te zwarte kast voor top?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
emielow

te zwarte kast voor top?

Bericht door emielow »

ik weet dat hier al veel over is gezegd, maar ik wil het toch nog even navragen hiero...

- stel je hebt een 350 watt @ 4 ohm top.

- je hangt daar een 600 watt @ 4 ohm kast aan.

is dit slecht voor de top?
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Nee hoor, beetje (boel) headroom kan geen kwaad.. Moet alleen uitkijken dat je niet je top TE hard gaat zetten.. Een vervormd signaal kan ook speakers met ee nbuts headroom mollen...

Het wil dus niet automatisch zeggen dat je je speakers niet kan mollen als je kast 2x het vermogen van je top aankan..
emielow

Bericht door emielow »

wat is TE hard?
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

emielow schreef:wat is TE hard?
9 a 10 van de 10 zeker :)

in ieder geval ik ga nooit niet harder dan 6 a 7 met mijn versterker..
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

emielow schreef:wat is TE hard?
Te hard is als de versterker gaat clippen. Die 350 W van de versterker is wat hij maximaal continu bij een "normaal" signaal kan afgeven. Als de versterker echter gaat clippen, dan kan hij veel meer vermogen afgeven, met veel hoge frequenties. De luidsprekers kunnen daar niet tegen.
We triple check evryhing.
emielow

Bericht door emielow »

maar als je dus 600 watt luidsprekers hebt, die moeten daar wel tegenkunnen toch?

ik heb juist verhalen gehoord, dat je versteker dan te hard moet pompen om de cabinets vn de nodige geluidsdruk te voorzien
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ja... sommige mensen denken (en zal vast ook wel een beetje zo zijn) dat het optimale geluid van een kast tegen het maximale RMS vermogen aan zit. De uitwijking is dan groter en dan krijg je een 'vetter' geluid, maar het zal deels ook liggen aan het totale volume wat je meekrijgt.

Of dit de versterker schade toe doet of nadeel vraag ik me af.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

'headroom' zit in je amp en niet in je cabinet.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Misschien een ideetje om wat meer binnen één topic te houden, in plaats voor elk ideetje een nieuw topic te openen. Van de eerste 6 topics op deze pagina zijn er 4 van jou.

Wat je in ieder geval niet moet hebben is een te lichte versterker die je altijd te ver open moet zetten. Dan maakt het niet uit hoe veel Watt je speakers aankunnen, je molt ze toch wel als je versterker gaat clippen.

Verder moet je gewoon zorgen dat je speakers het vermogen goed aankunnen. Dus gelijk of meer Watt dan je versterker. Minder Watt kan ook wel, maar dan moet je goed weten wat je doet en je versterker nooit tever open zetten.
emielow

Bericht door emielow »

maar je speakers dus twee keer zoveel watt als je top kan dus wel ?
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

ik zou zeggen van niet...
volgens alle informatie of dit gehele forum kan dit geen kwaad...
enkel het omgekeerde kan kwaad!

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ja hoor... mijn top geeft 280W... mijn speakers kunnen 800W aan... RMS.

Hij doet het nog steeds...en hoe!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
scorpion
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:09

Bericht door scorpion »

stel je heb een (ik zal het even klein houden) een versterker van 100 Watt en een cabinet van 250 Watt dan zul je je versterker helemaal open willen zetten om alles uit je verstereker te halen, want heel de band speelt goed hard.
als je alles uit je versterker haalt dan krijg je blokgolven* of zoals jullie het noemen "je versterker gaat clippen".
dit is bij elke versterker anders maar neem maar aan dat dit bij het grootste deel van alle versterkers is, vooral bij combo's.
die blokgolven of dat "clippen" zorgen er voor dat de spoel van je speaker helemaal achterin je magneet zit en daarna meteen voorin wil zijn om daar zijn maximale dB's weer te geven. en dat vind je conus niet leuk.
je versterker kan namelijk wel 100watt rms leveren maar zijn pieken zijn meer Wattage, zo kun je dus met een 100 Watt versterker zeker wel je 250 Watt cabinet "opblazen".
je kunt dus beter een versterker hebben met teveel Wattage zodat je nooit problemen krijgt met blokgolven maar dan heb je weer wel het risico dat je je cabinet op kunt blazen met teveel Watt, maar als je met je spullen om kunt gaan dan moet dat geen probleem zijn.

*voor degene die niet weten wat een blokgolf is:
Afbeelding
blokgolven komen veel eerder voor bij 10 tot 500 Hz dan andere tonen met een meer Hz, omdat je versterker zonder equalizer alle Hz even hard versterkt. en 10 verplaatst de conus om een grootter traject en is dus eerder funest voor je conus dan 2000 Hz bijvoorbeeld.

<edit>
ik ben niet de grootste held in uitleggen maar ik had toch mijn best gedaan, in ieder geval tanx voor die reactie
Laatst gewijzigd door scorpion op 08 jun 2005, 00:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

uhhh... misschien wil je je post nog even doorlezen en alle rare fouten eruit halen. o.a.:
scorpion schreef:... dit gebeurt alleen als de verhouding tussen de versterker en speaker te groot maar niet té groot is. ...
wat wil je nou precies zeggen?

verder is het niet zo dat het cabinet van de teng heel blijft omdat hij zelfs de blokgolven van de versterker aankan, hij blijft heel omdat teng z'n versterker niet erg ver open zet, en dus helemaal geen blokgolven maakt. hij kan wel degelijk z'n cabinet mollen als hij z'n versterker volledig opendraait.

wat volgens mij de moraal van dit topic is:
-koop je versterker zo zwaar dat je nog wat headroom over hebt (dus niet vol moet openzetten). dan heb je geen/weinig kans op clippen.
-koop een kast die met het volle vermogen van je versterker uit de voeten kan. dan kun je tenminste niet per ongeluk je versterker te hard zetten en je kast om zeep helpen zonder veel vervorming (als waarschuwing) te horen. een te zware kast heb je niet snel, het gaat om 'maximale belastbaarheid'.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
emielow

Bericht door emielow »

wie zet zn top ook helemaal open? ik heb mn hartke 3500 op 2 staan met optredens, en dat blaast al over het podium, dus die blokgolven zullen dan wel meevallen, dus als je hem niet verder dan laten we maar half open zeggen zet, kan het geen kwaad om bijvoorbeeld 1000 watt boxen eraan te hangen?
Plaats reactie