

Mis de brug zeker; de dimensie is wel nodig. Helaas is de pickup gesealed en dood; ga em proberen te checken maar ik verwacht dat ik em kapot maak als ik em uit de sealment haal
Plaats reactie