hoogte snaren vraagje

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
bassertom
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:13

hoogte snaren vraagje

Bericht door bassertom »

He mede-bassers ik heb een vraagje want ik ben nog een vrij jonge basser :P.
Ik speel heel erg vaak op me bas, en laatst had iemand anders hem in zijn handen en vond dat mijn snaren zo hoog stonden.
nu heb ik altijd zo gespeeld dus weet niet of het makkelijker gaat als ik ze lager zet. Alleen als ik dit doe, volgens mij staan me A en D wat hoger dan me E G snaar dus dan moet ik het niet veranderen lijkt me ...
en me snaren zitten helemaal bij de kop zo'n halve cm van het fretboard en bij het einde van het fretboard (21 frets) zo'n 0,8 cm
Is dit nou erg hoog en 'tunen' jullie hem lekker omlaag of is dit gewoon bullshit en is het gewoon zo'n dude geweest die maar wat klooit?
bij voorbaat dank
Tom
to live is to die, wanting to die is a reason to live
Gebruikersavatar
Freakske
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 jan 2005, 20:08

Bericht door Freakske »

ik bas ook nog ni lang en heb pas een nieuwe bas, en die snaren staan wel een heel pak lager bij mij.

Nu heb ik ook een vraagske over snaarhoogte: volgens mij staan mijn E en G snaar net iets te laag: als ik de eerste fret op de E bespeel, rammelt dat enorm hard en ik duw mijn snaar zo hard in als k maar kan, maar het blijft rammelen. En mijn Gsnaar klinkt precies veel feller dan de rest. Moet ik mijn snaren dan idd hoger zetten en hoe doet ge da juist?
Aangezien iedereen zijn gear in zijn signature zet...

Heb ik besloten om dat NIET te doen
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

(Ik heb geen lineaal OID hier, maar ik gok dat de afstand bij de 12e fret bij mij iets van 0,5 cm is. Ik zal het wel een keer na meten als er huisgenoten thuis zijn.)
Gebruikersavatar
Basstiek
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:15

Bericht door Basstiek »

Ik stel de snaren altijd zo laag mogelijk af waarbij het fretgeluid (rammelen van de snaren tegen de lagere frets) nog acceptabel is.
En hoe laag dit is heeft met de afwerking van je gitaar te maken. Hoe nauwkeurig staan de frets ten opzichte van elkaar. dwz staan ze in 1 lijn)

Je kunt de snaren lager leggen door aan de brug te draaien (meestal inbus) en door de topkam te veranderen. dwz andere kam erop of je eigen kam uitvijlen. waarbij het risico bestaat dat je te ver gaat en alsnog een nieuwe topkam nodig hebt maar das het risico van het vak. :)
Fender Precision USA
Gebruikersavatar
Freakske
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 jan 2005, 20:08

Bericht door Freakske »

stomme vraag mss, maar waar aan de brug? boven op elk zadeltje staan 2 'tsjoepkes' voor ne inbussleutel, maar aan de kant van het brugelement staan der ook nog :?
Aangezien iedereen zijn gear in zijn signature zet...

Heb ik besloten om dat NIET te doen
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

@Freakske: de twee 'tjoepskes' bovenop het zadeltje gebruik je om de hoogte van het zadeltje af te stellen.

@bassertom: een halve cm bij je kop is erg hoog :shock:


Laatst heb ik bij het vervangen van mijn snaren mijn bas even goed afgesteld, ik heb deze handleiding gebruikt, hier vind je precieze maten en afstanden (ook van de topkam). Ik vind dat de actie toen net te laag was (ik kreeg een beetje fretbuzz), heb dit een beetje aangepast, en nu speelt hij erg goed.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
bassertom
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:13

