Slappen en blaren

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
HALFWITT
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jul 2004, 22:02

Slappen en blaren

Bericht door HALFWITT »

Okee, ik heb dus nooit het idee gehad dat ik ooit in mijn band zou gaan slappen (punk/grunge ongeveer). Maar nu hebben we gisteren een jam gehad waarbij we besloten hebben dat ik toch ga slappen in dat nummer. De precieze techniek van het slappen weet ik niet, hoef ik ook niet te weten, ik heb het mezelf wel enigzins aangeleerd een paar jaar geleden, en ik ga er toch niet zo heel veel mee doen. MAAR van mijn rechterhand is er nog maar heel weinig over van me wijs en ringvinger van het poppen (zo heet dat toch :oops: :wink: ). De één heeft een blaar van een vierkante centimeter en bij de ander is er een stuk huid van even grote oppervlakte vanaf, HOE VOORKOM IK DIT? :? Wat doe ik fout?
-- infant -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Halfwitt --
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Waarschijnlijk pop je te hard. 't Is een kunstje dat je jezelf moet aanleren om zacht te slappen en poppen. Dan gaat het na verloop van tijd ook sneller en soepeler. Ook het 'mikken' met je duim gaat dan beter.
Als je verder altijd met je vingers speelt (wijs en middel) heeft je ringvinger nog helemaal geen eelt. Kwestie van wennen dus, net als met je andere vingers toen je begon met spelen. Zelf gebruik ik mijn rechter ringvinger helemaal niet bij het bassen, ook niet bij het poppen. Daarvoor gebruik ik alleen mijn wijsvinger. Mijn eigen slap en pop techniek is nogal van een Neanderthalerniveau, ik doe het ook zelden. Misschien hebben de echte slapbeesten op het forum betere tips.
Gebruikersavatar
HALFWITT
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jul 2004, 22:02

Bericht door HALFWITT »

haha, iig bedankt, en over dat eelt: ik speel normaliter met plectrum... Ik zat er net trouwens ook pas aan te denken dat ik soiso me bas weer ff goed moet laten afstellen, als me snaren weer iets meer in de buurt van de hals staan is het waarschijnlijk al een stuk minder, toch zal dat niet het hele probleem oplossen maar alle beetjes helpen...
-- infant -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Halfwitt --
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

RUIS schreef:
Misschien hebben de echte slapbeesten op het forum betere tips
Ik ben nog geen echt slapbeest, maar hoop het ooit te worden.(speel pas 2 jaar) Zodoende ben ik flink geïnteresseerd in de techniek en heb ik me er een beetje in verdiept, dus bij een beetje info voorzover ik er wat van weet :oops:
HALFWITT schreef:
MAAR van mijn rechterhand is er nog maar heel weinig over van me wijs en ringvinger van het poppen
De meeste bassisten poppen met 1 vinger, 2 vingers zijn echt niet nodig.
HALFWITT schreef:
Maar nu hebben we gisteren een jam gehad waarbij we besloten hebben dat ik toch ga slappen in dat nummer.
De precieze techniek van het slappen weet ik niet, hoef ik ook niet te weten, ik heb het mezelf wel enigzins aangeleerd een paar jaar geleden, en ik ga er toch niet zo heel veel mee doen.
Volgens mij heb je tot nu toe maar weinig geslapt, dus zijn je vingers daaraan niet gewend.
Als je dan ineens veel gaat slappen poppen, krijg je blaren. Voor slappen/poppen heb je eelt op je vingers nodig, je plukt tenslotte aan een stel stalen kabels...

Om zonder blaren te kunnen slappen/poppen zal je dus eelt moeten gaan kweken op je vingers.
Je zal dus wel flink moeten slappen en poppen om eelt te krijgen, maar je moet telkens stoppen net voordat je blaren krijgt.
(Je huid wordt gevoelig beetje rood, net voordat zich een blaar ontwikkeld)
Als je hier een poosje op oefent, heb je vanzelf genoeg eelt om een avond lang te kunnen slappen/poppen zonder blaren.

Heb je desondanks toch een keer een blaar, dan kan je met een beetje secondelijm op de pijnlijke vinger toch verder spelen als de noodzaak er is.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Waarschijnlijk gewoon inderdaad een combinatie van een hoge afstelling (plectrumspelers hebben vaker een hoge afstelling, terwijl slappers juist een lage instelling prefereren over het algemeen), geen gewenning en een verkeerde techniek.
Opzich kan je je actie wel lager afstellen dan om beter te kunnen slappen, maar als je 99% van de tijd met een plectrum speelt zou ik dat niet doen. Dunnere snaren slappen trouwens ook makkelijker.
Ik zou gewoon een beetje door oefenen en kritisch blijven kijken naar je techniek. Slappen moet een soepele, vloeiende beweging worden, daar is ook wat tijd voor nodig. Bovendien is een 'neanderthalertechniek' ook slecht voor je fretten (wat slappen eigenlijk sowieso is, maar goed).
Volgens mij staat in dit subforum ook nog wel een topic waarin iedereen zijn slaptechniek probeert uit te leggen, misschien is dat ook wel handig om door te lezen.
Zelf pop ik trouwens meestal de D-snaar met mijn wijsvinger en de G-snaar met mijn ringvinger. Slappen doe ik eigenlijk alleen op de E- en A-snaar en af en toe ook de D-Snaar. Maar ik blijf een matig slapper :), meestal speel ik de stukjes die ik eigenlijk hoor te slappen dan ook vaak gewoon fingerstyle.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Rodi schreef:poppen met 1 vinger, 2 vingers zijn echt niet nodig.
Nou ben ik zelf ook nog best een broekie, maar dit is volgens mij wat kort door de bocht. Als je een beetje snelheid in je slappen wilt halen is het eerste wat je moet oefenen om in 1 vloeiende beweging te slappen en te poppen (dus zonder tussen slap en pop door je hand van de snaren af te bewegen). Wil je nog sneller, dan kun je in 1 beweging ook nog 2 verschillende (of dezelfde) snaren poppen (met 2 verschillende vingers dus). Ik kan dit zelf niet. Maar de bewering dat met 2 vingers poppen nergens goed voor is, is volgens mij nogal voorbarig.
Pas op, achter je!!
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Re: Slappen en blaren

