2 ohm 4 ohm 8 ohm????

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

2 ohm 4 ohm 8 ohm????

Bericht door Marijn »

Hey luitjes,

wie kan mij duidelijk uitleggen wat de weerstand zo belangrijk maakt? Is 8 ohm beter dan 4ohm of is het juist weer andersom? en waarom dan wel?
Ik begrijp nog weinig van de technische kant van speakerkasten en versterkers. Daarom deze vraag.
Ik ben op zoek naar 2 2x12 speakers met een versterker (aparte voor en eindtrap). Even de merken buiten beschouwing gelaten.
Want als je 2 speakerkasten neemt dan is de weerstand weer anders? Moet je eigenlijk dan ook een versterker hebben met 2 uitgangen, per speaker 1 of koppel je ze door via de speaker?
In mijn situatie wil ik minimaal een 300 watt versterker wat is dan beter?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Het is niet zo dat 4 Ohm per definitie beter is dan 8 Ohm, of omgekeerd.

Wat belangrijk is, is of de speakers bij de versterker passen. De impedantie (= weerstand voor wisselstroom) van de speaker(s) mag nooit lager zijn dan de impedantie van de versterker. Zou dat wel het geval zijn, dan gaat er teveel stroom door de versterker lopen en brandt hij door.

Als je meerdere speakerkasten op een versterker aansluit, dan zijn ze parallel geschakeld. Het maakt niet uit of je de kasten allebei direct op de versterker aansluit, of dat je de ene kast via de andere aansluit. De aansluitingen van de kast zijn zo dat er een parallelle schakeling ontstaat.

Als je één kast op een versterker aansluit, dan is het optimaal als de impedantie van de kast gelijk is aan de impedantie van de versterker, bijvoorbeeld allebei 4 Ohm.

Als je meerdere kasten aansluit, dan komt er een ingewikkelde formule bij kijken: R_samen = (R1*R2)/(R1 + R2). Heb je twee 8 Ohm kasten, dan is de impedantie samen ( 8 * 8 ) / ( 8 + 8 ) = 4 Ohm. Dit past dus weer prima bij een 4 Ohm versterker.

Je kunt wel één 8 Ohm kast aansluiten op een 4 Ohm versterker. De versterker kan dan alleen niet z'n volle vermogen kwijt.

Is het zo een beetje duidelijk?
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Het belangerijkste om op te letten is dus dat de minimum impedantie van de versterker (in 90% van de gevallen 4 ohm) altijd lager is of gelijk aan de impedantie van de kast(en). (dus: een 8ohm kast op een versterker met minimum impedantie 4 ohm is geen probleem, andersom is wél een probleem)

Als je kasten gaat combineren moet je bovenstaande formule gebruiken, mocht je meer dan twee kasten willen gebruiken, dan wordt de formule nog wat 'ingewikkelder', namelijk:

1/R_samen = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + .... + 1/Rn, waarbij n het aantal kasten is dat je op de versterker aansluit.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Kijk, nu begin ik het te snappen. Ik dank u al te samen, misschien is het handig om dit bij de uitleg voor newbies te zetten?
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Venomer schreef:Het is niet zo dat 4 Ohm per definitie beter is dan 8 Ohm, of omgekeerd.
Mijn leraar heeft me laatst verteld dat speaker met een hogere weerstand beter klinken, hoe hoger de weerstand hoe mooier het geluid. Ik zal eens om uitleg vragen en dan horen jullie dat zo snel mogelijk
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Thijzema schreef:
Venomer schreef:Het is niet zo dat 4 Ohm per definitie beter is dan 8 Ohm, of omgekeerd.
Mijn leraar heeft me laatst verteld dat speaker met een hogere weerstand beter klinken, hoe hoger de weerstand hoe mooier het geluid. Ik zal eens om uitleg vragen en dan horen jullie dat zo snel mogelijk
Ja dat heb ik ook al vaker gehoord. Enige verklaring die ik er zelf bij kan verzinnen is dat de versterker wat minder vervormt omdat 'ie niet op de top van z'n kunnen hoeft te werken, door de lagere stromen bij een hogere impedantie blijft de zogenaamde slew-rate wat constanter en ik denk dat 'm daar 't grootste "verschil" in zit (want het zal denk ik niet/slecht hoorbaar zijn).
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Is afhankelijk van de eindtrap van je versterker. Als die het trekt om bij 2 ohm nog te blazen, is er niks aan het handje.
Ja toch?
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Thijzema schreef:
Venomer schreef:Het is niet zo dat 4 Ohm per definitie beter is dan 8 Ohm, of omgekeerd.
Mijn leraar heeft me laatst verteld dat speaker met een hogere weerstand beter klinken, hoe hoger de weerstand hoe mooier het geluid. Ik zal eens om uitleg vragen en dan horen jullie dat zo snel mogelijk
Dat zou te maken kunnen hebben met de dempingsfactor van de combinatie speaker-eindtrap; bij lage speakerimpedanties is deze bij gelijkblijvende uitgangsimpedantie van de eindtrap slechter... (de dempingsfactor = Zuitgang / Zspeaker).

Bij buizenversterkers speelt het rendement (en dus het verlies) van de uitgangstrafo weer een grote rol, de uitgangsimpedantie van een buizen-eindtrap (zonder trafo) is vrij hoog (tot in de k-Ohms). Als deze door de trafo minder ver naar beneden getransformeerd hoeft worden (bijv. naar 16 Ohm ipv. 4 Ohm) kun je je voorstellen dat de trafoverliezen (en vervorming) dan geringer zijn. Dit resulteert dan weer in een beter geluid.

Bij gitaar-cabs + buizentop zie je dan ook vaak 16 Ohm kastjes..
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie