Rookie vraagt hulp en advies

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
mister dirk
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2004, 18:22

Rookie vraagt hulp en advies

Bericht door mister dirk »

waar zal ik beginnen? eigenlijk is het simpel. ik wil een basgitaar kopen (wees gerust, dit is geen bevlieging) maar van het technische weet ik niets af. daarom wil ik jullie hulp/advies vragen.
ik zou graag een basgitaar kopen (bij voorkeur tweedehands) met een jazzy en funky klank én (kleine) versterker natuurlijk, van degelijke kwaliteit en tegen een juiste prijs...
kunnen jullie me tips/advies geven omtrent goeie merken (zowel qua bas als qua versterker), specifieke technische gegevens en zaken waar ik moet op letten, ervaringen met kopen op e-bay,... er zijn waarschijnlijk nog dingen die ik over het hoofd zie?

alvast bedankt
d.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Re: Rookie vraagt hulp en advies

Bericht door Q. »

mister dirk schreef:er zijn waarschijnlijk nog dingen die ik over het hoofd zie?
De search bijvoorbeeld ;), informatie over kopen via ebay vind je o.a. hier https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... 09&start=0 , maar persoonlijk zou ik als beginner dat niet doen.
Mocht je tweedehands van een particulier willen kopen, doe het dan bijvoorbeeld via zoiets als marktplaats en neem dan een ervaren bassist mee. Met 2ehands moet je nu eemaal iets beter opletten. Wel is het uiteraard zo dat je 2ehands veel meer waar voor je geld kan krijgen.
Als de versterker niet voor bandsituaties bedoelt is, hoef je geen grote dure versterker te kopen. Thuis heb ik bijvoorbeeld 'maar' een 15 watt versterker en nog vaker oefen ik thuis gewoon zonder versterker.
Je kan ook een klein versterkertje gewoon nieuw kopen, de peavey microbass is bijvoorbeeld heel geschikt voor thuisgebruik en volop verkrijgbaar bij bijvoorbeeld feedback.
Misschien is het een idee om ongeveer aan te geven wat je budget is? En als je wat gevonden hebt op marktplaats wat je interesseert kan je het altijd in dit topic melden.
Vergeet iig ook niet om een stemapparaatje erbij te kopen.
Als je jazz/funk wilt spelen zou ik persoonlijk een fender jazz kloon aanraden.
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Re: Rookie vraagt hulp en advies

Bericht door onZ »

mister dirk schreef:... er zijn waarschijnlijk nog dingen die ik over het hoofd zie? alvast bedankt
d.
Veel proberen, kijken wat je prettig vind. Vergeet vooral geen metronoom te kopen.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

De vintage ejm 96 is een zeer goede jazzbas kopie voor een aantrekkelijke prijs.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

ropstop schreef:De vintage ejm 96 is een zeer goede jazzbas kopie voor een aantrekkelijke prijs.
+1
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

als je een funky bass wil zou ik zelf gaan voor OLP
mooi zo'n 5 snarig stingray clone
je kan ze 4 en 5 snarig genoeg vinden voor een leuke prijs
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

hmm ik zie net deze staan op gitaarnet (die advertenties daarbovenin)

Squier Jazz Bass Walnut te koop Tip een liefhebber ! »»
Nieuwe uitvoering in schitterend walnut brown.
Aangeboden door: Guitar Center
Prijs: €299.00

Afbeelding

mooi ook :)
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Zou ik niet doen.

Squier bodies zijn meestal gemaakt van multiplex bodies. Dan kun je beter voor de solid alder body van vintage gaan.

Tip 1: Ga voor geluid en niet voor looks
Ja toch?
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

ropstop schreef:Zou ik niet doen.

Squier bodies zijn meestal gemaakt van multiplex bodies. Dan kun je beter voor de solid alder body van vintage gaan.

Tip 1: Ga voor geluid en niet voor looks
de affinity series is toch multiplex, de std is volgensmij ook alder

zelf vind ik de afwerking op een squier iets beter dan een vintage
kheb zelf een vintage est96 gehad, maar daar ging me alles snel kapot/los
de knoppen vlogen er af, de potmeters waren brak (dus volume had alleen nog 1 stand, aan of uit) en de brug was best slap, het enige goede aan mijn vintage was de pickup erin, die klonk best mooi en leverde veel output

ook had ik problemen met de nek, en omdat er geen makkelijke trussrod access bij zat moest ik de nek eraf schroeven elke keer dat ik em moest bij stellen (en dat moest vaak omdat de nek zo dun was)

ik heb dus een wat slechtere ervaring met vintage , daarom raad ik liever een squier of olp aan
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

ropstop schreef:Zou ik niet doen.

Squier bodies zijn meestal gemaakt van multiplex bodies. Dan kun je beter voor de solid alder body van vintage gaan.

Tip 1: Ga voor geluid en niet voor looks
Als Alembic allemaal laagjes hout op elkaar plakt dan is het super geweldig en als Squier het doet is het ineens multiplex? :wink:

Er is Squier en Squier. Ze worden gemaakt in verschillende aziatische landen. Je zult dus per exemplaar de kwaliteit moeten vaststellen.

Ik heb overigens nog nooit gezien dat ze van "multiplex" worden gemaakt. Heeft iemand er bewijs van of is dit zo'n onuitroeibare mythe?
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Venomer schreef:
ropstop schreef:Zou ik niet doen.

Squier bodies zijn meestal gemaakt van multiplex bodies. Dan kun je beter voor de solid alder body van vintage gaan.

Tip 1: Ga voor geluid en niet voor looks
Als Alembic allemaal laagjes hout op elkaar plakt dan is het super geweldig en als Squier het doet is het ineens multiplex? :wink:

Er is Squier en Squier. Ze worden gemaakt in verschillende aziatische landen. Je zult dus per exemplaar de kwaliteit moeten vaststellen.

Ik heb overigens nog nooit gezien dat ze van "multiplex" worden gemaakt. Heeft iemand er bewijs van of is dit zo'n onuitroeibare mythe?
Och, wat maakt het allemaal uit. Ik ben zelf een redelijk ervaren bassist, heb verschillende basgitaren (en heb er nóg meer gehad) en mijn Squier is één van de fijnste bassen die ik bezit. Koop gewoon een gitaar die lekker speelt en lekker klinkt. Voor de één is dat een Alembic, voor de ander een MusicMan en weer een derde zweert bij Fender.
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

https://www.marktplaats.nl/markt/muziek/ ... /10339.htm

dat zag ik net op marktplaats staan
een ibanez ATK + flightcase
en een 1 watt trace elliot combo

samen voor 500

damn, als ik dat toch eens als starters set had was ik nu wel wat verder :)
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Leuk setje idd, en zeker funky.
Gebruikersavatar
DenJerre
Berichten: 184
Lid geworden op: 12 jul 2004, 16:51

Bericht door DenJerre »

Q. schreef:Leuk setje idd, en zeker funky.
zou ik zeker ook doen...
Alhoewel...
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

Munkey schreef:https://www.marktplaats.nl/markt/muziek/ ... /10339.htm

dat zag ik net op marktplaats staan
een ibanez ATK + flightcase
en een 100 watt trace elliot combo

samen voor 500

damn, als ik dat toch eens als starters set had was ik nu wel wat verder :)
argh , wou em editen, toen had ik verkeerd geklikt :)
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Plaats reactie