10", 12", 15"......

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
NiVi
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2004, 13:37

10", 12", 15"......

Bericht door NiVi »

Hallo bassplayers!

Wat is jullie mening over het verschil in klankkleur / geluid tussen b.v. een 4x10", 2x12" of een 1x15", uiteraard met hetzelfde vermogen / impedantie.

Het (nuance) verschil wat mij opviel is dat met speakers (van een zelfde merk), de 10" snel reageert en veel definitie in het midden had, terwijl hij minder "stuwend" was dan de 15" die weer meer vol rond, warm en laag klonk, maar minder definitie in het midden.

De 12" had van beiden een beetje. Wat is jullie algemene ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Jouw analyse van 4x10" versus 1x15" is haarscherp. Met 12" heb ik geen ervaring.

[natuurkunde-mode]
Bedenkt ook dat een 4x10" een gezamenlijk speaker-oppervlak heeft van ongeveer 2000 vierkante centimeter en een 1x15" heeft 1140 vierkante centimeter. Een 4x10" verplaatst dus meer lucht, wat zich vertaald in meer geluid.
[/natuurkunde-mode]

Ik vind zelf een 2x10" + 1x15" een ideale combi.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Klopt, Nivi! Het ligt er alleen idd aan welk merk je hebt. Bijvoorbeeld Eden beweert (en het is ook zo, dus van mij mogen ze) dat hun speakers een directere respons hebben: 12" heeft respons van een 10", 15" heeft respons van een 12" wittewel. Het ligt er natuurlijk altijd maar net aan wat je zoekt en wat voor amp je eraan hangt. Bovendien is een 4x10" vaak wat te weinig vind ik; een 8x10" geeft flink wat laag. Een 15" ernaast is uiteraard wel prettig... of een 2x15"....
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik heb 2 1x12" kastjes en ik vind het echt ideaal. Het beste van beide werelden en daarnaast ook nog extreem portable. Het geluid is direct, rond, warm, vol etc.
Als je portable wilt zijn en toch een direct en warm geluid wilt is dit denk ik the-way-to-go
fil
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2004, 07:27

Bericht door fil »

even technisch gaan,

waaraan hecht je belang. Ik zelf ben net nieuw op bassforum, maar zit al lang in de DIY-hifi. Van daaruit even een kleine toelichting.

Wat is belangrijk aan een speaker

1)diameter: logisch: hoe groter hoe meer opp, dus hoe meer volume lucht verplaatst wordt bij uitslag van het membraam. Vaak is het zo dat een groter e diamter een lagere vrije-resonantie-frequentie heeft., Dat is voor bas zeker van belang, maar speakers speciaal voor bas gaan vaak diep genoeg, tis te zeggen de meeste 10 inchers zakken laag genoeg (als ze speciaal voor bass ontworpen zijn).
2)effecientie. Er zijn speakers met een efficientie van 100db, met andere woroden: ga er een meter afstaan, zet er 1 watt op en je krijgt 100db: dat is werkelijk een pak, zet je er twee van 100db; dan krijg je 103 db, zet je er 4 dan krijg je 106db voor 1 watt (deze zaken gaan logaritmisch). Neem je daarintegen speakers van 87db per wat dan moet je ongeveer 20 watt erop loslaten. lijkt geen groot verschil maar als je naar 114db wilt dan heb je voor de eerste 15 watt nodig en voor de laatste 128; als je een lampenversterker wilt is dit niet onbelangrijk.
Het is ook zo dat je beter een heel efficiente luidspreker hebt omdat die natuurlijker en directer reageert, ook al heb je vermogen genoeg .
3)Neem je 4*10 tegen 1*15, dan zal je membraam van de 10 inchers veel lichter zijn, en waarschijnlijk is de magneet verhoudingsgewijs niet zo veel kleiner dan die van de 15 inch; met andere woorden, een 10 incher heeft meer kracht, meer autoriteit om het membraam te sturen dan een 15 incher (dit is vaak zo, evenwel is dit niet altijd zo, heel zeldzaam is het niet zo):
nadeel is dat de 4 speakers ten overstaan van de ene 15 iets minder homogeen kunnen klinken omdat het geluid door 4 speakers wordt afgestraald. Maar ja, tis geen hifi-finesse.

oja een kleine tip,
als je echt topmateriaal wilt voor geen geld:
https://www.pa-direct.co.uk/index.htm
nog vragen, doe maar, mijn inspiratie is op
doei
Plaats reactie