Hulp bij voorversterker (Passief)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Hulp bij voorversterker (Passief)

Bericht door rems »

Ik probeer mijn ibanez BTB 406 QM aan de praat te krijgen. Er zat geen voorversterker in en op het moment ook absoluut geen budget om een vervanging aan te schaffen. Dus budget-oplossing: Passief voorversterken.

Dit leverde binnen een paar seconden al een probleem op, deze connector word gebruikt als output jack. Er zitten 3 soldeerpunten aan, maar nergens staat aangegeven welke wat voorsteld (Ground, battery ground en hot output). Het derde puntje is, 3 soldeerpunten zegt mij dat het een stereojack is. Ik weet niet of passieve electronica ( Volume pickup 1, volume pickup 2, master tone ) ook aangesloten kan worden op een stereojack (Dan dus gewoon de batteryground niet gebruiken).

Ik heb de verbindingen tussen pickups en potmeters en de potmeters onderling al verbonden. Ik nam even aan dat de verbindingen op de jack waarnaar ik een link poste hetzelfde waren als bij alle andere stereo, en soldeerde de aansluiting ground en hot output waar ik dacht dat zij hoorden. Dit leverde wel geluid op uit m'n versterker, maar met wat 'effectjes':
  • 1. Heel veel storing, duidelijk een grondingprobleem. ik heb mijn bas aangesloten volgens onderstaand schema, en de gronddraad naar m'n brug zit dus vast aan de tone-potmeter. Als ik mijn snaren vastpak en een aardepunt vastpak stopt hij met zoemen, maar als ik hem gewoon vast heb terwijl ik speel zoemt hij als de spreekwoordelijke tierelier.

    2. Een hele rare tik, ik hoor om de paar seconden een luide tik door m'n versterker. Ik denk dat ik ergens een soldeerverbinding niet zorgvuldig genoeg heb gesoldeerd, maar weet niet zeker of dit het is. iemand die hier ervaring mee heeft?
Als iemand nog even naar mijn schematje zou willen kijken of het een beetje klopt, hartstikke bedankt!

vanaf elke pickup loopt 1 dikke draad, waarbinnen 1 witte draad zit (Die is in het schema groen) en daaromheen een naakte draad, die heb ik grijs getekent.
Kan iemand zien wat ik hier fout heb gedaan?

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

begrijp niet veel van je tekening, maar misschien heb je hier wat aan:

https://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

hier staan allerlei configuraties keurig afgebeeld!
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Bericht door rems »

Ik heb de diagrammen van seymour duncan gebruikt :P

Ik zal even een duidelijkere tekening maken, zat op school toen ik die eerste maakte.
Komt er zo aan.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Check op de pagina van de neutrik de drawing.pdf.

Gr = Ground
Ri = Ring is midden (batterije gnd)
Tip = heet, signaal
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Bericht door rems »

Bernardduur schreef:Check op de pagina van de neutrik de drawing.pdf.

Gr = Ground
Ri = Ring is midden (batterije gnd)
Tip = heet, signaal
Oke dan heb ik dat uitgevogeld, ik weet nu welke connectors ik moet hebben. Nu vraag ik me ook nog af of het kwaad kan deze connector te gebruiken, en geen battery ground te gebruiken. .
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

rems schreef:
Bernardduur schreef:Check op de pagina van de neutrik de drawing.pdf.

Gr = Ground
Ri = Ring is midden (batterije gnd)
Tip = heet, signaal
Oke dan heb ik dat uitgevogeld, ik weet nu welke connectors ik moet hebben. Nu vraag ik me ook nog af of het kwaad kan deze connector te gebruiken, en geen battery ground te gebruiken. .

Maakt niet uit! Je hebt er maar 2 nodig en die zitten er beide op!
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Bericht door rems »

Ik denk dat ik de fout gevonden heb, de soldeerbout is nu warm aan het worden dus ik kan zodrekt gelijk testen of dat inderdaad de fout it. Maar als dat de fout is, dan ga ik echt 2 dagen in een hoekje liggen huilen uit schaamte :oops: :

Ik denk dat ik de hot output per ongeluk op het ground signaal heb gesoldeerd en het groundsignaal op de hot output. .

:whistle: :wall:
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

haha je onderschrift zegt genoeg!
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Bericht door rems »

En jahoor, weer een mysterie des levens opgelost.
Nu werkt alleen m'n volume van de neck pickup nog niet, op zoek naar de losse verbinding, en dan gaan we rocken :mrgreen:

Bedankt voor de sturing maar weer! :D
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

rems schreef:Ik denk dat ik de fout gevonden heb, de soldeerbout is nu warm aan het worden dus ik kan zodrekt gelijk testen of dat inderdaad de fout it. Maar als dat de fout is, dan ga ik echt 2 dagen in een hoekje liggen huilen uit schaamte :oops: :

Ik denk dat ik de hot output per ongeluk op het ground signaal heb gesoldeerd en het groundsignaal op de hot output. .

:whistle: :wall:
Als je element verder niet geaard is hoeft dit niet eens wat uit te maken, alleen is dan de fase omgekeerd.

Groeten,

Jarno.

Edit:
O, kennelijk maakt het wel uit. Dan zal er wel een shielded kabel aan je elementen zitten, met daarin "hot" en "cold".
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Bericht door rems »

dat denk ik wel ja, aangezien de kabel vanuit m'n pickup zich maar in 2 verschillende delen splitst. Ik kon hiervan geen schema vinden op de site van seymour duncan, dus nam ik maar aan dat de naakte draad richting de gronding moest, en de witte draad op 1 van de 3 voetjes van de potmeter.

Nu heb ik echter alweer een probleem ( Ja het houdt niet op joh :roll: ), neck pickup werkt perfect, bridge pickup niet. Hij is wel magnetisch, dus denk dat er wel stroom op staat, als ik er tegen aan tik met een schroevendraaier maakt hij geen geluid, dus er moet ergens iets fout zitten.
Ik heb alles op het moment zo gesoldeerd:

AfbeeldingAfbeelding

Zit er ergens een fout in het schema, of zal het ergens anders zitten?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Zou gewoon moeten werken lijkt mij. Doet die potmeter het nog wel?
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Bericht door rems »

Had ik nog niet aan gedacht, ik ga er even een ander aan solderen :)
Gebruikersavatar
rems
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 aug 2007, 22:57

Bericht door rems »

Ik ga wel even wat nieuwe potmeters halen en die plaatsen, want deze oude weet ik niet eens van zeker of ze dezelfde waarde hebben (Zou wel eens kunnen dat er één 25K is en de ander 50K) omdat het overblijfsels zijn van andere projecten. Alles compleet opnieuw solderen zou ook zo slecht nog niet zijn, want het ziet er op het moment toch echt verschrikkelijk uit die verschroeide draadjes omdat ik de soldeerbout er tegenaan hield etc. etc. . .
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

Leren is vallen en opstaan. Zo heb ik het ook geleerd en hiervoor hoef je je echt niet te schamen :)
Plaats reactie