stand van de hand bij slappen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

stand van de hand bij slappen

Bericht door Iron Maiden »

Hoi, sinds kort ben ik in onze band een beetje bezig met slappen, maar volgens mij doe ik iets verkeerd.
Mijn duim is namelijk evenwijdig met de snaar, terwijl je vaak ziet dat de duim bij het slappen naar boven wijst. Mijn basleraar zegt ook dat dat de beste houding is, maar het lukt me bijna niet om in die houding te slappen, omdat mijn hals dan "te ver weg"is voor mijn linkerhand.
Is het "gevaarlijk" om het met een andere houding aan te leren?
Blues is easy to play, but hard to feel
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Je zult het je uiteindelijk eigen maken en dan leer je het je niet meer makkelijk af. Of het "gevaarlijk" is, weet ik niet.... ik raad je toch aan om proberen te slappen zoals je leraar het je probeert te leren..... te vergt oefening, maar uiteindelijk heb je er alleen maar profijt van....
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Heel goed, duim omhoog! Als je niet goed bij de hals kunt je bas ietsjes hoger hijsen en zorgen dat je elleboog laag blijft en je schouder ontspannen. Als je dit een tijdje vol houdt kun je niet meer stuk!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Knabbelnoot
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2005, 18:39

Bericht door Knabbelnoot »

Wat je ook kunt proberen is je hand gewoon te laten hangen. Dus met je duim naar beneden (maar wel haaks op de snaren). Ik vind dat zelf een meer natuurlijke houding dan met de duim naar boven. Zeker als je moet plukken. Komt meer overeen met de gewone 'finger style'. Probeer gewoon wat het beste werkt.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Knabbelnoot schreef:Wat je ook kunt proberen is je hand gewoon te laten hangen. Dus met je duim naar beneden (maar wel haaks op de snaren).
Speelt Fea niet ook op die manier?
-- It's the hat that keeps the funk --
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

heskez schreef:
Knabbelnoot schreef:Wat je ook kunt proberen is je hand gewoon te laten hangen. Dus met je duim naar beneden (maar wel haaks op de snaren).
Speelt Fea niet ook op die manier?
idd
duim omhoog
Afbeelding

duim zijwaarts ala flea
Afbeelding
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Knabbelnoot
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2005, 18:39

Bericht door Knabbelnoot »

Toen ik net begon met slappen vertelde mijn toenmalige leraar ook dat de duim omhoog moest. Maar eigenwijs dat ik was (en ben) vond ik dat totaal niet logisch. Het plukken vind ik dan erg moelijk gaan, omdat je wijsvinger (waar je mee plukt) ind elengte van de snaren komt te staan. Duim naar beneden, dan staat je je wijsvinger meteen goed.
Mijn duim staat trouwens niet helemaal recht naar beneden. Een beetje schuin.
Inderdaad: Flea slapt ook zo, maar dan wel heel extreem naar beneden. Komt volgen mij omdat zijn bas zo laag hangt, dan kun je je duim ook niet meer naar boven doen.
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

dus als je duim evenwijdig (parralel) met de snaar loopt is de houding ook wel goed? Ik heb een warwick corvette, en daarbij is de hals nogal "ver weg" dus als ik mijn hand draai, zodat de duim omhoog staat kan ik met mijn linkerhand de grepen niet goed meer pakken, in de lage posities vooral.
Blues is easy to play, but hard to feel
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ik slap ook op de 'Flea-manier', inderdaad vanwege makkelijker poppen, ik wil nog wel eens bezig met de officiële manier voor meer mogelijkheden, maar ik doe het zo volgens mij ook wel netjes. Maar met double-thumb móet je je duim wel min of meer officieel houden, dus dan doe ik dat ook wel. Ik kan me voorstellen dat als je tijdens een nummer van double-thumb naar normaal slap heen en weer wilt schakelen, dat sneller gaat als je met de duim omhoog slapt.. dus dat zou evt. een voordeel kunnen zijn. Misschien moet je 'nu je nog kunt kiezen' gewoon voor de officiële manier gaan.

edit: misschien is met double-thumb Iron Maiden's manier wel nóg handiger.. maar ja hangt er vanaf of je überhaupt wat in die techniek ziet en of je met je duim parallel wel net zo goed klinkt als omhoog.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om te concluderen: ieder doet het op zijn eigen manier, maar de pros houden hun duim zo te zien wel evenwijdig aan de snaren.
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

ik kan wel met mijn duim omhoog slappen, maar dan moet ik mijn bas echt heel hoog doen, als ik zit zit mijn bas dat eigenlijk al te laag.
Ik denk dat het ook aan het ontwerp van mijn bas ligt.
Blues is easy to play, but hard to feel
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ik slap ook met de duim omlaag....gaat prima!
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik ook!
Mijn basleraar niet.
Double thumb doe ik nooit zo, volgens mij doe ik dat ook niet goed, want het is een zeer onprettig gevoel. Ik denk dat als ik 5 minuten met double thumb bezig ben mijn nagel blauw is..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Duim omhoog :thumbsup: en dan je onderarm parallel aan de snaren.. Zowel het slappen als het poppen gaat bij mij dan veel makkellijker.
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

Je onderarm parralel aan de snaren? Heb je je bas onder je kin hangen?
En zijn er nog mensen die problemen hebben ondervonden, door slappen te leren in een verkeerde houding?
Blues is easy to play, but hard to feel
Plaats reactie