Basgitaar voor beginner

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bas Begin
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2004, 09:08

Basgitaar voor beginner

Bericht door Bas Begin »

Ik heb nu enkele baslessen gehad met een geleende bas en ben dan ook erg enthousiast geworden. :D
Nu wil ik dan ook zelf een basgitaar kopen. Zelf kan ik nog niet uitgebreid spelen :cry: dus:

Waar let ik op?
Merk, Nieuw/tweede hands, Prijs.

Hij moet in ieder geval lekker licht spelen.

Wat ik heb gezien en mooi vind: Yamaha BB604, Ibanez SRX700 of kan een GSR200 ook prima voldoen?
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Je moet gewoon naar de winkel gaan (bijv. EMI of Conijn muziek) en dan kijken wat je fijn vind spelen van de basjes die in je budget liggen.
Of je kijkt op marktplaats. Daar staan vaak ook wel mooie basjes op...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

SRX 500/700 schijnen heel goed te zijn, heb er zelf nog nooit op gespeeld......
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

over de GSR200 kan ik heel enthousiast zijn, daar ben ik zelf ook op begonnen. En probeer er een aantal uit, want sommige klinken echt duidelijk beter dan anderen. Van hetzelfde model!

Als je gelijk iets duurder wil gaan zitten dan zijn de SR en SRX series van Ibanez ook heel fijn.
Met Yamaha heb ik geen ervaring maar ik hoor er alleen maar goede dingen over.

Ik kan dus alleen maar zeggen dat de GSR200 zeker niet slecht is om mee te beginnen. Maar wil je veel variatie in geluid en een bass die nog jaaaaren meegaat dan moet je echt voor iets duurders gaan. Maar voor de eerste 3 jaar dat je bass speelt heb je een goede bass voor weinig geld.. mocht het ooit nog tegenvallen dan heb je in ieder geval geen fortuin uitgegeven. 8) Ben je heel zeker dat je de rest van je leven gaat bassen dan zou ik eventueel ook naar duurdere modellen kijken.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Bas Begin
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2004, 09:08

actief / passief

Bericht door Bas Begin »

Gisteren een hele tijd in een muziekwinkel doorgebracht om verschillende bassen uit te proberen. :D De Yamaha's klinken goed.

Wat is het voordeel / nadeel van een actieve bas?

De yamaha bb404 (passief) vind ik mooier klinken dan de bb 604 (actief).

Welk invloed heeft de versterker hierop? Kun je uiteindelijk met andere elektronica gelijk resultaat krijgen ivm dat je de mogelijkheden van "actief" alsnog wilt gebruiken?

Wie kan mij hierop antwoord geven of weet een site waarop dit beantwoord wordt.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Met een actieve bas heb je meer geluid.
Het nadeel is wel dat als je je plug er niet uit trekt als je gespeeld hebt, dat je je batterij toch leegtrekt...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Met een actieve bas heb je meer output.......dus minder van bijv. slechte kabels.......en je kunt je geluid wat meer regelen.........maar dat kan ook tegen je werken....want op goedkopere bassen zit vaak niet zo'n goede EQ dus kun je je geluid regelen van slecht naar nog slechter........
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik zou em op een 2dehands yamaha gokken.

die gsr's van ibanez zijn egt goedkope beginners..
maar yamaha geeft wel vette kwaliteit.

ik heb toen ik begon gewoon een samick bas van marktplaats afgeplukt voor 200 eur met verstekertje.

ik bedoel.. zo ken het ook, en als je dan echt meer verstand heb, ken je altijd nog iets mooiers kopen.?

ik was alleen die samick erg snel zat, en heb toen een ibanez sr705 tb gekocht. die iko verigens nu zat begin te worden.. ehehehe..

maarreh.. koop ze maar gewoon 2dehands, dan ken je ze voor het zelfde geld verkopen, want mijn ibanez kosste mij 840 eur.. en ik mag blij zijn als ie nu.. een jaar later... voor 600 weggaat...

peace... :roll:
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

aaah.....marktwerking he :lol: Maar idd, 2dehands is een stuk voordeliger.......maar neem wel iemand mee die verstand heeft van bassen!
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Verkijk je niet te veel op actief of passief. Als je de passieve yamaha beter vond klinken dan de actieve, ga dan voor de passieve. Actief is niet beter dan passief, het is gewoon een ander systeem (wat sommige mensen handiger vinden).

Verder zou ik persoonlijk ver weg blijven van de gsr's, hebben een dunne nek van slecht hout, wat dus inhoudt dat de hals snel krom kan trekken...
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik heb nog nooit problemen gehad met het kromtrekken van de hals en ik ken nog een paar mensen met dezelfde bass en ook daar heb ik niet van dit probleem gehoord.. Dus ik denk dat't wel meevalt met dat kromtrekken (of we hebben allemaal vet geluk gehad)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Naja, de GSR 200's zijn idd niet echt geweldige bassen......en idd, het gaat er vooral om wat JIJ lekker vind klinken.....dus niet wat de idioot achter de toonbank roept....(tenzij je bijv. bij Bassmatters bent ofzo....) :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

nee ze zijn niet geweldig die GSR200's, maar voor een bass met die prijs wel GOED... voor 190 euro vind je niet snel een bass die er zogoed bij ligt.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Kzou eerder voor zo'n duitse Fender-cloon gaan......stukken beter dan zo'n Ibanez.......
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Wil je echt superweinig uitgeven moet je een Dean Playmate kopen :P
Plaats reactie