Lesboeken

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bassmeister Che
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:34

Lesboeken

Bericht door Bassmeister Che »

Heb vandaag een nieuw lesboek voor bas gekocht, staan best leuke dingen in! (mastering electric bass - Dave Overtrow). Gebruikt iemand van jullie lesboeken? Wat zijn de voor en nadelen? Welke zou je een ander aanraden?
"Wie achterom kijkt, wordt geen meeloper."
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

ik gebruik The Bass Bible van Paul Westwood om goed te leren lezen.

J! 8)
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
Richard
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 apr 2004, 19:20

Bericht door Richard »

ik ben 'n beetje bang voor die zooi.....

als je de techniek verkeerd aanleert, krijg je dit nooit meer goed, in 't begin nie zo'n probleem maar als je lastigere stukken of fretloos gaat spelen cker wel.....

bij zo'n lesboek heb je niemand die je erop wijst dat je 't fout doet, en je kan wel naar andere bassisten gaan kijken hoe die 't doen, maar die doen 't meestal ook fout.....

ik ben iig blij dak les heb van 'n goeie leraar (Harm van Sleen) en ga volgend jaar zelfs op priveles bij 'm (ik hou van m'n mams:P)........ 8)
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

De Klassieker: Standing In The Shadows Of Motown van Dr. Licks.

Alle baspartijen van Motown-bassist James Jamerson uitgeschreven met daarbij ook nog es een CD vol met allerlei bekende bassisten die het voorspelen (aangezien James zelf... eehh... verhinderd was).
Je kunt van deze tracks de bas wegdraaien met de balansknop op je stereotoren. Werkt als een tiet!

https://www.basslessons.com/sitsom.html
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Robert Homan schreef:De Klassieker: Standing In The Shadows Of Motown van Dr. Licks
Dies inderdaad mooi jah. Heb ik met les wel eens wat uit gespeeld, vooral 'Darling Dear' is mooi en leuk om te spelen.
Het verhaal van de bassist die dat nummer voorspeelt:

"I started playing bass because I thought it was an easy instrument to master. When I started as a kid in the late sixties, it seamed all you had to deal with was roots, fits and simple repetitive patterns, so I thought I was on my way. But James Jamerson read my plans. When I first heard 'Darling Dear' on a jukebox, it scared me to death! I realised at that moment how little I actually knew about bass.. " :lol:
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14278
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

ik heb zojuist de Flea Adventures in spontanious jamming dvd bij de Large besteld. Es even kijken of Flea me nog wat kan leren.....
Ik heb een keer een lesboek bij de bieb gehaald, maar dat was allemaal in het Engels, ik begreep er geen ruk van. Uiteindelijk alles mezelf aangeleerd, met hier en daar een paar tips van de gitaristen/drummert.
de grote storthoop heeft gesproken
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

kheb ooit een tipbook van gary willis gekocht.

Wel leuk, staan wel leuke weetjes in, die ik dagelijks nog op dit forum tegenkom.. ehehe :lol:
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Re: Lesboeken

Bericht door Lazy B. »

Bassmeister Che schreef:Heb vandaag een nieuw lesboek voor bas gekocht, staan best leuke dingen in! (mastering electric bass - Dave Overtrow). Gebruikt iemand van jullie lesboeken? Wat zijn de voor en nadelen? Welke zou je een ander aanraden?
Gary Willis heeft een heel geinig 'lesboek' op de markt gebracht. '101 tips' heet het. Varieert van de beste manier om je snaren te vervangen tot goeie lickjes tot hoe je je eigen strap kan maken. Al is het geen echt lesboek, het is wel een aanrader. Er zit ook een CD bij met allemaal handige dingetjes: een A toon om op te stemmen, loopjes om op mee te spelen, et cetera.

Verder kan ik iedereen de 'Bass Bible' van Paul Westwood aanraden. De titel zegt alles.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

dat boek van gary willis bedoelde ik :P die heb ik ehehe :lol:
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

Bericht door Bassmann »

En voor et slappen: Tony Oppenheim - Slap It.
Een beter boek vindt je niet voor et slappen 8) .
Gebruikersavatar
Bas Begin
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2004, 09:08

Bericht door Bas Begin »

Voor de beginnende bassist die notenschrift wil leren zijn de boeken van Ed Wennink, De Allround Basgitarist 1 & 2 goede boeken.
Yeti
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2004, 12:39

Bericht door Yeti »

Dat boek van Tony Oppenheim 'Slap it' is echt een aanrader ja! khebm ook. Staan hele goede oefeningen en heel veel leuke licks in.
Boekholt Thunderbass
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Jup, hier heb ik 'm ook. Erg leuk, maar 't houd je wel een beetje in een bepaalde stijl. Het is zo'n beetje allemaal in E en een heleboel techniekjes komen niet aan bod.
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

Bericht door Bassmann »

Het klopt idd dat et bijna allemaal in e is, vind ik dan ook erg jammer. Want er staan een hoop gave trucs in. Vind het trouwens wel het fijnste om in e te slappen (is ook et makkelijkst :oops: :P ) , omdat je dan steeds lekker laag terug kunt vallen 8) .
Gebruikersavatar
janteert
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jun 2004, 17:05

Bericht door janteert »

The Funkmasters - The Great James Brown Rythm Sections - 1960 1973
Plaats reactie