bas afstellen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
plusnflow
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2004, 09:18

bas afstellen

Bericht door plusnflow »

Iedereen heeft het over toko's waar je je bas af kan LATEN stellen.. Maar stel dat je het allemaal zelf wil kunnen kennen???

Weet iemand sites of regels van hoe dat moet?

Om specifieker te zijn. Als ik ga intoneren, dan kom ik al in de problemen. Als ik de E stem, dan klinkt hij bij fret 12 niet zuiver meer. Hoe hoog/ laag ik de brug ook zet. Wat kan dat betekenen? Het was ook geen goedkoop ding ofzo, dus het zou toch oke moeten zijn?
Bedankt mensen!
Mark
oi oi oi
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Dat los je niet op door je brug hoger of lager te zetten, maar meer naar voren of naar achteren. Dat weet ik wel, maar hoe je dat het beste aanpakt... geen idee.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Intoneren wil zeggen dat je zorgt dat de bas wel op alle fretten zuiver is. Dat doe je door de zadels van de brug naar voren of naar achteren te verstellen. De hoogte van de brug stel je zo in dat de snaren niet tegen de fretten ratelen, terwijl je nog wel comfortabel (niet te zwaar) kunt spelen.

Kijk eens op https://www.mrgearhead.com/faq/basssetup.html voor een handleiding voor de setup van Fender-basgitaren. De methode geldt ook voor andere merken, maar misschien moet je wat andere getallen aanhouden.
We triple check evryhing.
Robin Vos
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 okt 2003, 21:07

Bericht door Robin Vos »

hoeveel doekoes kost het om je bas aftestellen?
en kan dit bij iedere muziekwinkel?
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

VOS666 schreef:hoeveel doekoes kost het om je bas aftestellen?
Vijf à zes tientjes.
VOS666 schreef:en kan dit bij iedere muziekwinkel?
Nee, je kunt 't beste naar een winkel gaan waar ook een werkplaats/bouwer aanwezig is.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Meestal kan je wat korting krijgen als je er gelijk nieuwe snaren op laat leggen, bespreek van tevoren wat je wilt dat er aan je bas gedaan wordt en vraag hoeveel het gaat kosten.
Zelf kan je natuurlijk ook het nodige gaan sleutelen. Houdt er rekening mee dat intoneren in het begin vaak frustrerend kan zijn (maar goed, al doende leert men).
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

5 a 6 tientjes?!

Wauw, daar doe ik het ook wel voor..

Misschien een leuke item voor de meeting? Beetje basjes afstellen enzo? (kosteloos natuurlijk)
plusnflow
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2004, 09:18

Bericht door plusnflow »

Fenks voor de hulp!

Als je in de buurt van rotterdam woont is voxhumana een hele goeie..
www.voxhumana.nl

Vind ik de beste in zijn soort..
oi oi oi
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

bij intoneren : inderdaad, de zadels per stuk naar voren/ achteren stellen tot ie goed is : als je met de e snaar start: kijk hoe die klingt op de 12 fret ( octaaf) en doe dan je vinger losjes op de snaar, dus niet op de fret drukken, precies boven de 12 e fret, en sla aan... dan hoor je de harmonische toonhoogte zoals hij precies hoort te zijn, als je bijde achter elkaar doet zou het normaal allebei het zelfe in toonhoogte moeten klinken zoniet, verstellen tot allebie de methodes het zelfde zijn.
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 apr 2004, 08:42

Bericht door nick »

ik heb net mijn bas terug. heb hem voor de eerste keer, na een half jaartje spelen, laten afstellen om dat de hals een beetje pijl en boog was. hij is nu weer helemaal in orde en het heeft me 3 euro tientjes gekost.
I'm an allycat, some say a dirty rat!!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

koop je bassen bij bassmatters en dit soort meuk is allemaal gratis :D
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
kolkjes
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 aug 2004, 14:35

bas afstellen

Bericht door kolkjes »

Hoi,

Als je naar:

https://members.ams.chello.nl/goude/afstelling.htm

gaat kun je een handleiding vinden over hoe het zelf te doen.
Gepruts aan de hals zelf begin ik zelf ( nog) niet aan. Te link.
Deze site bespaart je een hoop geld zo te horen en de informatie is correct en goed uitgelegd.

Een valse noot die niet valt bij te stellen met je stemmechaniek ligt vaak aan de afstelling van de brug ( die zit waar de snaren vast zitten op de body van je gitaar), de zadels om meer specifiek te zijn.
Dat is niet zo moeilijk te verhelpen als je een paar goede oren hebt en doet wat er op die site staat.
Maar....... het kan ook aan de bas zelf liggen en dan is er niet veel aan te doen volgens mij.

Gewoon die noot niet spelen, hehehehehehe. :twisted:

Of een andere bas.
Ook als je bijvoorbeeld je octaven niet zuiver kan krijgen of het stemmem niet schijnt te lukken, ligt dit vaak aan de afstelling van de zadels in de brug.

Met een vriendelijke groet, Ad.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Als je gewoon naar de Conijn gaat en je vraagt aan Sjors of die het je wilt leren en je bent een beetje lief voor hem dan doetie dat vast wel, en ik denk dat dat bij de meeste gemoedelijke muziekzaken wel zo is... tenminste als ze niet perse hun 120 euro willen vangen voor het afstellen...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik snap niet echt hoe je moet intoneren op een bas. Weet iemand waar dit goed staat uitgelegd? Of misschien wil iemand dit uitleggen? Ik heb twee linkerhanden en ik weet dat veel mensen op dit forum dat niet hebben :)
Ik heb een Stingray5 als die informatie nodig is..
Alvast bedankt..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Squire:

Je moet er voor zorgen dat je toon zuiver is op de 12e fret. Dus je stemt eerst een snaar op precies de juiste hoogte, bvb E. Daarna meet je met je stemapparaat wat de hoogte is op de 12e fret op die snaar. Is je open snaar een perfecte "E" maar je 12e fret iets hoger, dan verplaats je het zadel van je brug naar achter. Is de 12e fret toon lager dan de E, dan verplaats je het zadel wat richting hals.

Telkens als je het zadel iets verplaatst hebt moet je natuurlijk ook je open snaar weer precies E stemmen voor je verder gaat.

In het begin is wat tijdrovend, maar het is de moeite waard. Niet elke winkel doet het even goed nl.. Heb er 1 keer voor betaald, en om eerlijk te zijn deugde de intonatie toen nog voor geen meter.. Was bij Bass Connection..

Anywayzz, als je er tegen opziet kan ik het je wel eens laten zien ofzo.. Als je wel eens in de buurt van Amsterdam komt mag je altijd langshobbelen.
Plaats reactie