6? 5? 4?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Esmee
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 feb 2005, 01:38

6? 5? 4?

Bericht door Esmee »

hee vraagje:
is het spelen van een 6 snarige bas moeilijker dan een 5 of 4-snarige (en een 5 snarige makkelijker dan een 6 snarige, en moeilijker dan een 4snarige?) je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik... :?
"your pussy's glued to a building on fire"
John Frusciante
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Nee, waar je mee begint zul je het makkelijkst vinden. Later overstappen naar meer of minder snaren kan wel moeilijk zijn (niet voor iedereen).
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Wel Esmee, laat ik het zo zeggen. Het spelen zelf zal in het begin zeker moeilijker worden bij een 5snaar aangezien de hals breder wordt en de grip op de hals lastiger is te maken (Ik weet niet hoe groot je handen zijn :lol: )
Verder is het zo dat de "String spacing" Oftewel de afstand van de snaren, ook nog eens de speelbaarheid kunnen belemmeren. Ik vind zelf bij een 5 snarige basgitaar met een smalle stringspacing moeilijker te bespelen (Ik krijg mijn vingers er moeilijker tussen dan een 5 snarige met een bredere string spacing. Bij een 6 snarige bas wordt die hals nog breder en de string spacing smaller .. Er zijn genoeg 5 en 6 snarige bassen met smalle en brede halsen en smalle en een brede stringspacing, het is maar net waar je op zoek naar bent en wat voor jou het makkelijkst speelt.

Qua toon kun je bij een 5snarige bas nog kiezen uit een extra lage B snaar of een extra hoge C snaar. Bij de eerste variant zal het zeker wennen zijn zulke lage tonmen te moeten pakken, in hoeverre je ze gebruikt natuurlijk. De laatste variant met de hoge C snaar is vooral handig wanneer je akkoorden wilt spelen op je bas. Bij een 6snarige bas heb je een extra lage B en een extra hoge C.

Maar ik denk dat ik al begrijp waar je op doelt :wink:
Ik speel zelf na 10 jaar nog steeds 4 snarig, puur omdat de muziek die ik speel geen Lage B of extreem hoge noten bevat. Als er dan eens een metalnummertje of iets in die geest moet worden gespeelt gebruik ik hiervoor een drop-D tuner, hier is vast wel ergens een topic over te vinden. Pas de laatste jaren stijgt bij mij de behoefte naar een 5 snaar aangezien ik wat meer stijlen zoals Jazz en Fusion begin te spelen. Maar nog steeds is de String Spacing een belangrijk argument voor mij om deze overstap te kunnen maken. Maar het zou zonde zijn als je een 5snarige bas zou hebben met een Lage B die er voor spek en bonen bij hangt.

Sjezus wat een verhaal weer, probeer ik iets kort uit te leggen .. :roll:

Maar goed, zeker als je net begint met bassen zou ik hier wat voorzichtig mee zijn en je aan alle kanten laten adviseren voordat je hier mee begint.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt in ieder geval.

Veel Succes!
Gebruikersavatar
Esmee
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 feb 2005, 01:38

Bericht door Esmee »

heskez schreef:(Ik weet niet hoe groot je handen zijn :lol: )
niet zo groot :wink:

nee ehhm... heel erg bedankt voor de info! :D
ik ben denk ik wel van plan om gewoon 4snarig te spelen... (aangezien ik niet zo grote handen heb :P nee grapje) ik denk dat ik net zoals jij die 1 of 2 extra snaren niet nodig heb... mbt de muziek ik wil gaan spelen... 8)
"your pussy's glued to a building on fire"
John Frusciante
Gebruikersavatar
DaMaGe, Inc.
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 apr 2004, 22:37

Bericht door DaMaGe, Inc. »

De grootte van je handen hoeft niet echt een probleem te zijn. Maar ik zou er idd wel goed over nadenken of je die extra snaren wel echt nodig heb.
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Bericht door fabian »

ik ben anar een maand bas speelen 5 snaar gaan speelen ik kan niet meer wennen aan een 4 snaar :D
dyslectisch
Gebruikersavatar
Da Ben-E's
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 feb 2005, 20:49

Bericht door Da Ben-E's »

Mijn mening is om altijd te beginnen met 4 snarig, en niet omdat dat makkelijker is, maar eerder om de groove te vinden en te 'werken'. Als je dat goed beheerst kun je namelijk gemakkelijk overstappen naar 5, de Groove heb je dan al en kun je met de lage B meer accenten leggen op de Deep... en minder werken uiteraard, 6 snaar is me nooit zo goed bevallen, de hoge C heb je bijna niet nodig als bassist (of je moet een ontzettende freak zijn om hele akkoorden te pakken op je bas, maar dan zou je dus gewoon gitarist moeten zijn). :?
bazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2003, 10:23

Bericht door bazzz »

hoge C? dacht dat het net zoals bij gitaren een hoge B zou zijn (weer wa geleerd)

hele accoorden pakken op een bas is niks mis mee, doe ik ook. over 3 snaren dan, telt dat ook :roll:

maar daarvoor vind ik zes snaren idd ook wel erg veel, maar het kan erg vet zijn natuurlijk (Dream Theater!)
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Een gitaar is natuurlijk wel een octaaf hoger. Zes snaren lijkt mij wel wat. Dream Theater of Toto(je kunt moeilijk zeggen dat die bassist geen groove heeft). Mij lijkt het vooral leuk voor klassieke dingen(Bach,Beethoven etc.). Die zijn dan een stuk makkelijk te spelen.
Maar ik blijf toch zo goed als zeker bij 5 snaren.. Ik vind de 22e fret op de G snaar hoog genoeg en lukken de meeste klassieke stukken wel. Ik ben ook begonnen op een 4 snaar. Een echte bas heeft natuurlijk gewoon 4 snaren :)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Ik houd van hoog op een bass. Ik speel zelf het liefst vanaf G3. Maar oke.

Ik groove trouwens ook totaal niet, maar oke, lang leve de hoge tonen op de bass. Ik wilde een punt hebben met deze post, maar ik ben hem kwijt.
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Ik lieg trouwens. Ik bedoel vanaf C3.
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

mooie auto :lol:
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

ha! :P
urezna
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2005, 13:36

Bericht door urezna »

ik snap nog niet waarom ik zou beginnen met 4 snaren.... als ik vooraf al weet dat ik er eigenlijk meer zou willen gebruiken....
Maar das misschien makkelijk praten, ben net begonnen op de bas (5 snaar) maar speel al enkele jaren gitaar op 7 snaren... ;-)

ik denk inderdaad wel dat de halsbreedte en string spacing wel van belang zijn.
JP
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2005, 18:06

Bericht door JP »

Esmee het is belangrijk om goed over weg te kunnen met een 4 snarige bas en dat kan je zo uitbreiden naar meer

doei xxx JP
Lang leve de Bass
Plaats reactie