Ik wil graag een basgitaar aanschaffen, maar weet niet welke

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2005, 20:30

Ik wil graag een basgitaar aanschaffen, maar weet niet welke

Bericht door Groningen »

Ik wil in februari basgitaarlessen gaan nemen, maar ik heb zelf nog geen basgitaar. Ik weet ook erg weinig hier vanaf momenteel. Ik zou in de toekomst graag in een band willen spelen; qua style rock/metal (Queens of the stone age, Filter, Rammstein etc). Ik heb hier en daar al wat rondgekeken voor een basgitaar, maar ik weet niet wat nou echt van redelijk tot goede kwaliteit is. Ik heb bij de Feedback voor relatief weinig geld een Ibanez GSR 200-A gezien. Verder zag ik nog de Ibanez SRX-300, een Squier precision en een Dean Edge. Bij geen van deze merken weet ik echt nou echt welke geschikt is.
Wat is nou een goede beginners basgitaar waarmee ik ook ooit in een band zou kunnen?

O ja; verder vraag ik me af of ik ook een effectbak nodig heb. Ik heb ondermeer een Korg AX-10B, een Behringer V-amp en een Digitech BP200 gezien.
Verder zou ik opzicht (voorlopig) geen basversterker hoeven, want ik zou de basgitaar op mijn geluidskaart kunnen aansluiten en via de pc kunnen laten gaan.
Laatst gewijzigd door Groningen op 17 jan 2005, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Een effectenbak heb je niet nodig. Misschien later, maar je hebt nu toch nog geen idee hoe je smaak qua basgeluid zich gaat ontwikkelen. Heb je geld over na het kopen van je bas, ga dan eerder voor een versterker dan effecten. Een echte basversterker zal een beter geluid geven dan je pc en daardoor waarschijnlijk voor meer speelplezier zorgen.
Check verder via de zoekfunctie (of 'search', totdat Niels het forum weer op NL zet :wink: :mrgreen: ) de andere (vele) topics over goede beginnersbassen.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ibanez maakt beslist goeie instrumenten, ook Dean maakt goede beginnersbassen. Je zou ook naar de Peavey's kunnen kijken. Met een "standaardbas" zoals een Jazz of Precision (al dan niet van Squier, Vintage of een ander merk, de Encore Precisions zijn ook heel behoorlijke bassen weet ik uit ervaring) kun je in principe in elke band terecht en heb je een goed basisgeluid. Ik zelf zou niet direct gaan voor allerhande exotisch ogende actieve budget dingen, maar kiezen voor een goede basisgitaar. Mocht het bassen je niet bevallen, dan kun je 'm ook goed van de hand doen. Zoals Equalizer ook zegt: je hele idee omtrent wat jij graag wilt en hoe een bas moet gaan klinken, moet je zelf ontwikkelen en ondervinden. Houd daar dus rekening mee en kies daarom iets waar je alle kanten mee uit kunt.
Ik sluit me overigens aan bij de mening van Eq over het al dan niet investeren in versterker/effecten. Als je het kunt verantwoorden: ga voor een fatsoenlijke oefenversterker. Dat biedt bij het beginnen met bassen veel meer beleving. Veel succes!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2005, 20:30

Bericht door Groningen »

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik denk inderdaad dat ik eerst maar eens moeten denken aan een versterker ipv een effectbak.
Ik zag bij de Feedback ook nog een aanbieding van een Ibanez GSR 190 basgitaar inclusief versterker en gitaarhoes etc. Ik weet niet of het wat het is. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Gebruikersavatar
Maverick
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2005, 12:14

Bericht door Maverick »

Koop geen effectenbak. Daar zitten gigantisch veel effecten op en als je begint te bassen heb geen effecten nodig, laat staan een complete bak. Je bent veel beter met een degelijke versterker van rond de 30 - 50 watt. Ibanez maakt hele goede basgitaren (heb er zelf twee :) ), en de GSR 190 lijkt mij een prima bas om mee te beginnen. Zodra het beter gaat kun je altijd voor een betere gaan kijken.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Het is idd niet ideaal om je basgitaar in je geluidskaart te pluggen, zeker niet als je dit rechtstreeks doet.
Verder vind ik het ook wat kort door de bocht om te zeggen dat ibanez beslist goede instrumenten maakt. Ze maken idd goede instrumenten, maar ook een hoop prul en daar vallen wat mij betreft de goedkopere soundgears en aanverwanten onder. De eerste gebruiker die na langere tijd nog tevreden was moet ik nog tegenkomen (beginners zijn vaak wel tevreden zolang het instrument nog niet uitelkaar valt, simpelweg omdat ze vaak weinig tot geen vergelijkingsmateriaal hebben).
Zelf zou ik doorsparen voor bijvoorbeeld een yamaha bb404 (380 euro) icm een peavey microbass (119 euro) die bij feedback te krijgen zijn. Maar goed, er is meer dan feedback uiteraard.
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

