basgitaar: hulp bij keuze

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
fil
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2004, 07:27

basgitaar: hulp bij keuze

Bericht door fil »

dag mensen,

ik ben van plan een basgitaar te kopen; heb nog nooit op zo'n ding gespeeld maar tlijkt me wel wat. In m'n vrije tijd zing ik, en ben onlangs begonnen met muziekacademie. Muzieksmaak is heel ruim en wat ik wil gaan spelen zal ook vrij ruim zijn: van pop over jazz tot symfonische rock (als ik ooit dat niveau haal).

er zijn veel merken op de markt, persoonlijk dacht ik olp, ibanez of yamaha. Omdat ik overal had gelezen dat yamaha damn near indistructable was liet ik mijn voorkeur uitgaan naar yamaha. Ik keek dus wat rond en vond een rbx 374 voor 250 euro (nieuw in duitsland) keek wat verder rond en vond een bb1000 van yamaha voor 400 euro.

ik zit niet super bij kas, maar beide kunnen aangeschaft worden.
nu is de vraag, wat zouden jullie nemen, ik vind de bb1000 veel mooier (okee normaal lach ik iemand uit als hij zoiets verklaart wetende dat er geluid moet uitkomen en geen fashion ding is; maar heb de indruk dat de 1000 iets lichter is, nadeel is dat hij niet actief is en de 374 wel. Ik heb ook ergens gelezn dat de 1000 super cleane klank geeft, persoonlijk vind ik dat heel fijn, wat met de rbx 374? ook zou de 1000 super soepel spelen, iets wat ik zeer op prijs stel.

om kort door de bocht te gaan : is het de meerprijs waard of moet ik als beginner bescheiden blijven en voor de portemonee gaan ?

oja een tip voor een versterker erbij: ik wil superklank en niet veel vermogen, veel effecten moeten er ook nog niet opzitten, gewoon een degelijk ding dat de klank mooi weergeeft

hartelijk dank
doei
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Hoi Fil, welkom in bassistenland!

Ik heb geen ervaring met de genoemde bassen, maar er komt vast nog een antwoord van een Yamaha-fan.

Wat voor budget heb je voor de versterker? Ga je hem alleen in de slaapkamer gebruiken of ga je met iemand samen spelen? Met deze info erbij kunnen we je beter helpen.
We triple check evryhing.
fil
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2004, 07:27

Bericht door fil »

ga hem enkel op de slaapkamer gebruiken, als het op een podium moet dan duw ik hem door de mixer recht op de active speakers die we gebruiken voor acoutische gitaar, piano, zang ....

ben van plan voor mezelf een buizencombo te bouwen, maar heb nu geen tijd, en dat zit er het eerste jaar nog niet in (moet eerst nog mijn buizenversterker voor hifi afkrijgen en dat sleept al lang aan)

dus met 10, ja zelfs met 5 watt ben ik blij; als hij de geluidsdruk van twee acoustische gitaren maakt is het al lang goed. maar tmoet wel wat klinken, ik wil niet afgestompt geraken van een slechte sound.

hartelijk dank
Gebruikersavatar
soulbrother
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 mei 2004, 17:25

Bericht door soulbrother »

Ik heb je een berichtje gestuurd!

Gr, Werner.
fil
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2004, 07:27

Bericht door fil »

hallo

even voor werner: ik heb gepreplyed

ik heb even nagedacht en wil toch niet teveel uitgeven, dus zal het een yamaha rbx 270 of 374 worden; 199-255 euro moeten die kosten. De ene is actief de andere niet ? tja geen gemakkelijke keuze, er zijn er die actief aanraden en er zijn er die passief aanraden. maar kan je eigenlijk met een plaatsen van een voorversterker een passieve element actief maken ? want dat zou misschien nog een optie kunnen zijn.

