Foute technieken

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Foute technieken

Bericht door RUIS »

Nieuw subforum, leuk!
Al 5 topics, tijd voor een 6de:
Welke foute technieken heb je jezelf aangeleerd en lukt het om er vanaf te komen?

Ikzelf heb nogal een "onorthodoxe" vingerzetting. Ik klooi nogal eens om positie te veranderen tijdens een noot, van middelvinger naar pink tijdens het aanhouden of nog eens aanslaan van één noot. Meestal gaat dit onbewust (en dus "goed"), maar soms zit ik mezelf in de weg.

Hebben jullie dat ook of andere technieken waarvan je weet dat ze fout zijn? Lukt(e) het om er vanaf te komen, of ben je er aan gewend en laat je het maar zo? Is het aan te raden enz...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik had vroeger de gewoonte om m'n hals als een soort klimrek vast te pakken, dus met m'n duim over de bovenkant heen. Ik heb dit inmiddels afgeleerd, koste eigenlijk niet veel moeite. Het beste kun je fout aangeleerde technieken afleren door heel gedisciplineerd het "goed" proberen te doen, desnoods oefeningetjes herhalen (vooral toonladders) totdat je erbij neervalt 8) . Vooral niet uitstellen en denken: ach, dat ga ik wel een keer anders doen...

Ik heb er achteraf veel profijt van, de controle over je vingers wordt er een stuk beter van en de moeilijkere partijen worden een stuk bereikbaarder.

Overigens zag ik bijvoorbeeld Marcus Miller precies hetzelfde doen.. dus of het nu echt fout is, die knakker speelt er waanzinnig goed mee.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Ik heb een foute speelhouding aangeleerd, met alle gevolgen van dien. Te veel druk op mijn schouders en een te kromme rug. Nu probeer ik er vanaf te komen, voordat ik chronische klachten krijg.
Roelof
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Om jezelf te dwingen een juiste vingerzetting aan te nemen heb ik hier een makkelijke oefening die mij in ieder geval van foute technieken heeft afgeholpen.

Afbeelding

Je begint met je eerste vinger op de onderste snaar op de tweede positie en eindigt met je vierde vinger op de vijfde positie. Dan schuif je een snaar op naar beneden en herhaal je die vier noten dan weer opschuiven enz.

Probeer ook eens je vinger te laten staan na het spelen van een noot, tot je vervolgens al je vier vingers op een rij hebt staan en vervolgens een snaar opschuiven. Ook handig als "opwarmertje" :mrgreen:

Probeer maar!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Variatie op bovenstaande :mrgreen:

Afbeelding
-- It's the hat that keeps the funk --
j.zwaan
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 feb 2005, 10:51

Bericht door j.zwaan »

Misschien een stomme vraag, maar wat doe je met je rechterhand? Afwisselend wijs- en middelvinger?
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

j.zwaan schreef: Afwisselend wijs- en middelvinger?
Inderdaad! En beginnen met je wijsvingernatuurlijk he
-- It's the hat that keeps the funk --
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

In den beginne slapte ik Flea style..

En ik heb mezelf ooit een flinke blessure aangespeeld door een electrische upright aan te schaffen en er lekker tekeer op te gaan alsof het een basgitaar was.. Deze speelt af en toe nog steeds op als ik te intensief bas.. Domdomdom..
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Re: Foute technieken

Bericht door Kilian. »

RUIS schreef:Ikzelf heb nogal een "onorthodoxe" vingerzetting. Ik klooi nogal eens om positie te veranderen tijdens een noot, van middelvinger naar pink tijdens het aanhouden of nog eens aanslaan van één noot. Meestal gaat dit onbewust (en dus "goed"), maar soms zit ik mezelf in de weg.
Doe ik ook.
Soms is dat ook echt nodig omdat ik dan met m'n wijsvinger uitkom op de Dsnaar 7e fret en dan door moet schieten naar E-snaar 2e fret ;)
Werkt voor mij goed.

Over de duim over je hals: niets mis mee, maar je kan minder ver reiken met je vingers als je dat doet. Je kan wel je E-snaar dempen/indrukken op die manier (met grote handen). Het heeft soms zo z'n voordelen, maar over het algemeen: duim tegen de achterkant aan!

