ik wil basgitaar gaan spelen...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
m@rk
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jun 2005, 14:04

ik wil basgitaar gaan spelen...

Bericht door m@rk »

Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier op dit forum. Ik ben Mark en kom uit Breda. Al een aantal jaren loop ik rond met het idee basgitaar te gaan spelen. Ik vind het geluid ontzettend gaaf en daarnaast ziet het instrument er ook nog eens heel cool uit. Na die jaren wil ik nu echt eens beginnen met spelen. Daarom ben ik me nu aan het oriënteren en heb ik inmiddels een aantal vragen. Wellicht dat jullie me hierbij kunnen helpen :roll: ...

> les nemen: waarom wel/ niet, en zo ja: privé-les?

> als ik een goede 2e hands wil kopen met versterker e.d., welke merken moet ik dan in de gaten houden en op welke prijzen moet ik een beetje rekenen?

> vanaf wanneer is het handig in een bandje te gaan spelen? zo snel mogelijk, of eerst flink oefenen :shock: !?!....

Alvast bedankt voor jullie reacties :wink:
Sander78
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jun 2005, 13:27

Bericht door Sander78 »

Les nemen is natuurlijk heel handig, ik zelf heb privé les dus ik weet niet hoe het is op een muziekschool.

Verder starte ik met een Ibanez, van de rond de 400 euro. Maar dit was wel éérste hands.

Verder moet je pas een bandje spelen als je gewoon de basics onder de knie hebt en je zonder moeite liedjes kunt spelen.

Succes!
Gebruikersavatar
Leander
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 mei 2005, 18:09

Bericht door Leander »

Hey, leuk dat je ook wilt gaan bassen.

Les nemen is wel erg handig, hier leer je het erg snel. Meestal leer je op privé les ook nog theorie (ik in ieder geval wel). Zo gaat het een stuk sneller omdat je moet studeren etc. (Je wordt minder lui)

Merken: Ibanez (alhoewel ik daar niet echt fan van ben). Richwood heeft goeie en niet zulke dure beginners bassen. Wasburn ook wel.

Zoek na een half jaar spelen een bandje, niet te snel, behalve als iedereen net speelt (dit is niet aan te raden btw.) Hier krijg je snel ervaring en leer je mee spelen met anderen wat erg handig is.
Gebruikersavatar
Essy
Berichten: 491
Lid geworden op: 12 mei 2005, 22:55

Bericht door Essy »

Gebruik de zoekfunctie. :P Maar ik denk dat je beter privé les kan nemen omdat de leraar dan meer aandacht voor je heeft en wat je moeilijk vind. En je hoeft niet te wachten als een ander kind iets moeilijk vind en jij het makkelijk vind.
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Een privé leraar is het beste, omdat die de lessen op jou persoonlijk kunnen worden toegespitst. De lessen gaan dan zo snel als jij je ontwikkeld. Ik ben zelf basleraar, en ik heb wel eens een groepje van 2, maar je moet dan echt geluk hebben dat de ander waar je les mee hebt niet alleen hetzelfde niveau heeft, maar ook dezelfde smaak.
Dit seizoen had ik 2 leerlingen waarvan de een in de zomervakantie zelfstandig al CD's had uitgezocht en de ander had nog niets gedaan en was bovendien gewoon niet zo heel muzikaal en snel. Ik heb ze zo snel mogelijk apart les gegeven.

Het ergste dat ik ooit moest doen is 4 beginnende bassisten tegelijk lesgeven. Ik moest invallen op een popschool.
De eerste speelde het liedje al na toen ik het nog aan het voorspelen was, de 2e had een snaar gebroken, de 3e snapte het niet en de 4e kwam 10 minuten te laat binnen waardoor ik opnieuw kon gaan uirleggen. :shock: :o :? en de les duurde 1 uur.
Het gevoel dat ik achteraf had is dat ik waarschijnlijk precies niemand iets nieuws heb kunnen leren. :roll:

Privé les is wel duurder, maar je leert gewoon veel sneller. Vooral als je heel veel en regelmatig oefend. :lol:

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Re: ik wil basgitaar gaan spelen...

Bericht door Lazy B. »

m@rk schreef:> les nemen: waarom wel/ niet, en zo ja: privé-les?
ik heb nooit les gehad en heb daar nu spijt van, ik mis toch veel(theoretische) basiskennis die je als bassist veel verder kan helpen, als je toch les neemt zou ik voor privéles gaan
m@rk schreef:> als ik een goede 2e hands wil kopen met versterker e.d., welke merken moet ik dan in de gaten houden en op welke prijzen moet ik een beetje rekenen?
versterkers ben ik niet zo in thuis, qua bassen zou ik me een beetje op de kopien richten van de grote merken: squier (fender), olp (musicman), etc...koop in ieder geval niet zo'n starterspack, dat is crap volgens mij
m@rk schreef:> vanaf wanneer is het handig in een bandje te gaan spelen? zo snel mogelijk, of eerst flink oefenen :shock: !?!....
een bandje is het meest leerzame dat er is

PS: dit topic moet onder 'overig' volgens mij
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Oeps, ik vergat een deel van je vraag...
In een band? Zo snel mogelijk, én veel oefenen. :lol: 8)

@lazy B. , je bent nooit te oud om te leren.

