Wat is een goede basgitaar voor een beginner?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rvoers
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2004, 07:31

Wat is een goede basgitaar voor een beginner?

Bericht door rvoers »

Ik ga deze week beginnen met mijn eerste proefles als basgitarist. Kunnen jullie mij adviseren als ik een basgitaar aan ga schaffen wat een beetje een goede prijs/ kwaliteit is. Ik zie legio Bass kits of Bass sets. Kan dat wat zijn?
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

ik zou van zon kit afblijven, de kwaliteit is het laagste van alles wat er wordt aangeboden. goede beginners merken zijn yamaha, OLP, ibanez, vintage is wel aardig etc. 2e hands fender uit mexico ( aangeduid vaak met MM ) zijn ook leuk om te vinden voor acceptabele prijs.

moet je zowel bas als versterker kopen? probeer in ieder geval zo weinig mogelijk te bezuigigen op je bas, want daar moet je immers op spelen en als dat niet lukt omdat hij niet lekker speelt ben je t snel zat, en een wat duurdere bas verkoop je wat makkelijker als je er toch vanaf wil. het verschil tussen een klein versterkertje of een ietsie grotere is thuis merkbaar, maar als je ooit echt in een bandje ga spelen heb je aan beiden niet genoeg, dus kan je naar mijn mening beter wat meer in je bas stoppen dan in je versterker.
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

Hi! Welkom in de wondere wereld van de basgitaar!
Er is inderdaad zo ontzettend veel te koop, dat het moeilijk is een keuze te maken. Ik heb destijds een Vintage EJM96 gekocht. Er kwam een prima geluid uit en hij lag lekker in de hand. Uit een test van goedkope bassen kwam hij toen ook zeer goed. Een aanrader dus.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Die Vintage is idd een prima ding voor het geld. Als versterker voor thuis is de peavey microbass een meer dan prima ding.
Maar wat voor budget had je in gedachten?
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

En squiers zijn meestal ook wel chill
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Gebruikersavatar
Bassmeister Che
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:34

Bericht door Bassmeister Che »

Koop een OLP stingray! Zijn goed in kwaliteit en daarnaast ook nog eens mooi voor het oog(vind ik dan). Daarnaast vind ik de bassen van Fame en Jay Turser de moeite waard voor het geld. De legio Fender klonen zijn meestal niet om te pruimen. Squier vind ik persoonlijk ook niet goed/mooi, maar dat is een persoonlijke mening.

Btw Als je bassen echt leuk vind, maakt het eigenlijk niet uit waar je op begint denk ik. Dan raak je al snel verslaafd en koop je naar verloop van tijd wel iets goeds.
"Wie achterom kijkt, wordt geen meeloper."
Gebruikersavatar
rvoers
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2004, 07:31

Budget

Bericht door rvoers »

Ik zit te denken aan een budget zo tussen de 400 en 600 Euri. (bas en versterker) Zou dit voldoende moeten zijn?
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

Bericht door Bassmann »

Volgens mij moet je daar zeker een leuke set voor kunnen kopen. Let vooral ook op tweedehands spul, er wordt vaak goed spul aangeboden voor een leuke prijs. Tweedehands heb je vaak meer waar voor je geld dan nieuw.
Als je iets zou gaan bekijken is het misschien ook verstandig iemand mee te nemen die al bas speelt.
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

ik zag hier iemand op et forum zijn aria verkopen voor 500, misschien dat je met hem een mooi dealtje kan maken zodat je er nog net een microbass bij kan halen :)
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Philip
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 dec 2004, 15:54

Bericht door Philip »

Ik zou een OLP stingray kopen. Ik heb de mijne (een 5snaar) voor 275 euro op marktplaats gekocht. Je hebt veel kwaliteit (en een hele mooie bas) voor weinig geld. En als je het niet bevalt kun je em bijna voor evenveel geld weer verkopen. Het geluid bevalt me goed. Het is zeker niet zo geod als het orgineel maar als niet zoveel geld hebt is dit een heel goed alternatief.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Munkey schreef:ik zag hier iemand op et forum zijn aria verkopen voor 500, misschien dat je met hem een mooi dealtje kan maken zodat je er nog net een microbass bij kan halen :)
Dank voor de promo! :mrgreen:

Zie mijn onderschrift...
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

Afbeelding dit is ook een mooie, hij staat op marktplaats, en kost maar 50 euro. Lijkt wat wat op de bas waar je ook vaak zo'n bekende jazz bassist mee ziet (ik weet niet meer hoe die gast heet)
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Iron Maiden schreef:Afbeelding dit is ook een mooie, hij staat op marktplaats, en kost maar 50 euro. Lijkt wat wat op de bas waar je ook vaak zo'n bekende jazz bassist mee ziet (ik weet niet meer hoe die gast heet)
Die gast heet Jaco, en die speelde wel op wat beters dan dit :wink: .

Als beginner (en trouwens ook als gevorderde) zou ik zo'n bas als dit ook zéker niet kopen. Dat kan alleen maar op teleurstellingen uitlopen en voor je het weet wil je nooit meer bassen...Leuk voor aan de muur, maar verder niks (denk ik).
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Gezien je budget is bijvoorbeeld een Vintage EJM96 ideaal.
Dan houd je ook nog genoeg over voor een leuke amp.
En ik wil er persoonlijk aan toe voegen dat een Squier bas ook helemaal niet slecht is om mee te beginnen.
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

tis wel een heele mooie bas voor aan de muur, je ziet hem bijna nooit afgezien van een paar fender jaco pastorius modellen, maar die zijn wel wat duurder. Als utrecht in de buurt was zou ik hem gewoon voor 50 euro kopen, en dan wat meer raggen, proberen zelf af te stellen enz. en als hij dan kapot gaat hang je hem gewoon aan de muur.
Plaats reactie