Leren bassen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Fokko
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:21

Leren bassen

Bericht door Fokko »

Hoi,

Ik ben bezig een band op te starten die dance speelt. Je moet dan denken aan stijlen als Moby, Underworld en Faithless. Zelf ben ik toetsenist, kan noten lezen, weet hoe akkoorden in elkaar zitten, maar eigenlijk wil ik leren bassen. Wat is een realistische periode waarin ik zodanig kan leren bassen dat ik wat nuttigs in mijn band kan spelen. Ervan uitgaande dat ik 1 keer per week les heb en elke dag oefen? Is een half jaar haalbaar? Is het aan te raden om voor tussen de 150 en 200 euro een gebruikte basset te kopen?

Cheers,
Fokko
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ten eerste welkom op het forum! 8)
Een half jaar is alleen haalbaar als je genoeg oefent, oftewel het leuk genoeg vindt (wat je nu nog niet kan weten). Een stukje talent is vereist, en les nemen is inderdaad een goed idee. Je toetsenachtergrond zal je wel helpen, maar technisch gezien zul je natuurlijk opnieuw moeten beginnen... het is op dit moment gewoon lastig te zeggen.
Mm.. een bassetje voor € 200 wordt lastig hoor! Als je toch iets vindt tweedehands, neem dan iemand mee die kan beoordelen of het wat is (aangenomen dat je op het gebied van basspullen nog weinig weet). Oja hou dit forum in de gaten, errug handig.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Toen ik dit onderwerp zag, moest ik eigenlijk aan een nieuwe bodysoort denken :)
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

:lol:
Gebruikersavatar
HALFWITT
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jul 2004, 22:02

Bericht door HALFWITT »

:D Ik ook, ik dacht al ff dat mijn Ibanez EDA 900 JBF met ergodyne body niet origineel meer was...(niet dat ik geen houten(of leren) bas wil hebbe..)
-- infant -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Halfwitt --
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

of leren pijpen......zo'n broek met leren pijpen hoef ik ook niet!
Gebruikersavatar
HALFWITT
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jul 2004, 22:02

Bericht door HALFWITT »

:lol: 8) ...maar toch: :offtopic: , hehehe maar ik hoef idd ook niet te leren pijpen...dus
-- infant -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Halfwitt --
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Re: Leren bassen

Bericht door Bogey »

Fokko schreef:Hoi,

Ik ben bezig een band op te starten die dance speelt. Je moet dan denken aan stijlen als Moby, Underworld en Faithless. Zelf ben ik toetsenist, kan noten lezen, weet hoe akkoorden in elkaar zitten, maar eigenlijk wil ik leren bassen. Wat is een realistische periode waarin ik zodanig kan leren bassen dat ik wat nuttigs in mijn band kan spelen. Ervan uitgaande dat ik 1 keer per week les heb en elke dag oefen? Is een half jaar haalbaar? Is het aan te raden om voor tussen de 150 en 200 euro een gebruikte basset te kopen?

Cheers,
Fokko
even on topic dan weer: Ik denk dat het net zo lang duurt om iets nuttigs te bassen als het jij toetsen hebt leren spelen. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je wilt doen tijdens zo'n dancenummer en wil je improviseren of niet? als je een simpel groovje uit je hoofd leert en je herhaalt die een nummer lang en je pakt het snel op kun je natuurlijk binnen een half jaar wel op een podium staan. Ik bedoel je kunt mij ook wel een simpel toetsen stukje leren.
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Als je een goede keyboard-versterker hebt, kun je die om te beginnen wel als basversterker gebruiken. Je kunt die 200 Euro dan gebruiken om een redelijke tweedehands basgitaar te kopen.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Bas is nogal andere koek dan toetsen he? Het probleem is niet zozeer dat je theorie niet hebt (voordeel dus) maar het nadeel is dat je compleet moet leren communiceren op een nieuw instrument. Vanaf gitaarspelen naar basspelen kan ik zeggen dat ik na 3 jaar vrij acceptabel begon te bassen. 't Is eigenlijk best een kloteninstrument om het echt goed te kunnen... maar dat is met elk instrument zo denk ik dan.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Een gevleugelde uitspraak over het leren bespelen van de basgitaar: playing the bass is easy to learn, but difficult to master.

Dus weet waar je aan begint. :wink:
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Het is ook een kwestie van gevoel. Als je de bas "aanvoelt", er affiniteit mee ontwikkeld komt er zomaar iets leuks uit je handen. Dan lijkt mij een half jaar lang elke dag oefenen meer dan genoeg om een bepaalde basis te halen. Ik ben ook pas begonnen (klein jaar geleden), maar ik oefen soms weken achtereen niet, gewoon omdat ik daar geen gelegenheid voor heb. Maar bepaalde riedeltjes (niet oneerbiedig bedoeld, de bas is een edel instrument) zitten toch al wel in de vingers.

Gewoon voor gaan dus, en zorg dat je er lol aan beleeft.
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

Hi Fokko, denk dat het allemaal geen probleem mag geven.
Je bent aardig muzikaal, denk ik, dus da's al mooi mee genomen.
Verder zou ik dat noten lezen zoveel mogelijk vergeten. Luisteren naar een nummer, de baslijn eruit halen en naspelen maar. Dan zit het er gelijk goed in.
Ik moet eerlijk zeggen (en ik heb redelijk wat ervaring met verschillende instrumenten) dat de Basgitaar niet het moeilijkste instrument is om mee te beginnen. Wel het mooiste uiteraard!!!
Maarrrrr.....bezint eer ge begint, want voor je het weet ben je niet meer te stoppen!
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

ik ben zelf vier jaar geleden op dezelfde manier begonnen. Ik was eigenlijk toetsenist, maar ben gaan bassen door gebrek aan bas in de band, en de toetsen bleken overbodig. Ik heb toen een Cort active-bass gekocht voor 400 gulden, dus vergelijkbaar met 150-200 pleuro. Als je een beetje je best voor doet kan het leren bassen vrij snel gaan. Ik had toen een half jaar de tijd om 10 nummers te leren voor ons eerste optreden, waarvan onder andere Otherside van de Peppers, Space Oditty van David Bowie, Mood Indigo van Anouk en verder weet ik het niet meer. Als je het écht wilt, kun je ALLES!!!!!

Succes ermee!
O ja, en welkom op het forum uiteraard! :D
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

HALFWITT schreef::lol: 8) ...maar toch: :offtopic: , hehehe maar ik hoef idd ook niet te leren pijpen...dus
...want dat kun je all...? :lol:
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Plaats reactie