Bassnoer

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bassnoer

Bericht door UP-B »

Vrienden en vriendinnen

naar aanleiding van mijn drukke muzikale zomer (opscheppeeuhh!!) zou ik graag nieuw vet spul aankopen. Ik ga in de komende weken allerlei amps bespelen en later ook enkele cabs.

Ik heb dus een goede bas een goede cab en een goede top uiteindelijk. Maar toen kwam ik tot de conclusie dat ik iets over het hoofd gezien heb/had.

een bas word via een snoer aangesloten op de amp!!! :) En hierin zou ik ook eens goed willen investeren. Ik neem aan dat je enorm dure snoeren hebt en dergelijk maar laat het ons nog bescheiden houden!

Ik had via De Teng al over EVIDENCE kabels gehoord maar spijtgenoeg kost een leuk setje van 6m boven de 100€ (dit vind ik vrij prijzig...)

kennen jullie nog merken of denken jullie dat een kabel maar gewoon een kabel is!


groeten en alvast bedankt
Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Bericht door da_witch »

Excalibur.
Ten minsten, ik ben daar zelf wel over te spreken. Niet achterlijk duur, goede kabels die lang meegaan en goede kwaliteit. Ik zal even kijken of ik wat meer info over die kabels kan krijgen.

Goede kabels hebben een aantal kenmerken, geleider moet een lage weerstand hebben, de afscherming van de geleider moet goed zijn om ruis en storingen te voorkomen etc.
Verder hangt het natuurlijk ook samen met hoe je met je kabels omgaat. Wanneer je ze constant maar als een hoopje in je tas doet, dan vergroot je natuurlijk de kans op kabel breuk.

Dus in die zin vind ik goede kabels wel belangrijk en besteed ik er ook wel aandacht aan, maar ik geen idioot hoge bedragen ervoor neertellen. Met een beetje zorgvuldige omgang kom je ook al een heel eind.
......
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Een kabel is een kabel, dwz.: een stom stuk snoer met koper, plastic, en al dan niet shielding.

Er is een miljoenenindustrie ontstaan van bedrijfjes die mensen hun zuurverdiende centen aftroggelen met de meest waanzinnige claims over hun kabels, terwijl het gewoon een stom stuk koper is waar stroom doorheen gaat.

Tuurlijk, de extra goedkope zooi heeft gewoon slechte shielding en goedkope pluggen die snel kapot gaan. Maar 100 euro voor een kabel? Spoel je geld dan meteen door de plee.

Wat me nog het meest irriteert zijn de mensen die beweren dat ze het verschil horen tussen een kabel van 30 euro en 100 euro, of dat ze geloven dat stroom "in een bepaalde richting naar je cabinet stroomt, en je dus de pluggen nooit moet omwisselen omdat het dan tegen de stroomrichting van de kabel in gaat". Give me a fucking break en neem een natuurkundecursus.

Oh, the power of suggestion....

Maar goed.. dat was dus mijn duit in 't zakkie..
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

ik versta je meid
ikzelf rol mijn kabels ook niet te kort op omdat zoiets ook tot breuken kan leiden.. voor de rest gewoon rustig oprollen en in mijn case steken. dus ik behandel ze wel met "care". Op het podium is het wel iets minder want ik ben een shacker!!! en dit zonder shakeplaat :)

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Bericht door da_witch »

the shakeplaat, geweldig!:D

En verders ben ik eigenlijk wel met Monolith eens...
......
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

ja ik geloofde ook altijd monolith zijn idealen :lol:

maar als je even wat research ga doen dan is elke meter beter dan het andere.. daarom wou ik echte meningen weten van mijn mede-bassisten/bassistes hier...


Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Monolith heeft gelijk.

En ik gebruik zelf gewoon een mooie hotline kabel! Aan de ene kant een haakse plug gezet en dat ding werkt PERFECT. Ik dacht een tientje voor 6 meter. De pluggen zien er goed uit en hij is geshield met een mooi stukje plastic. En zoals men weet; dat laat geen stroom door.

Als men gewoon zuiver koper gebruikt en goed soldeerspul, dan kan er niets mis gaan.. Misschien nog enkele simpele berekeningen voor de dikte etc maar dat is alles.

Een kabel is een kabel, maar verschil is er een beetje. ;)
none.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Kilian. schreef:Monolith heeft gelijk.

Een kabel is een kabel, maar verschil is er een beetje. ;)
Ho, niet te snel van stapel lopen he? :P

Ik laat mijn kabels altijd solderen door de huissoldeerder hier. Maar ik speel toch alleen maar draadloos, dus tja..


