Fender Bassen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Paaltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2004, 10:16

Fender Bassen

Bericht door Paaltje »

Hallo.
AL meer dan 10 jaar speel ik op Warwick bassen, altijd tot grootte tevredenheid. Ik ben nu toch eens op zoek naar iets nieuws/ anders. Ben op zoek naar Fender bassen. De zoektocht op zich is geen probleem (het is verre weg de meest voorkomende bas (denk ik )) maar.............
je hebt:
Fenders uit th USA
Fenders uit Mexico
Fenders uit Japan.
Wat zijn nu de grootste verschillen tussen deze Fenders.

ik hoor het wel

Groetjes Paaltje
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ik geloof dat het grootste verschill de $$$ is..
Paaltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2004, 10:16

Bericht door Paaltje »

Ja dat het een € kwestie is, is al bekend. Maar ergens komt dat vandaan?
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Yep, maar waarvandaan moet je maar aan de fender lovers vragen, ik heb het niet zo met die dingen..

Ik weet niet of prijsverschil altijd ergens vandaan moet komen, en heb dan voornamelijk die Pastosius bas van Fender in mijn hoofd.. Gefarbiceerde slijtage plekken kunnen geen 2000+ meerprijs veroorzaken..
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

het prijsverschil komt door:
- het loonsverschil, jappen en mexicanen werken voor minder centen en dat heeft ook zo z'n redenen.
- andere houtsoorten die gebruikt worden, hout in USA bassen is ouder, heeft langer kunnen rijpen en heeft daardoor een betere klank (t is maar waar je van houdt). Daarnaast worden er soms goedkopere houten gebruikt die absoluut geen invloed hebben op de klank van de bas (dus dan draait het puur om de electronica)
- dat laatste (de electronica) is bij mijn weten de laatste reden, er wordt ontzettend bespaard in elementen, bedrading, afwerking (van de totale bas) etc.

Ik ben btw ook geen fender liefhebber, kvind het amateuristisch dat fender het voor elkaar krijgt om nog steeds 20 bassen van hetzelfde type uit te brengen en ze dan allemaal anders laten klinken, zeker voor dat geld (ik heb niet veel geld, dus ik vind een Fender prijzig). Daarnaast vind ik (don't know why) een Fender Mex veel lekkerder klinken dan een Fender USA, dus als er ooit een fender de weg vind naar mijn huis, dan is het een mex. die ik dan uiteraard ga customizen.
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Ik heb nu ook Warwick's, een Fender Jazz Bass lijkt mij wel wat, maar inderdaad raar dat die kwaliteit dan niet constant is. Krijg de indruk dat Fender Jazz Bass'en overrated zijn. Misschien beter om voor een Esh bas te shoppen.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

https://members.chello.nl/~w.m.huetink/b ... zbass.html

Is wel interessant om te lezen hoe hier de fenders het er vanaf brengen.
MIA's zijn uiteraard het best, gevolgd door de MIJ's en als laatste de mexicanen. MIJ's zal je hier niet al te veel tegenkomen omdat die 'eigenlijk' alleen voor de aziatische markt zijn bedoeld, 2ehands kom je ze weleens tegen en importeren kan natuurlijk altijd, maar nieuw in de winkel zal je ze amper tegenkomen (uitzonderingen zijn dan de marcus miller 4 snaar en sting signature)...
Het is de vraag of je bereidt bent om het verschil in kwaliteit tussen een mex en usa ook het verschil in prijs waard vindt, maar dit is meer een persoonlijke afweging.
Voor de rest voel ik (nu nog) niet de behoefte om tegen de mening hier in te gaan dat fenders overrated zijn. Ieder zijn smaak, als je een fender wilt zal er toch weinig anders opzitten :).
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Misschien wel handig om de voordelen van een usa tov een mex even op een rijtje te zetten.
een usa heeft:
- graphite reinforced neck (m.a.w. de nek zal hierdoor stabieler blijven)
- betere pickups (aparte pickups voor brug en nek ook, terwijl de mex dezelfde pickup gebruikt voor de brug en nekpositie, waardoor de polepieces niet helemaal goed lopen, niet dat dit laatste echt invloed op het geluid overigens)
- betere brug, bovendien ook string-thru-body voor meer sustain
- betere kwaliteit stemmechanieken
- beter geselecteerd en gerijpt hout
- betere afwerking
- meer kleuropties
- koffer in prijs inbegrepen (evenals wat imbussleutels, doekjes etc. maar ook schaller straplocks).
- de nieuwe modellen hebben ook de s1 switch en die heeft de mex (dacht ik) niet.
- betere quality-control (jaja, echt waar)

Dit zijn zo ongeveer de belangrijkste punten, de verschillen met een japanner weet ik niet.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Q. schreef:Misschien wel handig om de voordelen van een usa tov een mex even op een rijtje te zetten.
een usa heeft:
- graphite reinforced neck (m.a.w. de nek zal hierdoor stabieler blijven)
- betere pickups (aparte pickups voor brug en nek ook, terwijl de mex dezelfde pickup gebruikt voor de brug en nekpositie, waardoor de polepieces niet helemaal goed lopen, niet dat dit laatste echt invloed op het geluid overigens)
- betere brug, bovendien ook string-thru-body voor meer sustain
- betere kwaliteit stemmechanieken
- beter geselecteerd en gerijpt hout
- betere afwerking
- meer kleuropties
- koffer in prijs inbegrepen (evenals wat imbussleutels, doekjes etc. maar ook schaller straplocks).
- de nieuwe modellen hebben ook de s1 switch en die heeft de mex (dacht ik) niet.
- betere quality-control (jaja, echt waar)