Ik dacht dat ik er ongeveer wel uit was, nu komt mijn gitarist (6 string en heeft echt een collectie pareltjes staan) binnenwandelen en die zegt waarom koop je geen ibanez artcore 140: een semi acoustische bas die naar het schijnt niet slecht is: prijs : 385 euro: ongeveer het bedrag dat ik wil neertellen voor de electrische gitaar en klein versterktje. Met de acousitsche zou ik de versterker kunnen uitsparen en aan de gitaar spenderen.

Maar beperk ik mij dan niet qua stijlen ? en is die ibanez even duurzaam ? met andere woorden waarom zou ik voor een acoustische moeten gaan een waarom niet ?

hartelijk dank mannen
doei
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

met een akoestische bas moet er nog steeds een versterker aan wil je met andere mee kunnen spelen want van nature heeft zo'n bas nog steeds amper geluid. Ik heb zelf de RBX270 ( later paar nieuwe elementen in gestopt ) en t is een heerlijke bas die echt een fijn diep laag warm geluid heeft, echte aanrader, zeker voor het geld, en in duitsland kan je hem halen voor minder dan hier vaak ( hoewel feedback ongveer evenveel kost )

edit: its looks cool too 8) :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pedulla op 23 dec 2004, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

En een akoestische bas geeft over het algemeen minder laag. Voor de lage frequenties heb je eigenlijk een grotere klankkast nodig, maar wat krijg je dan.. juist, een contrabas. Het speelt heel anders dan een electrische en slappen klinkt onversterkt niet lekker (versterkt weet ik niet). Mijn twee centjes..

edit: het lijkt me wel leuk om er eentje te hebben, voor erbij.
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Als versterker is de Peavey Microbass aan te raden. Kost niet veel en schijnt een goed geluid te geven.

https://www.feedback.nl/nieuw/productwin ... ing&id=606
We triple check evryhing.
fil
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2004, 07:27

Bericht door fil »

hartelijk dank mannen

de kogel is door de kerk,
tis een yamaha rbx-270 met een microbass.

besteld in duitsland, tjonge wat is dat daar goedkoop zeg.
enfin als ik hem heb zal ik eens een foto maken
hahahaha, alsof jullie niet weten hoe zo'n ding eruti ziet

tis een yellow natural satin,

enfin, tot gauw, en alvast bedankt iedereen
doei
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

die had ik ook besteld...bellen ze ma 2 weken dat ie alleen nog in dat groene kleurtje van de foto is...ach ook goed :)
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Equalizer schreef:En een akoestische bas geeft over het algemeen minder laag. Voor de lage frequenties heb je eigenlijk een grotere klankkast nodig, maar wat krijg je dan.. juist, een contrabas. Het speelt heel anders dan een electrische en slappen klinkt onversterkt niet lekker (versterkt weet ik niet). Mijn twee centjes..

edit: het lijkt me wel leuk om er eentje te hebben, voor erbij.
Acoustische bas => versterken => slappen/poppen => NIET DOEN!!! Ik had een voorspeelmiddag en mijn basdocent zou mij begeleiden bij schooldays (hij het thema, ik soleren, vet gave gig!!) maar hij had zn gewone bas niet bij, en moest het doen met een acoustische (en het was geen goedkope).... klonk voor geen meter!!!!
coenbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2004, 01:52

Bericht door coenbo »

Waar in Duitsland heb je die besteld dan, Fil?
fil
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2004, 07:27

Bericht door fil »

thomann
kadee
Berichten: 336
Lid geworden op: 06 nov 2005, 13:43

Bericht door kadee »

hey,

geen beginner deze keer, gewoon een amateur :wink:

iemand ervaring met de Richwood RB90 Universe Bubinga

https://www.richwoodguitars.com/index2.html
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ja, ik heb er één. Is wel fretloos gemaakt, dus dan wordt het wel anders, maar toch. Goede bas, actief/passief te schakelen. De preamp gebruik ik nooit, ik heb de batterij er zelfs uitgehaald. Ik hou ook niet van actief, dus misschien vindt een ander de actieve sound wel OK. KLIK voor een topic met een stukje dat ik er mee heb opgenomen.
Plaats reactie