Wie speelt er in een band die aardig serieus bezig is?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Wie speelt er in een band die aardig serieus bezig is?

Bericht door Wheezl »

Wie speelt er in een band die aardig serieus bezig is?


En met serieus bedoel ik dan dat je een CDtje maakt of heb gemaakt, merch hebt en zeker een aantal keer per jaar optreed? Dusss. kosten maakt, en geld verdient...

Ik vraag jullie dit, omdat we met Motherfed een VOFje zijn geworden verleden jaar, en dit eigenlijk best handig is.. Gemaakte kosten krijg je belasting voor terug, bij optredens heb je geen geklooi met belastingformulieren en loonbelastings verklaringen enzo, maar kun je gewoon een factuur geven.. Bovendien heb ik best wel een interessante voorlopige belastingterrugaaf dit jaar.. Hij is maar voorlopig en moet nog bevestigd worden, maar het is allemaal in ieders voorlopig aantrekkelijk genoeg om jullie aan te raden...

Misschien is het wel oud nieuws, maar hell, zoniet, dan is het handig, toch?

Wil je hier dingen over weten, stuur me even een berichtje..
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Tja, wij zijn ook aardig serieus bezig. 2 Democd's en we werken nu aan een volledige cd. We zijn er niet helemaal uit in welke vorm we de band moeten gieten, wij dachten zelf eerst aan een bv maar ik zie dat jij (weezl dus) met je band een vof bent. Zijn jullie naar de KvK geweest om jezelf te laten inlichten ? Wat voor rol heeft Sena hierin ? (vroeger was dit toch Buma/stemra of niet ?)
Best wel, eigenlijk.
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ons label heeft ons aangeraden om VOF te worden en ons samen met onze boekhouder geadviseerd.. Van de mensen van KvK hoef je geen steun of inlichting te verwachten, dat zijn echt een stelletje luie k*tambtenaren.. Ze hebben ons 2x afgewimpeld met: "Nee, dat kan niet, dat bestaat niet" Wij voorbeelden van de bands die het ook hebben.. Is echt een heel touwgetrek geweest.. Dus als ze bij jullie net zo behulpzaam zijn als bij ons raad ik je aan daar pas aan te kloppen als je al je feiten op een rijtje hebt..

Sena schrijf je je alleen in voor de CD's die je uitbrengt gelood ik, die zorgen voor de copyrights en vergoeding als je gedraaid word... Ze hebben hier niet echt een rol in, het is voor interactie met hun ook gewoon handiger als je band een onderneminkkje is met 1 naam, 1 bankrekening en 1 KVk nummer..

Ik weet het fijne er niet van, ben er niet zo into, maar als je specifieke vragen heb kan ik ze wel doorspelen denk...

Een goeie boekhouding + boekhouder is wel een must denk..
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

een boekhouder is niet te betalen voor veel "beginnende serieuze" bandjes denk ik!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Mwoh

Bericht door Wheezl »

Mwoh, we hebben voor afgelopen jaar 70 Euro PP moeten ophoesten voor de boekhouder, en we zijn met zijn 6en.. Is maar net wat je ervoor over hebt..

Ik geloof dat de registratiekosten trouwens 0 zijn.. Bij de belastingdienst afdeling ondernemingen kun je info aanvragen.. De KvK is af te raden..
Stream
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2003, 15:58

Bericht door Stream »

heb wel een redelijk serieus bandje.
iedereen is bij ons zelfstandig en regelt zijn eigen boekhouding.
ik heb echter wel een maatschap met mijn vriendin, waar ik onze auto ook heb onder gebracht.

kijk natuurlijk wel goed uit met je vof, als je met de band bv. je geluidsinstallatie daarin onderbrengt.
je moet natuurlijk goeie afspraken maken met elkaar, want je moet niet vergeten dat wanneer er iemand uit de band stapt, stapt ie ook uit de vof en wil hij/zij zijn deel uit de vof hebben.
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Met The Mellotones hebben we net CD nummer 5 (https://www.nubluz.com) uitgebracht, waarvan de eerste vier via een platenmaatschappij (New Road). Nummero vijf brengen we uit via ons eigen nieuwe label, Mello Records! Overigens is de nieuwe CD mijn debuut bij de band. Ik kan heel erg veel dingen gaan vertellen die interessant zijn (en dan raak ik verstrikt in m'n eigen woorden... :? ), maar de bottom line is toch wel dat je ALTIJD je boekhouding op orde moet hebben.
Uiteraard moet je een VAR (om een zelfstandig ondernemer te worden, met eigen BTW-nummer en dus de mogelijkheid om facturen uit te schrijven) aanvragen bij de Belasting, dat kan makkelijk via de site. VAR staat voor Verklaring Arbeidsrelatie.
De rechtsvorm waarin je de band het best kunt onderbrengen is een VOF of een Maatschap. Bij een VOF heb je inderdaad een persoonlijke aanspraak m.a.g. dat een faillissement (HOE schrijf je dat? :roll: ) eenieder persoonlijk treft. Het is dus verstandig om de VOF zo leeg mogelijk te houden, alleen bijvoorbeeld een bandbus onderbrengen - apparatuur moet je gewoon per persoon houden. Let er wel op dat ALLE bandleden een VAR moeten hebben voordat je een VOF kunt worden.
Een Maatschap is geen officiële rechtsvorm via KvK, maar je kunt wel gewoon facturen uitschrijven omdat je een gezamenlijk BTW-nummer kunt aanvragen. Ik vind dit nog altijd héél vreemd, maar ik heb begrepen dat het toch écht zo is! Voordeel van de Maatschap is dat er geen persoonlijke aansprakelijkheid is.
Je zult als band een boekhouder moeten zoeken die je écht over dit soort dingen kan inlichten. Onze boekhouder heet Backstage en kun je vinden via https://www.backstagebelastingadvies.nl. Alle vragen kunnen zij beantwoorden als het goed is! Bovendien zijn zij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op belasting-technisch gebied en kennen ze dus altijd de clausules die voor jou interessant zijn.
Veel succes ermee!
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Bericht door erikjrnk »