Zelf ben ik zeer te spreken over OLP modellen.
(sowieso stingraymodellen aangezien daar prima een dikke metalronk uit te halen valt maar ook lekker crispy clean en funky)

Richwood en Vintage (het merk) zou je ook kunnen proberen aangezien ik daar veel goede verhalen over hoor. (en de richwoods die ik tot nu toe heb gezien waren zeker wel goed te bespelen)

En verder is er nog Samick (dat is altijd maar de gok, maar wat ik er van ken is zeker prima in orde al heb ik andere verhalen gehoord)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Q. schreef:
Verder vind ik het ook wat kort door de bocht om te zeggen dat ibanez beslist goede instrumenten maakt. Ze maken idd goede instrumenten, maar ook een hoop prul
Dat kan, maar dat geldt in de "budgetklasse" wel meer. Ook Squier maakt gewoon hele goede gitaren, maar de kwaliteit kan sterk verschillen. Ik heb een tijdje (nog niet eens zo gek lang geleden, een jaar of 5) een Squier Jazz gehad, die beslist prima was, en waarvan ik nu een beetje spijt heb dat ik hem ooit heb weggedaan. Het is wel zo dat een gammel of onzuiver instrument een beginner nu niet direct prikkelt om door te zetten. Ik geloof niet dat er nog veel echt slechte instrumenten gemaakt worden (en dan heb ik het over de Hondo's en aanverwante soorten van halverwege de jaren '70, want toen moest ik een budgetbasje kiezen..... :? )[/b]
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Jep, maar daarom zou ik toch uitkijken met de budget ibanezzen. Het hout wat ze gebruiken is vaak van slechte kwaliteit en de halzen van de soundgears zijn extreem dun. Dit kan wel prettig spelen, maar de kans op kromtrekken is daardoor wel een stuk groter.
Een Vintage die Mazemouse al aanraadde is iig steviger gemaakt en wordt gemaakt van beter hout.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Q. schreef:
Een Vintage die Mazemouse al aanraadde is iig steviger gemaakt en wordt gemaakt van beter hout.
Klopt, die worden algemeen als goed beoordeeld. Ik heb ze ook bij Paul Sips gezien, en die bassen zijn, zeker voor het geld absolute aanraders.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2005, 20:30

Bericht door Groningen »

Ik heb op een marktplaats ook nog een Fender Jazzbass copy Vintage Sunburst zien staan. Ik hoor over Vintage toch wel erg goeie dingen en wellicht ga ik deze toch inplaats van een Ibanez aanschaffen.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Goed, maar nu moet je uitkijken :).

Je hebt Vintage als in een merk dat basgitaren produceert en je hebt vintage als term. Met de term bedoelt men: oud, retro, klassiek lijkend... eigenlijk alles wat ook de niet-bassist met vintage bedoelt. Vintage wordt bij basgitaren vaak gebruikt als term voor een oude bas, met een vintage fender kan dan bijvoorbeeld een oude fender of een oud-lijkende fender bedoelt worden. Met vintage sunburst kan dan gewoon een sunburst finish (licht in het midden, donker naar buiten) bedoelt worden, omdat vroeger sunburst een veelgebruikte finish was (nog steeds eigenlijk, maar goed, we gaan het niet nodeloos gecompliceerd maken).

Daarnaast is er dus ook een merk dat zich Vintage noemt en die maken dus goede beginnersbassen. Mocht dit wat ingewikkeld klinken, sorry, maar het is eigenlijk heel simpel. Als er groot Vintage op de headstock staat, dan is het een basgitaar van het merk Vintagen. Staat dat er niet op dan bedoelt de verkoper iets anders.
Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2005, 20:30

Bericht door Groningen »

Ik heb vanmiddag nog even naar Feedback gebeld en informatie gevraagd over de Ibanez GSR190 en de Dean. Ik werd er echter niet veel wijzer van, want die verkoper was erg beknopt. Ik ga in februari lessen nemen en dan moet ik maar even mijn leraar om een goed advies vragen en wellicht weet hij nog iemand die zijn basgitaar verkoopt. Maar het liefst heb ik een nieuwe natuurlijk. Over die Ibanez heb ik echter wel mijn twijfels, dus moet ik eerst maar eens afwachten. En de Vintage (het merk dus..) blijft ook interessant natuurlijk. Mijn budget ligt echter rond de 300 Euro, dus ik weet niet of dit haalbaar is.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Die Vintage-bassen kosten tussen de 240 en 270 euro.
En bij Bassmatters krijg je voor 240 euro een bas, hoes, draagband en snoer.
Kijk dus eens op www.bassmatters.nl
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

een echte queens of the stone age/kyuss fan speelt op een bas met een precision element erin :)
je hoort dan ook al snel waarom :)

dus een Fender precision of een goedkopere squier is denkik wel de beste optie
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Plaats reactie