Dit zijn zo ongeveer de belangrijkste punten, de verschillen met een japanner weet ik niet.
Japanner in dit rijtje, heeft betere QC dan de USA's...heeft dezelfde pick-ups, dezelfde kleuren etcetc....alleen geen S1 switch, en minder modellen.....
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
soulbrother
Berichten: 271
Lid geworden op: 02 mei 2004, 17:25

Bericht door soulbrother »

Ik ben het niet eens met degene die beweert dat de USA modellen het best zijn. Het best in wat?? Zelf heb ik een heleboel Fenders gehad en een heleboel Fenders bespeeld en mijn favoriet was toch echt een Japanse Fender P '62 reissue. Die klonk echt als "the real deal". Ook mijn Japanse '75 reissue jazz bass was echt een beest van een bas. Het blijft een kwestie van smaak. Sound is uiteindelijk de beslissende factor.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Volgens mij hebben japanners geen graphite-reinforced neck en hebben ze ook niet allemaal dezelfde pickups als usa's (alleen de duurdere modellen, ze hebben wel degelijk een groot aanbod die japanners).
En soulbrother... het gaat natuurlijk om het totale plaatje. Er zullen best japanse fenders zijn die beter spelen/klinken dan amerikaanse fenders.
Als ik nu zou kunnen kiezen tussen een nieuwe amerikaanse fender of een nieuwe japanse fender (en geld speelt geen rol), dan ga ik toch voor de amerikaanse. En velen met mij. Beetje vreemd forum dit, dat het de algemene opinie lijkt dat iedereen nog liever een mex dan een usa heeft. Ik ken ook mensen met japanse fenders (ook even de gitaren meegerekend) en die zijn allemaal tevreden met de kwaliteit, maar ze zouden allemaal niet aarzelen om hun japanse fender te ruilen tegen een amerikaanse fender.
En dat verhaal van QC wordt langzamerhand ook meer en meer achterhaald.... maar goed, als iedereen elkaar op dat punt blijft napraten dan kom je moeilijk van een slecht imago af.
Een beetje vechten tegen de bierkaai dit, maar goed.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Q. schreef:Volgens mij hebben japanners geen graphite-reinforced neck en hebben ze ook niet allemaal dezelfde pickups als usa's (alleen de duurdere modellen, ze hebben wel degelijk een groot aanbod die japanners).
En soulbrother... het gaat natuurlijk om het totale plaatje. Er zullen best japanse fenders zijn die beter spelen/klinken dan amerikaanse fenders.
Als ik nu zou kunnen kiezen tussen een nieuwe amerikaanse fender of een nieuwe japanse fender (en geld speelt geen rol), dan ga ik toch voor de amerikaanse. En velen met mij. Beetje vreemd forum dit, dat het de algemene opinie lijkt dat iedereen nog liever een mex dan een usa heeft. Ik ken ook mensen met japanse fenders (ook even de gitaren meegerekend) en die zijn allemaal tevreden met de kwaliteit, maar ze zouden allemaal niet aarzelen om hun japanse fender te ruilen tegen een amerikaanse fender.
En dat verhaal van QC wordt langzamerhand ook meer en meer achterhaald.... maar goed, als iedereen elkaar op dat punt blijft napraten dan kom je moeilijk van een slecht imago af.
Een beetje vechten tegen de bierkaai dit, maar goed.

Ehm, wat ik bedoelde met uitgebreid aanbod.....je hebt geen Japanse Stu Hamm Urge bas....je hebt geen Fender Roscoe etcetc...........tuurlijk hebben ze miljarden aan kleuren en RI's maar dat zijn wel allemaal "gewone" Jazz'en of P's......
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Ik heb nu een Fender USA en een Chinese Warwick, goed om de wereld economie in balans te houden.
Gebruikersavatar
PB
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 feb 2004, 12:54

Bericht door PB »

Even kort het verschil tussen de Fenders:

Je hebt:

Fender Usa Duur, maar wel het origineel
Fender Highway iets minder duur, 99,9% zelfde kwaliteit
Fender Mexico ongeveer de helft zo duur, minder laklagen
verder hetzelfde (mexicaantjes krijgen
minder loon per uur
Fender Japan (squier) Prima gitaartjes, namaak, toch
behoorlijke kwaliteit, spotgoedkoop want...
Japannertjes krijgen nog minder betaald
dan Mexicaantjes

Allemaal goede gitaartjes!! Voor de rest hoofdzakelijk een naamkwestie.

Succes ermee

Wat je ook doet, ik beveel een Jazzbass aan.
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Oei, je gaat wel heel erg kort door de de bocht. De Highway 99,9% hetzelfde als de USA? Dan zou zou ik maar even goed de specs doorlezen. Andere dots, Hw heeft geen graphite verstevigde nek, bodyshape is anders etc.. Dat geld ook voor de MIM's en de MIJ's.
Plaats reactie