"Alle kabels zijn gelijk, maar sommige kabels zijn meer gelijk dan anderen"
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

Monolith schreef:Maar ik speel toch alleen maar draadloos, dus tja..
uw draadloos systeem is dat iets?? altijd maar eindeloze discussies van geluidsverlies en dergelijke...

Ooit vertelde me iemand dat je bij draadloze systemen nooit niet onder de 800 tot 1000€ mag gaan.. omdat al die "goedkope" spullen rommel zouden zijn...

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Monolith schreef:Een kabel is een kabel, dwz.: een stom stuk snoer met koper, plastic, en al dan niet shielding.

Tuurlijk, de extra goedkope zooi heeft gewoon slechte shielding en goedkope pluggen die snel kapot gaan. Maar 100 euro voor een kabel? Spoel je geld dan meteen door de plee.

Wat me nog het meest irriteert zijn de mensen die beweren dat ze het verschil horen tussen een kabel van 30 euro en 100 euro..'
Dahaag.

Heb jij wel eens een Evidence speakerkabel aangesloten na dat je dacht dat je een prima ding had van een tientje? Ik dus wel en het was alsof ik een nieuwe versterker had gekocht. Het was de 23 euro voor krap aan een meter meer dan waard. Het laag was vele malen strakker en het hoog sprankelender. Het blijft je enige verbinding tussen amp en speaker, danwel bas naar amp.

Een auto is ook maar een stom stuk blik met vier wielen. Al dan niet met lak. Gek dat de ene auto veel beter is dan de andere. Hoe kan dat toch? ;)

Het verschil van 30 euro naar 100 is idd wat dubieus misschien. Ik heb een d'Addario snoer gekocht van zo'n 40 euro geloof ik (instrumentkabel) en die lui garanderen dat er geen signaalverlies optreedt en nog levenslange garantie ook. Wat wil je nog meer. Het ding is echter 9m lang, waarvan ik dacht dat het wel handig zou zijn. Bij wijze van spreke struikel ik er nu over. Omgerekend komt het dus op ongeveer 30 euro voor een normale lengte (2/3e ervan) dus in dat opzich kan ik je wel gelijk geven tov van drie keer zo duur. Daarom vind ik de Evidence instrumentkabel gewoon teveel kosten daarvoor.

Maar die eerste stelling vind ik wat kort door de bocht.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Bericht door da_witch »

Kortere kabels dragen natuurlijk ook bij aan het behoud van je signaal in vergelijking tot langere...
Daar kwam ik ook achter nadat ik een 12 meter lang snoer had gekocht. :roll:
......
andre van ham

Bericht door andre van ham »

ja, en dan koop je zo'n dure Evidence kabel en dan pakt de geluidsman tijdens een optreden je pre-eq out van je amp met een xlr kabeltje van klotz met neutrik plugjes d'r aan.

waarom dan zo'n dure kabel kopen? beetje nadenken aub! gewoon zelf een kabel maken : 6 meter kabel kopen van bv. klotz, 2 neutrik pluggen eraan en klaar ben je voor nog geen 20 euro.

als je in de studio rechtsreeks inplugt op een SSL-tafel vindt ik het wel zin hebben. je signaalketting is echter maar zo sterk als de zwakste schakel.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Ik sluit me aan bij Monolith, koop gewoon een stel Neutrik pluggen en goede signaalkabel(tasker/Neutrik) van een euro of 4 per meter en je zit zeker goed. Als je een beetje handig bent bak je deze zelf aan elkaar en je hebt een super degelijke kabel. Tevens op het podium kun je nog zo'n dure kabel gebruiken maar als de DI met een doorsnee microfoonkabel op de PA is aangesloten voegt jouw 100 Euro kabel helemaal niets toe.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

andre van ham schreef:ja, en dan koop je zo'n dure Evidence kabel en dan pakt de geluidsman tijdens een optreden je pre-eq out van je amp met een xlr kabeltje van klotz met neutrik plugjes d'r aan.

waarom dan zo'n dure kabel kopen? beetje nadenken aub! gewoon zelf een kabel maken : 6 meter kabel kopen van bv. klotz, 2 neutrik pluggen eraan en klaar ben je voor nog geen 20 euro.

als je in de studio rechtsreeks inplugt op een SSL-tafel vindt ik het wel zin hebben. je signaalketting is echter maar zo sterk als de zwakste schakel.
Haha , we waren praktisch gelijk met het posten van hetzelfde antwoord geloof ik!
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Sorry hoor, maar een kabel van 100 euro kan een wereld van verschil betekenen.. Monster Cable, of Evidence.. Als je deze A B'ed met een normale kabel zal het verschil je doen verbazen..

Of het je die 100 waard is is een 2e ding.. Ik begin er niet aan, want die krengen gaan bij altijd kapot of raken kwijt.. Maar het verschil is er..
Plaats reactie