Bericht door bassertom »

thanks allen heb ze wat verlaagd nu is hij bij kop 0,3 com en bij top 0,5 cm.
hij speelt niet veel anders eigenlijk alleen hij klikt een ietsiepietsie
maar bedankt voor jullie support
ik heb zelf een ibanez zijn daar standaarden voor>
to live is to die, wanting to die is a reason to live
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Freakske schreef:ik duw mijn snaar zo hard in als k maar kan
Niet doen, daar krijg je kramp van.
bassertom schreef:ik heb zelf een ibanez zijn daar standaarden voor>
Nee, dat verschilt per model en ook nog een beetje per bas.
Roelof
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

bassertom schreef:thanks allen heb ze wat verlaagd nu is hij bij kop 0,3 com en bij top 0,5 cm.
hij speelt niet veel anders eigenlijk alleen hij klikt een ietsiepietsie
maar bedankt voor jullie support
ik heb zelf een ibanez zijn daar standaarden voor>
Heb je in je topkam gevijld dan? Ik snap zoiezo niet hoe je snaar daar 0,5 cm hoog kan liggen.
Yamaha RBX JM2.
bassertom
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:13

Bericht door bassertom »

als je in je topkam vijlt zou hij toch juist lager moeten liggen?
En nu is hij wel weer wat beter, hij is wat lager,,
@ frunky keer 2: of iemand die standaarden ook weet :p
ik heb ibanez basgitaar GSR serie
to live is to die, wanting to die is a reason to live
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Re: hoogte snaren vraagje

Bericht door Lazy B. »

bassertom schreef:He mede-bassers ik heb een vraagje want ik ben nog een vrij jonge basser :P.
Ik ben een ouwe bassist en ik heb ook nog wel eens een vraag hoor. :D :wink:
bassertom schreef: Is dit nou erg hoog en 'tunen' jullie hem lekker omlaag of is dit gewoon bullshit en is het gewoon zo'n dude geweest die maar wat klooit?
bij voorbaat dank
Tom
Hoogte van je snaren is altijd een balans vinden tussen de kracht van de hulk hebben om er nog normaal op te kunnen spelen en een permanente kletterpartij op je toets, als je vat wat ik bedoel. Je moet er dus gewoon zelf een beetje mee experimenteren.

Kijk hier eens voor wat tips:
https://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm
https://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/i ... gitaar.htm
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

Bericht door Bart »

Bassertom, heb je je basgitaar wel eens helemaal af laten stellen?
Wat je vaak ziet is dat de gitaar fabrieksmatig in elkaar wordt gezet wordt er de snaren er op... klaar!

Hierdoor liggen je snaren soms erg hoog en is de nek van je gitaar niet optimaal 'krom' of recht, of hoe je het wilt noemen.. met als nare bij effect dat de noten onnauwkeurigers worden naarmate je dichter bij de brug komt. Geen idee hoe dit allemaal komt, qua dat betreft zitten we in hetzelfde bootje.
C'est moi, n00b :wink:

Als ik de actie en speel zwaarte van mijn bas vergelijk met die van elk ander, merkte ik duidelijk verschil, met name het zetten van de noten.
Ik krijg mijn basje vanavond terug en ik ben erg benieuwd hoe hij speelt

PS: -offtopic- ik dacht dat tjoepkes een typisch familie woordje was.. maar blijkbaar word het meer gebruikt dan ik dacht.. hehehe. Piefeltje, of bafta.. nog 2 van die woorden
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
bassertom
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:13

Bericht door bassertom »

k ik ben nu een beetje aan het experimenteren geweest, en heb nu wel iets gevonden dat tussen wat ik lekker vind spelen en weinig *klik* in ligt.
Bedankt voor jullie reacties!

p.s.
lijkt me zwaar een paar dagen geen bas hebben :P
to live is to die, wanting to die is a reason to live
flea
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 mei 2005, 14:01

Bericht door flea »

eey naamgenoot, vet dat je aan het bassen bent man, ik ben ook jong en ik bas ook(logisch op een basforum :lol: )
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

(Gister even goet gemeten, bij ligt mijn snaar (alleen E gemeten, rest zal wel minder zijn) tussen de 0,3 en de 0,4 cm van mijn bas.)
Plaats reactie