Hoe beginnen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
floddermouse
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2005, 13:32

Hoe beginnen?

Bericht door floddermouse »

Nog nooit heb ik een basgitaar aangeraakt, laat staan van dichtbij mogen bewonderen. Toch heb ik besloten dit instrument te leren spelen, maar ik heb enkele vraagjes:
Ik voel er niet veel voor muziekschool te volgen, is het mogelijk om degelijk bas te leren spelen zonder een echte leraar?
Bij gebrek aan gewillige sponsors zal ik mijn bas zelf moeten kopen en met mijn studenteninkomen kom ik niet echt ver. Kan iemand mij enkele relatief goedkope, doch kwalitatieve, merken en modellen zeggen (+ versterkers). Of ben ik beter af met een 2dehandsgitaar, en indien ja, waar kan ik die vinden?

alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Als je iemand met kennis en ervaring kan inschakelen, zou ik dat altijd doen als je naar een winkel gaat. Starterssets zijn eigenlijk nooit de moeite en het geld waard, dan kan je beter doorsparen voor een stapje hoger. Ik hoor bv. veel goede dingen over de 'vintage' serie van Richwood, zo'n 200 tot 250 euro voor een Precision kloon. Redelijk goede en goedkope versterkers zijn bv. Laney of Hartke. Tweedehands zijn er voor (bijna) hetzelfde geld nog betere spullen te koop, maar ook daarvoor geldt: neem iemand mee...

Succes!
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Ik raad je wel aan om een leraar te nemen, al is het maar voor een jaartje om de techniek op een goede manier aan te leren. Anders loop je het risico dat je zelf een foute techniek gaat ontwikkelen die later weer moeilijk af te leren is.

Als beginnersbas zou ik voor een goedekope washburn gaan.
Roelof
jos zonder pet
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 feb 2005, 18:26

Bericht door jos zonder pet »

2de hans heb je voor hetzelfde geld meestal meer, maar je moet dan zeker iemand meenemen die er wat van kent....nieuw heb je dan iets wat meer zekerheid

en nem zeker les! Anders ga je gewoon wat op je bas kunnen spelen en zal je minder kans een echte bassist worden.
Als je vrienden hebt die drummen of gitaar spelen ofzo...ga samen spelen van in het begin! dan leer je ook 100x sneller dan thuis op je kamertje!

De Yamaha - RBX 270 staat bij feedback (www.feedback.nl) voor 229€
Prijskwaliteit zeker top!
En zoals Funcky x2 al zei, Washburn is ook verre van slecht. Ik heb ook in het begin een Washburn gekocht! Nog geen spijt van gehad.
sharky
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 jan 2005, 18:53

Bericht door sharky »

wel mischien een cort action bass heb er zelf nieuw 250€ voor betaalt en ik ben er dik tevreden van.
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

K'heb zeer lang gespeeld zonder bassleraar. Enkel met lp's, cd's en boeken. Ik dacht dat ik toen heel goed was. Tot ik uiteindelijk toch eens les ben gaan volgen en tot de conclusie kwam dat ik een volledig verkeerde techniek aangeleerd had. (krampen tot gevolg)
Ik boekjes staat alles zeer theoretisch, maar een leraar kan je zo veel bijleren op een korte tijd dat uiteindelijk de boekjes weggegooid geld is.
Een goeie basis verleer je nooit meer.
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

En een slechte basis verleer je ook je niet snel.

Mijn techniek is vast vrij kut, maar ik heb nooit pijn gehad en ik heb plezier dus ik vind het allemaal best zo.
Gebruikersavatar
Dragon
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jun 2004, 21:51

Bericht door Dragon »

Het enthousiasme straalt er nou niet echt van af bij de topicstarter.....

Waarom wil je nou bas gaan spelen dan? Nog nooit een aangeraakt.., nog nooit van van dichtbij mogen bewonderen... Heb je wel ooit es goed naar de bas in een muzieknummer geluisterd? Verders wil je niet naar les en heb je eigenlijk geen geld om een bas te kopen.....

Allemaal een beetje vaag denk ik....
Maar goed dit was off-topic. Mijn advies, zoek een leuke baan voor in je vrije tijd, spaar al het geld voor een bas, zoek er een uit(genoeg richtlijnen op dit forum). Ga snel in een bandje om samen te spelen. Verders kom je via internet en door goed luisteren naar nummers een heel eind op weg. En verders veel oefenen!
Fender bassen, Precision en Aerodyne
Shure GLXD draadloos systeem
Shure P3TRA PSM 300 in ear systeem
Rotosound en D'Addario snaren
Monster kabels
Line 6 Helix LT
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Dragon schreef:Het enthousiasme straalt er nou niet echt van af bij de topicstarter.....

Waarom wil je nou bas gaan spelen dan? Nog nooit een aangeraakt.., nog nooit van van dichtbij mogen bewonderen... Heb je wel ooit es goed naar de bas in een muzieknummer geluisterd? Verders wil je niet naar les en heb je eigenlijk geen geld om een bas te kopen.....
Dat doet er niet toe, zo begon ik ook een paar jaar geleden (behalve dan dat ik wél les wilde). Ik heb niet geen verhaal van 'ik hoorde dat bepaalde nummer, of die bassist op dat optreden en ik was verkocht', ook niet van 'we wilden een band en nog niemand speelde bas'.. Ik had alleen het idee om dat te gaan doen, deels wel omdat m'n broertje al gitaar speelde.
Toch ben ik ondertussen verslaafd.