Probeer maar is hoever je kan reiken met beide manieren ;) Dan leer je het snel af.
none.
Mr_JazzFunk
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2005, 09:23

Bericht door Mr_JazzFunk »

heskez schreef:
j.zwaan schreef: Afwisselend wijs- en middelvinger?
Inderdaad! En beginnen met je wijsvingernatuurlijk he
Mij is geleerd om met men middelvinger te beginnen :wink:
uit testen bleek dat beter te zijn
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik leer al 5,5 jaar om I-M-I-M-I-M te spelen en dat bevalt me prima :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Ik kan allebei, let er geeneens op 8)
Roelof
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 708
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

Bericht door konijntjeluuk »

i-m-r-m-i-m-r-m-i-m is toch veel stoerder? alleen wel kutmoeilijk, maar als je iets wil moet je ervoor gaan! dat is mn nieuwe leerpunt :)
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Ik heb al het gedoe over foute technieken nooit zo begrepen, uitgezonderd dan de blessure-verhalen.

Ik heb al m'n techniek mezelf aangeleerd. De eerste 4 jaar nooit een leraar gehad en nauwelijks andere bassisten gezien of gesproken. Daarna ben ik op les gegaan en m'n 'techniek' was prima in orde.

In het begin speelde ik met wat veel mensen hier 'foute technieken' noemen: duim over de top, Flea-slappen, geen 1-vinger-per-fret-vingerzettingen, hard plukken/slappen, duim in het hout van de bas prikken etc etc. Op één of andere manier ben ik ook met 2 vingers gaan spelen waarbij ik met m'n middelvinger begin. Voor bepaalde dingen (vooral funk en jazz) is het makkelijk dat je met beide vingers kan beginnen, maar ik heb er nooit echt last van gehad.

Bij de meeste van dit soort foute technieken heb ik dingen ontdekt die je niet kan doen bij de 'goede' manier. Daarbij heb ik ook de andere manieren aangeleerd... normaal plukken, aaiend plukken, hard plukken, raking, tapping, duik-muten/plukken, 3 vingers, akoestisch-gitaar-tokkel-pluk, strumming, Flea-slap, normale-slap, double-thumbing, andere vingerzettingen, duim methodes (dempen etc), flageoletten, plectrum, percussief trommelen... en zo kan het nog wel even doorgaan.

Afgezien van medisch-niet-goede-technieken zal het me een zorg zijn hoe iemand de snaren op je bas in beweging krijgt. Jamerson speelde met 1 vinger, Clapton gebruikt z'n pink niet, McCartney speelt met plectrum, Jimi Hendrix speelde júist met z'n duim over de hals, Chuck Berry speelt erg slordig etc etc.... Al deze mensen zijn prima muzikanten die hebben laten zien dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt wat voor techniek je hebt, als je maar gevoelens over kan brengen.

Dit is weer eens van m'n weinige techniek-posts, maar ik denk dat techniek toch echt wat overschat wordt tegenwoordig. Vooral als ik hoor dat mensen wachten met het bespelen van hun nieuwe basgitaar, omdat ze eerste een leraar willen hebben omdat ze bang zijn om de verkeerde techniek aan te leren.


Voor de mensen die me niet geloven... leer eens wat melodietjes op je bas. Tunes van tv programma's, kinderliedjes, zanglijnen, andere melodietjes etc. Luister ook eens naar simpele, maar super effectieve baspartijen (Beatles, Faces, Stones, Coral, Oasis, Queen, QOTSA... en ga maar door).
Maak je niet veel meer muziek door het uitzoeken van bovenstaande dingen, dan het oefenen van patroontjes en verschillende aanslagen?
Kijk ook eens wat je van al je techniek die je in huis hebt, ook daadwerkelijk gebruikt op het podium of in de studio. Het is goed om niet beperkt te worden door je technisch kunnen, maar vaak kan je beter liedjes schrijven/uitzoeken of proberen smaakvolle baspartijen te bedenken dan aan je techniek te werken. Minder is vaak nog altijd meer.
Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

basswasp schreef:Afgezien van medisch-niet-goede-technieken zal het me een zorg zijn hoe iemand de snaren op je bas in beweging krijgt. Jamerson speelde met 1 vinger, Clapton gebruikt z'n pink niet, McCartney speelt met plectrum, Jimi Hendrix speelde júist met z'n duim over de hals, Chuck Berry speelt erg slordig etc etc.... Al deze mensen zijn prima muzikanten die hebben laten zien dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt wat voor techniek je hebt, als je maar gevoelens over kan brengen.

+3

(goed gezegd)
Status-Graphite Electro 5-string
Status-Graphite Energy 5-string
Reverend Rumblefish 5L
Radial Bassbone
SWR 350X & Triad
Plaats reactie