Weer een 'is dit wat' topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
spoetnik
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2005, 14:23

Weer een 'is dit wat' topic.

Bericht door spoetnik »

Ik ben van plan bas te gaan spelen, en zoek een setje om het eens te proberen. Op marktplaats zie ik een advertentie voor een Basgitaar met een versterker, maar ik kan er niks over vinden. Is er hier iemand die er iets zinnigs over kan zeggen??

Jazzbasgitaar type Nashville. Op Nashville kan ik niks vinden. Erbij zit een Behringer versterker.

Of is het zo dat als het aardig klinkt, en het speelt lekker dat het dan het geld waard is??
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Beheringer is niet slecht hoor. Ligt natuurlijk ook aan de vraagprijs.

Van Nashville heb ik nog nooit gehoord. Is dat het merk of het type?

Heb je geen link naar de advertentie?
spoetnik
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2005, 14:23

Bericht door spoetnik »

Ja ik heb een link.
https://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... n&ID=15377
Natuurlijk niet allemaal gaan bieden he!! :lol:
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

ik heb nog even zitten zoeken en heb wel een model nashville van framus gevonden, maar dat blijkt een gitaar te zijn

ik denk dat de bas die hier in de aanbieding ligt niet veel is, maar dat schat ik puur in o.b.v. de foto en mijn intuïtie

de kop ziet er sowieso uit alsof de bas uit één of andere productiefabriek in azië van de band is gerold en het feit dat er geen snaren opliggen zegt waarschijnlijk veel over de mate waarin deze bas de afgelopen tijd is gebruikt en over de huidige afstelling

als je op safe wil gaan zou ik gewoon kiezen voor een leuke yamaha, squier of ibanez of zoiets als startersbas
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Het versterkertje is een leuk ding om op je slaapkamer mee te beginnen maar voor die bas zou ik zelf nog geen twee tientjes neertellen, goedkope onbekende aziatische namaak zou ik niet aan beginnen. goedkoop is vaak duurkoop.

Zoals Lazy B. al zegt ga voor een fatsoenlijke namaak zoals squier of een mooie beginnersbas van merken als yamaha, ibanez, cort...
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

euh...allemaal akkoord en wel, maar ik zou Cort geen beginnersbas willen noemen :?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Een vriend van me heeft een akoestische gitaar van Nashville, het is een ondermerk van een iets bekender merk, al ben ik even kwijt van welk merk ook alweer (richwood dacht ik zo uit mijn hoofd).
Maar goed, das in principe puur brandhout, maar daar was de prijs dan ook naar. En voor brandhout speelde het niet eens zo slecht eigenlijk.

Maar als ik jou was zou ik hier ver vandaan blijven, aan die behringer versterker heb je geen ruk. Als je 'em koopt zal je er ook snaren bij moeten kopen (goede snaren kosten al gauw 25 euro). En ga er ook maar vanuit dat de bas dan opnieuw afgesteld moet worden (waar veel winkels ook al zo'n 30 euro voor rekenen).
Daarnaast is de algehele afwerking van de bas waarschijnlijk bedroevend en kan je 'em waarschijnlijk niet eens uittesten bij de verkoper aangezien een bas zonder snaren nu eenmaal geen geluid produceert.
M.a.w.: het risico dat je een kat in de zak koop is bijzonder groot
De sunburst finish is trouwens ook uitermate lelijk gedaan en schept weinig vertrouwen.

En net zoals yamaha maakt cort ook hele goede, betaalbare (dus geschikt voor een beginnersbudget Lazy ;)) bassen. Kijk ook eens naar de jazz kopieën van Vintage, zoals de ejm96 (allemaal info over te vinden met de onovertroffen zoekfunctie).
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Lazy B. schreef:euh...allemaal akkoord en wel, maar ik zou Cort geen beginnersbas willen noemen :?
Ik heb al wel eens Corts gezien van rond de 200 euro. In mijn ogen dus een beginnersbas.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

spoetnik schreef: Natuurlijk niet allemaal gaan bieden he!! :lol:
Wees gerust.
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Lazy B. schreef:euh...allemaal akkoord en wel, maar ik zou Cort geen beginnersbas willen noemen :?
Mijn eerste bas was ook een Cort (https://www.cort.com/basses/action/index.html de linker daar). Die heb ik tweedehands gekocht met 30W Hartke combo voor 250 euro.. Best wel beginners basje dus. Wel prima basje op zich.. De hals ligt nu op lak te wachten, ik heb net de fretjes eraf gesloopt.... Maar dat off-topic.
spoetnik
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2005, 14:23

Bericht door spoetnik »

Dat is duidelijke taal. De aanbieder heeft ook niet mer op mijn vragen geantwoord, dus de koop gaat niet door.

Ik heb nu een basgitaar te leen. Daar kan ik natuurlijk geen buil aan vallen. Het is en legend, ook nog nooit van gehoord, maar goed, een geleend paard.....

Kan ik gaan kijken naar een leuke Yamaha, want als ik zo eens rond lees is dat wel een goede optie.

Bedankt voor de reactie's
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

ik zou als ik jou was niet diect op zoek gaan naar een bepaald merk of type bas. Loop gewoon een winkel binnen (bij voorkeur een muziekwinkel ;)) en probeer wat uit.
Pas op, achter je!!
spoetnik
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2005, 14:23

Bericht door spoetnik »

Probeer eens wat uit... Ik wou dat ik al zover was :D Boer er ligt een kip in 't water boer lukt me nog niet eens. Ik ga binnen kort eens met een vriend die wel kan bassen naar rockpalace in den haag. Eens kijken wat ik mooi vindt. Maar eerst die boer eens waarschuwen op mijn geleende Bas!!!

p.s. die beginners lessen op www.activebass.com zijn best leuk!!!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

In de meeste winkels willen ze wel voor je op hun bassen spelen hoor. Dan hoor je wat er mogelijk is met de bas. Laat je echter niet te lekker maken, want het geluid zit hem ook in de gebruikte snoeren, versterkers, maar vooral in de vingers. Maar neem anders inderdaad iemand mee. Het enige wat ik je wilde zeggen is dat het weinig nut heeft om op een bepaald merk af te gaan vanwege verhalen die je op internet leest. Ik zou je zelf Cort aanraden, maar ja, ik speel zelf op een Cort, dus ik ben ook niet helemaal objectief. Zo heeft iedereen zijn eigen wensen, en het is dus vrij nutteloos om als je zelf nog niet weet wat je wilt, of te gaan op de voorkeur van iemand anders.

Post anders nummers van bands waarin je de sound van de bas gaaf vindt. Misschien dat we je dan verder kunnen helpen.
Pas op, achter je!!
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

Wilbert schreef: want het geluid zit hem ook in de gebruikte snoeren, versterkers, maar vooral in de vingers.

Post anders nummers van bands waarin je de sound van de bas gaaf vindt. Misschien dat we je dan verder kunnen helpen.
is dit juist niet tegenstrijdig?
Als ik een modulus koop klink ik zoals de flea ofzo :)

Ik zou als raad willen meegeven, ga zoals Wilbert zegt gewoon verschillende basjes testen die in je prijscategorie thuishoren testen en ga niet op verhaaltjes van het i-net af en/of van andere mensen. Test alles zelf en laat jezelf oordelen.

Als je mijn posts gaat herbekijken, ga je zien dat ik in het begin dat ik op dit forum terrecht kwam niet zo'n liefhebber van EBS was omdat een vriend van mij er op speelde en zijn sound lag me niet...

je mag is 2keer raden op wat ik nu speel :)

Idd

Groeten
Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Plaats reactie