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

groevie schreef:@lazy B. , je bent nooit te oud om te leren.
da's waar, en toch zie ik me niet meer zo snel achter boekjes met 'boer d'r ligt een kip in 't water' zitten om noten te leren lezen :wink:
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Lazy B. schreef:
groevie schreef:@lazy B. , je bent nooit te oud om te leren.
da's waar, en toch zie ik me niet meer zo snel achter boekjes met 'boer d'r ligt een kip in 't water' zitten om noten te leren lezen :wink:
De tijd dat er boeren waren die een kip in het water lieten vallen, is reeds lang voorbij. :wink:

Noten lezen is geen theoretische kennis. Muzieknotatie is een manier om te noteren wat je wilde onthouden. Het dateerd uit de tijd dat muzikanten geen opnames konden maken van hun ideeen.
Net zo goed als we leren lezen en schrijven. Je hoeft het niet goed te kunnen om een gesprek te voeren, maar je moet wel over voldoende woordenschat uit de Nederlandse taal beschikken om alles goed te kunnen begrijpen om om zelf creatief met die woordenschat om te gaan.
m.a.w. het notenschrift heb je in deze tijd niet echt hard nodig.
Het is veel zinniger om goed met akkoord schema's om te kunnen gaan.
Kunnen horen welk akkoord er gespeeld wordt en dan kunnen reageren door jouw ideeen en kennis over het akkoord in je loopjes te laten horen. (uiteraard in dienst van de muziek en geen egotripperij..... :? )

Verder vind ik het jammer dat mensen geen noten meer willen. Ik zie steeds meer tabs waar geen enkele ritmische notatie wordt gebruikt. Zelfs maatstrepen worden voor het gemak maar weggelaten. Om dan nog niet te spreken over de fouten die er vaak inzitten. Het notenschrift voorziet in vele behoeften. Je kunt iedere nuance met een teken weergeven. (dynamiek, tempo, korte of lange tonen.) Muziek is toch meer dan een reeks tonen achter elkaar. Het is een kwestie van je een maand kwaad te maken en een half uur per dag noten te vreten en je kunt het op een zodanig niveau dat je je kunt redden.

Vraagje:
Hoe doen jullie (tabgebruikers) dat als een toetsenist om een partij vraagt, bijvoorbeeld via het internet?

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

groevie schreef: m.a.w. het notenschrift heb je in deze tijd niet echt hard nodig.
Het is veel zinniger om goed met akkoord schema's om te kunnen gaan.
groevie schreef: Verder vind ik het jammer dat mensen geen noten meer willen... Het notenschrift voorziet in vele behoeften.
dit lijkt mij toch in lichte tegenspraak met elkaar te zijn :? :(
groevie schreef: Hoe doen jullie (tabgebruikers) dat als een toetsenist om een partij vraagt, bijvoorbeeld via het internet?
precies! :D daarom had ik wel noten willen kunnen lezen, maar zoals gezegd ik heb op mijn leeftijd (duh!) geen zin meer om dat nog te leren
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Lazy B. schreef:
groevie schreef: m.a.w. het notenschrift heb je in deze tijd niet echt hard nodig.
Het is veel zinniger om goed met akkoord schema's om te kunnen gaan.
groevie schreef: Verder vind ik het jammer dat mensen geen noten meer willen... Het notenschrift voorziet in vele behoeften.
dit lijkt mij toch in lichte tegenspraak met elkaar te zijn :? :(
groevie schreef: Hoe doen jullie (tabgebruikers) dat als een toetsenist om een partij vraagt, bijvoorbeeld via het internet?
precies! :D daarom had ik wel noten willen kunnen lezen, maar zoals gezegd ik heb op mijn leeftijd (duh!) geen zin meer om dat nog te leren
ben je al 85? :shock: :wink:

Is niet in tegenspraak vind ik. Je hebt het noten lezen niet hard nodig, maar het is wel een mooie vinding. Ik vind dus niet dat je het persee moet leren, maar tegelijk vind ik het jammer dat het enige communicatie middel op afstand niet of slecht wordt gebruikt. Dat terwijl bijvoorbeeld op een forum als dit via geschreven taal wordt gecommuniceerd.

Je kunt je op een treinstation prima redden zonder kennis van letters, per slot van rekening staat de meeste informatie met plaatjes aangegeven, maar moeten we de geschreven taal daarom maar afschaffen?

Voor de duidelijkheid, je hebt het niet nodig, je kunt goed muziek maken zonder, maar het is een verrijking waardoor je op meer manieren je kennis over muziek kunt uitbreiden.

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Essy
Berichten: 491
Lid geworden op: 12 mei 2005, 22:55

Bericht door Essy »

- :D
- :D :D
- :D :D :D
- :D :D :D :D UTRECHT! :P
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

piramides alleen in offtopic :wink:
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Equalizer schreef:piramides alleen in offtopic :wink:
Onzin, en dit topic is toch al lang :offtopic:
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Hmm nou gaan we nog verder offtopic.. maar onzin?
Niels schreef:Om geen piramides tussen de bassen te krijgen houden we het alleen op het off topic gedeelte van het forum.
Plaats reactie