Bericht door Rhinus »

HALFWITT schreef:Maar nu hebben we gisteren een jam gehad waarbij we besloten hebben dat ik toch ga slappen in dat nummer.
Mag ik vragen waarom je dit besloten hebt? :)
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

Bericht door Bassmann »

je popt met je ringvinger? of heb ik het verhaal nu verkeerd begrepen? ik pop alleen met mn ringvinger als ik akkoordjes trek, vooral bovenin. normaal pop je met je wijsvinger, intervalletjes met je wijs + middelvinger.

hoop dat je hier wat mee kan. :wink:
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Wilbert schreef:
Rodi schreef:poppen met 1 vinger, 2 vingers zijn echt niet nodig.
Nou ben ik zelf ook nog best een broekie, maar dit is volgens mij wat kort door de bocht. Als je een beetje snelheid in je slappen wilt halen is het eerste wat je moet oefenen om in 1 vloeiende beweging te slappen en te poppen (dus zonder tussen slap en pop door je hand van de snaren af te bewegen). Wil je nog sneller, dan kun je in 1 beweging ook nog 2 verschillende (of dezelfde) snaren poppen (met 2 verschillende vingers dus). Ik kan dit zelf niet. Maar de bewering dat met 2 vingers poppen nergens goed voor is, is volgens mij nogal voorbarig.
Ik bedoelde 1 vinger per snaar/aanslag/pluk/pop :wink:

maar wat bedoel jij...de Victor Wooten techniek zeg maar?
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Hoe de techniek heet weet ik niet, maar ik bedoel dat je bijvoorbeeld slapt op je e- of a-snaar, en bij daarna in een vloeiende beweging snel achter elkaar met je wijsvingerje d-snaar popt en met je middelvinger je g-snaar. Kan ook tegelijk natuurlijk. Of zelfs met 3 snaren. Tegelijk kun je het nooit met 1 vinger, en na elkaar kun je het sneller met meerdere vinger. Is dat de Victor Wooten techniek?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Volgens mij is dat ook één van de technieken die Victor Wooten veel gebruikt.

hij doet veel met patroontjes als:
slap omlaag - slap omhoog - pluk wijsvinger
slap omlaag - slap omhoog - pluk wijsvinger - pluk ringvinger

En dan zowel met slappen als plukken op dezelfde snaar, of bijvoorbeeld slappen op A-snaar en plukken op G-snaar om een snel octaaf-riffje te krijgen.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Offtopic, maar volgens mij bedoelt Wilbert raked triplets (klik voor filmpjes):
- langzaam
- snel

Leuk techniekje om zeker niet te vaak toe te passen. :)
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Nou we toch aan het slappen zijn: hier twee opnames van mijn slapkunsten. Ze konden misschien wel beter, maar ik vind het juist wel interessant om te horen wat ik kan verbeteren. De 2e sample bevat een boel pogingen tot geslapte harmonischen. Eigenlijk moet ik weer eens nieuwe snaren op mn bas leggen om die er beter uit te laten komen. Maar goed: er is nog genoeg andere zooi mis volgens mij. Shoot: wat doe ik fout?
opname 1
opname 2

Enne, ik bedoelde inderdaad die triplets ja.
Pas op, achter je!!
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Wilbert schreef:Shoot: wat doe ik fout?
Verkeerde Forum onderdeel en in verkeerde Topic. :P

Maare wat doe je fout? Het klinkt wel oke vind ik. Tenminste qua techniek (Hoewel ik daar eigelijk niks van weet aangezien ik nooit slap en 'mijn helden' ook niet slappen.), de rifjes zijn in mijn oren wat saai.

Oke, ik moet onthouden dat ik geen commentaar meer ga geven over slappen :P.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Verkeerde topic inderdaad op zich, al is de grens natuurlijk niet duidelijk. k vraag om les als het ware. Anyway, ik kan nu wel weer een link gaan zetten in recording ofzo, maar het leek me hier meer op zijn plaats. (je mag ook best basgitaarmerken noemen in het offtopic deel)
Pas op, achter je!!
Plaats reactie