.....pas op met vof-jes:

ieder lid van een vof is HOOFDELIJK AANSPRAKELIJK voor de schulden die ontstaan door de vof.....

dus als een kwaadwillend "bandlid" rare dingen gaat uithalen, en zich diep in de schulden steekt en dit niet kan betalen, draaien de medemuzikanten voor het gedane leed op !!!!

hier zijn helaas geen afspraken over te maken.
onder de hoofdelijke aansprakelijkheid kom je niet onderuit !

ik heb het al bij enkele bandjes zien gebeuren.
dus toch iets om goed over na te denke .
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Bericht door erikjrnk »

oh ja...

en stel dat je 40 uur per week werkt, en voor de hobby muziek maakt in b.v. een vof-verband...:

let ook op met de ziektekostenverzekering !

de grens voor ziekenfondsverzekering is voor een zelfstandige (dat ben je dus als je in een vof zit) lager, dan voor iemand die in loondienst werkt.
ook al is de vof niet je hoofdinkomen, de grens voor de zelfstandige wordt aangehouden voor de ziektenkostenverzekering.

dus: als je werkt, en een vof hebt, zit je zo aan de grens voor particuliere ziektekosten verzekering..... en deze kosten beduidend meer !!
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Well, nope, niet perse.. Ik moest in eens particulier, en het leek wel meer, opmdat je de volledige rekening onder ogen krijgt, en het bij je ziekenfonds al automatisch van je bruto loon word ingehouden.. Alles uitgerekend was ik 10 euro per maand minder kwijt voor een uitgebruider pakket.. Paar maanden later kreeg ik wel weer een bericht dat de VOF niet genoeg verdiende en dat ik weer terug naar ziekenfonds moest.. (iets wat beduidend moeilijker lijkt dan omgekeerd).. Maar ja..
regular
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 mar 2004, 21:11

tja

Bericht door regular »

okee nu ik

kan iemand me ff uitleggen hoe dit inelkaar steekt

bv. WTF = een vof ?¿?

tja :?
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Vennootschap Onder Firma
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

ik had het er laatst met een maat over, hij is dus ook serieus met zijn band. Hij studeerd belastingknoei, en zei zijn ook een vof geworden om belastingtechnische redenen. En ik meen me ook iets te herinneren dat als je een BV zou worden, je een zak geld mee moet nemen omdat een BV met aandelen werkt, maar daar kan ik me in vergissen. Als iemand hier meer over weet, of dit kan bevestigen dan hoor ik dat graag.

grtz. Nick.
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Een BV hoeft niet perse met aandelen te werken, maar heeft wel een minimale inleg nodig volgens mij. Dit is omdat de personen die onderdeel zijn van de BV niet per hoofd aansprakelijk zijn en bij een VOF wel...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

18 ruggen. bij de notaris. en je kunt dezelfde dag het geld weer lenen van de BV (tja, als je dan toch bij de notaris bent), de 18 ruggen teruggeven aan degene die je het geleend heeft. zo heeft de directie een schuld aan de bv die voorlopig natuurlijk niet terugbetaald wordt. hoop gedoe voor een bandje als je het mij vraagt. verder heb je helemaal niet te maken met leveranciers of inkopen of wat dan ook dus aansprakelijkheid is denk ik niet zo'n probleem. op investeringen kun je afschrijven en verliezen kun je compenseren.

volgens mij pas interessant als het om een beetje serieus geld gaat.

zonder 'bedrijf' kun je de inkomsten gewoon lekker zwart houden (kraait geen hond naar)

tot zover onze reporter van de financiele telegraaf
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Plaats reactie