betaalbare 5-snarige bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

betaalbare 5-snarige bas

Bericht door rich13 »

Hee medelagetonenliefhebbers,

Ik speel al sinds jaar en dag op mijn eerste grote liefde, een originele Japanse Aria Pro II. Qua klankkleur heb ik m gekozen boven de oude Yamaha BB-lijn, en ik speel er elke week (OK bijna elke dag) met veel plezier op.

Maar helaas, nu zit ik met een toetsenist, wiens synth wel heel ver naar links doorloopt..............En wil ik eigenlijk 5-snaar gaan spelen. Dat heb ik al geprobeerd, en op zich beviel dat goed (lekker hoor, lage tonen!!!!! :D ).

Maar nu zit ik met een dilemma, welke is wat? Wie kan mij tips geven voor een goede, beetje betaalbare 5-snarige bas? Ik zet expres geen richtprijs neer, want misschien levert dit ook wat voor anderen op, met wellicht een ander budget dan ik.
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Dan ga ik lekker toch vragen watvoor toon je wilt ;)
Anders kan ik net zo goed gaan roepen: FENDER, YAMAHA etc.

Wat ik wel in zou kijken is Yamaha. Ik had een 5 snarige actieve bespeeld en guess what.. Het was de eerste 5 snarige bass en actieve bass die ik wel wat vond 8)
none.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Fame Baphomet van Musicstore.com :roll: :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Nou eh Kilian, daar kan ik kort over zijn: ALLES!!!!!!!!

Daarom had ik ook geschreven welke bas ik nu speel. Met een single coil bij de brug en daarvoor een humbinking element is mijn Aria die zeer veel klanken heeft, van knor tot zware attack. De reden dat ik indertijd voor de Aria koos ipv de Yamaha was het gebrek aan karakter van de Yamaha, maar dat was toen.............

Ik speel rock, soms vet, soms melodieus, soms melancholiek..... Bas moet dus wel waterbestendig zijn, want er wordt meing traantje gelaten..... :lol:

Maar serieus: ik zoek een bas met karakter, maar niet zo uitgesproekn als bv een 4001 of 4003. Knor is lekker, maar het belangrijste is dat het laag vol is en het hoog niet te schel wordt.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Het hangt er natuurlijk vanaf welke eisen je stelt.


Als je bijvoorbeeld een "strakke B" wilt moet je toch op een paar dingen letten. Sla zonder de bas op de versterker aan te sluiten eerst 1 voor 1 ff los de snaren aan, te beginnen bij de onderste snaar, de g-snaar. Luister even goed hoe lang iedere toon blijft "staan" als de bovenste snaar, de dikste snaar, meteen "dood valt" of tegen de frets aan blubbert dan weet je in ieder geval wat meer over de spanning. Eigenlijk is het niet zo gek dat dit gebeurt als je naar de dikte van zo'n snaar kijkt. Iets wat helpt is een langere mensuur, standaard heeft een bas een mensuur van 34" maar er zijn ook bassen met een mensuur van 35" en die hebben vaak een strakkere B snaar omdat de snaar door de langere mensuur meer spanning heeft. Natuurlijk spelen ook andere factoren een rol, welke type snaren, houtsoort, brugafstelling, halspen etc.

Check ook ff de stringspacing. Bij sommige 5 snarige bassen, Ibanez bijvoorbeeld wordt de ruimte tussen de snaren wat minder dan bij een 4 snarige bas. Er zijn ook 5 snarige bassen die dezelfde stringspacing hanteren. Het is natuurlijk wat jij het lekkerst vindt spelen.

Ik vind een OLP 5 string (Musicman kloon) een goede en betaalbare keus, veel bas voor weinig geld.

Maar het beste advies wat ik je kan geven is: Probeer zoveel mogelijk bassen! En vergelijk ze met elkaar.

Succes!
-- It's the hat that keeps the funk --
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Zeker de moeite waard om uit te proberen:

-Ibanez BTB


Geweldige prijs/kwaliteitsverhouding.

Maar da's slechts mijn mening he..
urezna
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2005, 13:36

Bericht door urezna »

en daar ga ik volledig in mee!!!! :-)
ik heb destijds heel wat 5 snaars in mn handen gehad, ik zocht rond naar een bas in het budget 500 tot 600 euro, maar de BTB 405, waar ik anderhalf jaar geleden 525 euro voor betaalde, stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit.
en twee bassende vrienden waren er ook heel erg enthousiast over... :-)
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik heb zelf pas een nieuwe 4 snarige bas (mijn tweede) en ik ben van plan om mijn oude 4 snaar in BEAD te gaan stemmen. Dat is ook een mogelijkheid om te testen hoe de B snaar je ligt. Al is het natuurlijk niet te vergelijken met een echte 5 snaar. Maar als je toch dat hoge wel kan missen (misschien loopt zijn synth ook ver door naar rechts?) is het misschien een idee.
Silent G
Berichten: 150
Lid geworden op: 31 mei 2004, 10:32

Bericht door Silent G »

pas geleden de BTB 405 (2e hands) gekocht, supergoede bas en volgens mij had ik hem hier in de buurt gezien voor +/-500 euries, wat ie zeker waard is, je kan veel instellen maar hij heeft wel enorm veel laag (moet je van houden) en dat valt ook wel weg te draaien.
lekker snelle hals, ruime string spacing, strakke B
**BTB 405 & RockMaster Full Tube Amp**
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

G&L Tribute, schitterende bassen voor hun geld
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Die BTB heb ik meer over gehoord, die ga ik zeker proberen!

En die G&L, waar zijn die te krijgen/proberen?
En heeft iemand ervaring met bassen van Richwood? (HA, lijkt nog op mijn naam ook................) Die zijn namelijk ECHT spotgoedkoop (wat mij gelijk wantrouwig maakt..........)
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Richwoods zijn volgens mij Fender kloons. Ik ken iemand die er eentje heeft (4 snarig), ik ben er niet kapot van. Maar het is misschien wel wat om op te proberen. Wat kosten ze gemiddeld?
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

nog geen € 300, voor een 5-snarige...............
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Je zou er bijna gelijk twee kopen voor als er eentje ontstemd is.. =P
Ga gewoon testen zou ik zeggen! Dat is de beste manier denk ik om erachter te komen wat je het beste ligt. Als mijn spaarrekening het toelaat ga ik misschien ook maar is kijken voor een 5 snaar... Maar dat duurt nog even...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

testen zowiezo. Het is echt niet duur. Maar ik heb dezelfde spaarrekeningperikelen als jij zo te zien................. :roll:
Plaats reactie