Ontopic: ook ik raad je een leraar aan om de genoemde redenen. Plus dat je sneller leert, ook omdat je veel kleine dingetjes en maniertjes onbewust van je leraar overneemt, die je anders zelf had moeten bedenken. Denk ik hoor.
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Ik voel er niet veel voor muziekschool te volgen, is het mogelijk om degelijk bas te leren spelen zonder een echte leraar?
Ik heb goed een half jaartje les gehad, en achteraf gezien had het bij één les kunnen blijven: in de eerste les werd me wat verteld over de houding van de linker- en rechterhand, en verder wat over posities, en verder was het een half jaartje etudeboeken verslinden.
Suggestie: als je iemand kent in je omgeving die bas speelt, ga dan even langs (niet in de laatste plaats om even te kijken of het basspelen je echt wel leuk lijkt), en vraag even of hij je uit wilt leggen hoe je je handen het beste kunt houden. Klaar.[/quote]
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Enfantterrible schreef:
Ik heb goed een half jaartje les gehad, en achteraf gezien had het bij één les kunnen blijven
Dan heb je de verkeerde leraar getroffen denk ik. Van een goede leraar leer je meer dan alleen een goede techniek. En een goede techniek leer je overigens ook niet in 1 les.
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Dan heb je de verkeerde leraar getroffen denk ik.
Nope. Sindsdien: autodidact de gekste :wink:. En zonder onbescheiden te worden: ik ben geen beroerde bassist.
Van een goede leraar leer je meer dan alleen een goede techniek.
Tuurlijk. Maar ik heb mezelf heel aardig wegwijs gemaakt in o.a. harmonieleer, als je dat tenminste met 'meer' bedoelt. (Dus daar heb je geen leraar voor nodig).
En een goede techniek leer je overigens ook niet in 1 les.
...(ik had het niet over techniek, maar over houding).


@ floddermouse:
Misschien had ik wat uitdrukkelijker aan moeten geven dat als je bereid bent zelf een hoop te experimenteren en jezelf aan te leren (en af te leren), je eigenlijk geen leraar nodig hebt. Als je dat gedoe niks vindt, dan moet je wel degelijk op zoek naar een leraar.

[/quote]
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Natuurlijk kun je jezelf veel aanleren. Ik heb zelf 2 jaar gespeeld zonder les. De muziekwinkels puilen uit van methodes in boekvorm en op DVD, Je kunt overal materiaal vinden. Gitaristen kunnen je vaak ook wel iets uitleggen.
Bovendien is het heel leuk om zelf het wiel uit te vinden. (bedoel ik niet ironisch...)
En daarbij houden wij meer ervaren bassisten onze kennis liever voor ons. Een beetje het geheim van de smit weggeven..., dat doen we alleen aan mensen die het écht willen weten. (dit wel :lol: )

Wat betreft de hoeveelheid lessen, als je intensief met je instrument bezig bent heb je aan een half woord genoeg. Er zijn ook mensen die denken dat als ze maar les nemen ze vanzelf wel leren spelen, maar die kunnen na 2 jaar nog niet echt erg veel. Hetgeen ze overgens zelf vaak helemaal niet zo erg vinden. Ze zoeken gewoon een leuke hobby/bezigheid.

De belangrijkste vraag is, wat wil je bereiken en hoe wil je met je instrument bezig zijn. De een is blij als hij/zij genoeg noten weet om in een band te functioneren, de ander wil alles over het instrument leren en alles kunnen spelen.
Het komt erop neer dat hoe je het went of keert, je moet werken om te leren spelen. Noeste arbeid! :wink:

Dat je op een basgitaar forum rondsurft wil al zeggen dat je er graag meer over wil weten.
Het belangrijkste is dat je in een band speelt en plezier hebt in je basgitaar, dan maakt het verder niet uit.

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Wat ik hier lees verbaast mij ten zeerste. Denk jullie allemaal dat je aan een half jaar les wel genoeg heb? Denk je echt dat je weet hoe goed je techniek is en of je plaatsing wel goed is? Er zijn meer dingen dan dat. Het gevoel en de techniek voor ritme bijvoorbeeld.

Ik heb ongeveer 3 jaar lang akoustische plank les gehad en 2 jaar bas (nou ja 1,5 jaar vanwege 6 maanden stage) Je heb dat echt wel nodig al wil je ritmisch beter worden. Ik was niet met noten en akkoorden bezig alleen maar met ritmes verschillende maten en accenten En nog geen eens slappen pullen en dat soort shit. Opmerkingen dat je een noot een 16e te laat aansloeg kreeg ik naar mijn hoofd gegooid.
Gek werd ik er van, maar zo leer je wel veel. Helaas moeten stoppen vanwege sport, werk, stage en school anders was ik zeker wel door gegaan.

Mijn mening is dat les je veel verder brengt dan geen les. Mijn advies is om les te nemen.
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Je hebt helemaal gelijk, als je het echt goed wil leren heb je véééél lessen nodig. Iemand tegenover je die critisch luisterd of je op de goede weg bent. Een goede bassist worden is een proces van jaren. Niemand kan goed spelen zonder minstens een paar jaar flink te hebben gezweet.
Maar de vraag is; wil je dat?

Mij valt na 15 jaar ervaring met lesgeven dat heel veel mensen snel tevreden zijn. Ze komen week in week uit naar lessen waar ze amper voor oefenen. Als ik iedere keer €100,00 zou krijgen voor de opmerking; ik heb niet geoefend want........ dan was ik stinkend rijk.
Nou ja, prima. Niet iedereen hoeft een profesionele bassist te worden. (liever niet, al die concurrentie..... :? ) Als je er maar plezier in hebt. Ik heb bijna nog nooit iemand geadviseerd om te stoppen, want met een beetje oefenen kom je ook wel in een bandje terecht.

De leerlingen die wel werken, open staan voor nieuwe muzikale invloeden, alles aangrijpen om te leren, komen in relatief korte tijd vaak behoorlijk ver. Tismaarnetwatjewil....... :lol:

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie