Ampeg SVT-50DL ISOVENT

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Ampeg SVT-50DL ISOVENT

Bericht door Jerry »

Update :)
Waarachtig, the beast is starting to grow on me. Na een wat moeizaam begin van onze relatie begin ik het beestje steeds beter te waarderen. De toeter is inmiddels los en er uit gehaald wat de twee 10"s iets meer ademruimte geeft en ik heb de instellingen van mijn effecten compleet herzien en jawel, het hoge geknetter is er uit! Zelfs full range komt er nu een Ampeg waardige sound uit, laag en vol en met een hele lekkere mid definitie. Stiekem ben ik toch erg blij met hoe laag deze kast gaat, of de 25Hz -10dB waar de brochure het over heeft gehaald wordt weet ik niet maar ik merk direct dat deze toch echt een diepere bodem heeft dan de set die ik hier voor gebruikte. Ik begin er langzaamaan steeds meer een vintage rock geluidje uit te krijgen en de GAS kwab in mijn hoofd begint toch stiekem te denken aan een buizenbakkie. Volgens mij gaat dat een walgelijk zieke combinatie worden :kwijl:



Nou daar komt 'ie dan, de review van een op internet veel besproken kast, waarvan bijna niemand ooit de kans heeft gehad om hem eens écht uit te proberen. De man waarvan ik hem over heb genomen heeft mij verteld dat het er één van vijf is die er in NL zouden staan. In hoeverre dat waar is weet ik niet, maar het feit blijft dat je hem bijna nergens tegen komt.

Eerst maar eens over de kast zelf. Op het eerste gezicht doet de kast een beetje denken aan een dikke (in de letterlijke zin des woords, geen krachtterm) slanted 4x12 box, de twee 10" speakers zijn in een lichte hoek naar boven gericht en daar onder bevinden zich de isobare gemonteerde 15" beesten. In deze kast zijn ze clamshell gemonteerd en uit fase aangesloten, ze zijn hier mee niet bijzonder efficient maar door de grotere Xmax hebben ze minder ruimte nodig om dezelfde bak laag uit te spuwen als een enkele 15" woofer. Het kastje is dan ook verassend klein, volgens mij zijn de afmetingen gelijk aan de 410HE maar is de kast iets dikker. De twee 10" woofers zitten in een gesloten enclosure. De versterker waarmee ik de box getest heb is mijn eigen pride and joy, de Gallien-Krueger 800RB, de EQ heb ik voor het gemak even vlak gelaten, gain & boost op 12 uur en het volume op een stand die mij beliefde.

Deze speakerkast heeft een aantal verschillende aansluitmogelijkheden die met name interessant zijn als je een versterker hebt waarmee je kunt bi-ampen zoals dat het geval is bij mijn GK, uiteraard zit er ook een full range input op.
Deze full range stand is ook de eerste waarmee ik aan de gang gegaan ben. Ik heb mijn oude set (SVT-210HE en SVT-15E) en een SVT-410HE van het popcentrum er naast gehouden als vergelijkingsmateriaal. Wat me als eerste opviel is dat de 50DL vele malen directer is dan mijn ouwe setje, het laag is niet zo obsceen als dat je zou verwachten (als je weet wat er in die kast verstopt zit) maar het is vanaf de eerste noot al duidelijk dat je er een hoop van beschikbaar hebt wanneer je het nodig hebt. Wat met name opvalt is het schelle hoog dat de kast produceert, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een opdringerig en schreeuwerig geluid vind. Waarom ze de moeite genomen hebben om er nog een HF horn in te bouwen is mij een raadsel, het hoog is mij te hoog en niet representatief voor het geluid dat een basgitaar maakt. Misschien dat attenuator aan de achterzijde defect is en de toeter dus de hele tijd aangestaan heeft, misschien dat het iets is wat bij de kast hoort. Na een kwartiertje met de full range stand gespeeld te hebben was ik er een beetje klaar mee en ben ik aan het bi-ampen geslagen.

Hier wordt het interessant :twisted: De kast is gesplit over twee inputs, eentje voor het laag, eentje voor het hoog (duuuhhhh). Uiteraard wordt alles wat in de lage input geprikt wordt weergegeven over de twee 15"ers en het hoog over de twee 10"ers en de toeter (als je die aan hebt staan). Beide kanten zijn belastbaar tot 300 watt en hebben een weerstand van 8 Ohm, dat is mooi want mijn GK doet hoog 100 watt aan 8 en laag 300 watt aan 4, wat bij een weerstand van 8 zo'n 200 watt zal zijn. Oei, minder vermogen dan dat ik gewend ben... nouja, dan draaien we het volume maar eens iets verder open dan 9 uur, niks aan de hand, dat kannie hebben :)
Ik ben niet zo'n held met bi-ampen dus ik heb de crossover gebruikt op 100 Hz (uiterst links) 9 uur, 12 uur (vermoedelijk 500 Hz), 3 uur en 1000 Hz (uiterst rechts). Wanneer we het over apen en mouwen hebben, en met name apen die uit mouwen komen, begin ik het allemaal een beetje te begrijpen. Wat ik nog steeds niet begrijp is wat die full range input achterop het paneel doet, want in de bi-amp setting komt deze kast pas echt tot leven. Het snerpende hoog blijft en mijn gehoor begint me in te geven dat dit frequenties zijn die vér boven 5Khz zitten, misschien zelfs wel boven de 10Khz. Volgens mij blijft die toeter om een of andere reden toch aan staan, ondanks dat de switch achterop toch echt uit zegt. Hier ga ik volgende week nog op terug komen wanneer ik het ding losgekoppeld heb.
Ik ben begonnen met de crossover op 500 Hz en de EQ vlak, daarna ben ik het laag volume op gaan draaien naar een niveau waarvan ik dacht dat ik in de band nodig zou hebben. Dat obscene wat er net niet in zat... de ziekte, als je alles boven de 500 Hz weglaat dan is het opeens omnivalent duidelijk wat het effect is van twee 15" woofers in een isobare opstelling. Vervolgens het hoog langzaamaan opgeschroeft tot ik een balans te pakken had die me wel aanstond, ongeveer een half tot één streepje onder de stand van de master voor het laag. Na een nummertje of wat er doorheen gedreund te hebben ben ik met de EQ aan de slag gegaan, tot mijn verbazing ben ik tot exact dezelfde instelling gekomen die ik ook gebruikte met de oude set. :facepalm:

Toen ik hem eindelijk tot het punt had dat ik er gelukkig mee was ben ik hem gaan A/B-en. Ik denk dat de 410HE al na twee minuten vergelijken naar buiten gereden is, niks voor mij, gaat gewoon niet laag genoeg, period. In vergelijking met mijn andere cabs is de 50DL iets minder rond qua geluid maar wel drukkender, het hoog is sterker gedefinieerd en helderder. Wanneer je de frequentie van de crossover verschuift verander je ook direct het karakter van je geluid, wat ik met de 210 en 15 niet had omdat deze qua frequentiebereik vrij dicht bij elkaar zitten. Het punt waarop je de crossover insteld fungeert hierdoor een beetje als control voor je mids, erg leuk om mee te spelen en ik ben hier ook nog lang niet mee uitgespeeld.

Het eindresultaat van een avondje draaien aan de 800RB:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jerry op 27 apr 2010, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb hier een BAGEND 1x18 en een 2x10 cabje. Ik ben benieuwd hoe dat zich tot elkaar zou verhouden.
Ook nog een noname 1x15 om te wisselen met de 1x18 waarbij de 1x18 een neodynium speaker betreft en de 1x15 een ouwe noname jaren 70 speaker is. Beiden klinken enorm anders...

Ik moet wel zeggen dat dat AMPEG cabje enorm intrigeert. Dat en een Fender PS400 waarbij de drie outputs verdeeld worden over de twee 10 inchers en de andere twee outputs op elk van de 15 inches. En dan schroeven.....

Of met een SWR SM900 (stereo versterker) waarbij je met een Rickenbacker speelt via de stereo preamp zodat je met de twee elementen voortdurend kan mixen (De rickenbacker heeft twee uitgangen). Je kan je voorstellen dat je dan heel veel klankkleuren kan schetsen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Om dat irritante hoog weg te krijgen kun je toch gewoon je freq hoog zetten (800 of 1000 hz) en dan het volume naar je hoog minderen tov het laag. Maar Eminence speakers zitten vaak met een schel hoog. Daarom hoor ik ook liever 10"ers van Celestion.

Hou er wel rekening mee dat het goed is voor het rendement van de sub, dat je met een lage freq werkt, 150 hz bvb.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Ik ga er nog effe mee aan de slag van de week. Ik heb nu de crossover ergens rond de 800/900Hz staan en dat vond ik tot nu toe het aangenaamst klinken. Lager gingen mijn overdrives een beetje gek doen, klonk niet helemaal gezond. Met het volume dat ik nu uit de subs krijg zit het wel ok. Het is niet het meest ideale vanuit het technische oogpunt maar het klinkt wel lekker

Ik heb inmiddels ook de manual doorgestuurd gekregen van de heren van Ampeg, de 50PRO heeft 10"ers van Celestion, verder zijn er nagenoeg geen verschillen tussen de 50DL, 50HE en 50PRO.
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Misschien leuk voor erbij ;)
https://cgi.ebay.de/Ampeg-SVT50Pro-Isove ... 4ceea427d5" onclick="window.open(this.href);return false;
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Nog een er bij :S De FOH man en mijn rug zien me al aan komen whehehe :twisted:

Vanavond even A/B-en met de 2x15" op de lage uitgang van m'n top en het 210 compartiment van de Isovent en de 210HE die ik nog heb op het hoog. Tweetertje gaat er sowieso uit vanavond.
yun126
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2010, 08:09

Bericht door yun126 »

Wat met name opvalt is het schelle hoog dat de kast produceert, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een opdringerig en schreeuwerig geluid vind. Waarom ze de moeite genomen hebben om er nog een HF horn in te bouwen is mij een raadsel, het hoog is mij te hoog en niet louis vuitton representatief voor het geluid dat een basgitaar maakt. Misschien dat attenuator aan de achterzijde defect is en de toeter dus de hele tijd aangestaan heeft, misschien dat het iets is wat bij de kast hoort.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Waarom staat die rare link in je post?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dit is gewoon de volgende generatie spam, bots die wel iets zinnigs op proberen te schrijven. :lol:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik vond het een heel aardig bericht verder, maar die toeter geeft hem een beetje weg... :lol:
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Ampeg SVT-50DL ISOVENT

Bericht door frieteboer »

da's gewoon een stuk uit de post van Jerry geknipt, met de link ertussen. :s
Gebruikersavatar
robwiersma
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:42

eminence

Bericht door robwiersma »

Hey als hier eminence speakers in zitten ( 10ers)
Dan is ie van mij geweest!! Tenminste als je hem van bas hebt gekocht
Origineel zitten er Eden speakers in die klinken inderdaad dieper en ronder
Van der kley heeft me deze speakers geleverd
Ik heb heel wat uber cabs gehad maar had deze nooit weg moeten doen!!
:jam: :facepalm:
Maruszczyk pandorra 4x10
Maruszczyk basstank 400 w head 2 channel
Custombuild bongo bass antiqua
precision bas (jap squir) 93' semi fretless
SX jb Standard
Warwic cube 60
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=49580" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie