Bass Distortion

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

Phyrexian schreef:
RobertoEDB605 schreef: +1
+1 :)

Daarnaast is er ook de Bass Driver van Digitech. Ook een veelzijdige bass overdrive met een niet al te duur prijskaartje.

De ODB-3 is zowat de slechts klinkende bass overdrive op de markt vind'k. Er is beter. Ook onder de 100 euro (cfr. Ibanez PD7, Digitech Bass Driver, ...)

voor weinig geld zeker de digitech proberen, goed apparaat en blijft lekker overeind in de band :) de big muff is niet echt bruikbaar, maar kan wel een leuk speeltje zijn af en toe.
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Hmm, ik lees hier ook veel over overdrive... wat is eigenlijk het verschil daarmee met distortion?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Overdrive is het geluid van een overstuurde buizenamp (het originele geluid dan, tegenwoordig tover je het dus ook uit een pedaaltje). Denk aan Jimi Hendrix, gewoon een stevige sound met een rauwe rand.
Distortion is veel extremer, alsof je je geluid in een blender stopt. Je ziet het vaker bij metal bands en aanverwanten, alhoewel het natuurlijk niet stijlgebonden is. Ook menig gitarist is er fan van omdat fouten dan amper meer opvallen :).
Wil je een rauwe rand aan je sound, ga dan voor de overdrive, wil je takkeherrie, ga dan voor de distortion (maar das mijn mening uiteraard :)).
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Q. schreef: Ook menig gitarist is er fan van omdat fouten dan amper meer opvallen :).
Wat een misverstand. Probeer maar eens een lekkere janksolo weg te zetten. Als je bij wijze van spreken nog maar kijkt naar een verkeerde snaar, geeft dat meteen al zo'n scheurrand aan een toon die je eigenlijk afgerond wilt hebben, terwijl als je die solo clean speelt, en je dempt een snaartje nét niet af, dan hoor je dat verhoudingsgewijs veel minder.
Rommelen met akkoorden is inderdaad wel een ander verhaal, maar slordig spel hoor je ook ongenadig terug in een distortion, zij het wat minder nadrukkelijk dan bij de melodieuzere solo's.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Uiteraard generaliseerde ik wat...
Uiteraard valt bij een (rustige) melodieuze solo een foute noot ook met distortion op, lijkt me logisch.

Een foute noot blijft een foute noot. Maar in een akkoord met veel distortion er overheen hoor je 'em wel een heel stuk minder duidelijk. Het geluid is niet voor niets 'gedistort'.

edit: als je het over tappen hebt ben ik het wel met je eens
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik wou zeggen, het viel mij eigenlijk juist op dat je bij distortion elke snaar die je ook maar per ongeluk heel lichtjes aanraakt gelijk keihard hoort. Of ligt dat eraan dat het signaal ook versterkt wordt door zo'n pedaal? Want ik moest mijn bas ook een stuk zachter zetten toen ik met dat pedaal speelde. En als dat zo is, is dat dan bij alle pedalen of alleen bij distortion?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Het punt wat ik naar voren bracht was dat distortion al gauw een brij van geluid wordt, waardoor onduidelijkheden (kunnen) worden verbloemd. Misschien kwam dat er wat onduidelijk uit.
Inderdaad is het zo dat vooral bij tapwerk je noten er veel meer 'uitspringen' als je een effect gebruikt, een chorus of envelope filter werkt hier ook bijzonder goed voor.
Op haast elk effect kan je het volume bepalen door middel van een gain knop. Als je jezelf opeens 10x zo hard hoort als je de distortion in trapt dan zou ik daar even naar kijken ;).
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Nou... Het hele idee van een distortion is wel dat je in beginsel het ingangssignaal zo sterk versterkt dat de versterker in het systeem overstuurd wordt. Dit betekent inderdaad dat je het meteen hoort als je per ongeluk een verkeerde snaar aanraakt. Dat is niet bij alle pedalen zo. En ook bij een distortion-pedaal kun je hel eindvolume vaak regelen, maar dat neemt niet weg dat je die verkeerde snaar toch blijft horen.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Q. schreef:Uiteraard generaliseerde ik wat...
Uiteraard valt bij een (rustige) melodieuze solo een foute noot ook met distortion op, lijkt me logisch.

Een foute noot blijft een foute noot. Maar in een akkoord met veel distortion er overheen hoor je 'em wel een heel stuk minder duidelijk. Het geluid is niet voor niets 'gedistort'.

edit: als je het over tappen hebt ben ik het wel met je eens
Ok Q., we snappen elkaar :)
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Mooi :).

Als bassist zou ik trouwens eerder gaan voor een goede overdrive, het is heel lastig om op een goede manier distortion in je spel te gebruiken.
Zelf heb ik de ebs multidrive gehad, goed pedaal en het houd je laag ook goed in tact (in tegenstelling tot veel anderen, de boss bass overdrive vond ik persoonlijk dramatisch). Maar ik kwam er toch achter dat ik het niet nodig had in mijn band, een gitarist die overdrive/distortion gebruikt was genoeg in mijn situatie. En dan is het zonde om zo'n duur pedaal voor niets te hebben.
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

ik heb hier al eerder gemeld dat ik die boss bass overdrive ook dramatisch vond, maar daar wil ik toch een kleine noot aan toevoegen. met m'n oude bas was ie dramatisch, een OLP stingray. deze week heb ik zitten repeteren met m'n nieuwe bas, een wat oudere tokai P, en daarmee klonk hij, ook als ik hem wat verder opendraaide, best wel lekker. misschien moet ik er dan ook bijzeggen dat de gitarist er niet was, en we dus 'death from above 1979' stijl met drum en bas stonden te beuken, maar toch... deze bas heeft van zichzelf meer laag, en daarmee blijft er dus na de odb-3 ook wat meer over.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

k heb van de week de Tube distortion van H&K getest (k weet ff z'n officiele naam niet meer). Dat ding is verschrikkelijk duur, maar wel veruit de mooiste distortion die ik ooit heb gehoord (k vond m veel beter dan de fulltone, maar de EBS heb ik zelf nog nooit getest). Echte tubes, jezus was dat lekker. Toch maar eens op zoek naar een tube amp. Knaken dammit.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Tube Screamers van Ibanez of Maxon werken ook retegeil. Vooral die van maxon. Nadeel: hij zuig laag. dus je moet iets verzinnen om je drive en je cleane sound te mengen. als je dat doet klinkt het waanzinnig.
greetz Erik
Gebruikersavatar
telebass
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:23

Bericht door telebass »

prijs-kwaliteit is de Bass Overdrive van Boss zeker de moeite waard. Flea gebruikt hem trouwens ook. Maar je verliest, net zoals met vele overdives, een hoop punch.
Ik heb zelf een head met twee kanalen, waabij ik er een zwaar overstuur en veel trebble geef, en de andere gebruik voor clean. Het fijne is dat je dan de twee kanalen tegelijk kan gebruiken en dus het overdrive-geluid krijgt zonder dat je aan lage tonen verliest. Hiermee krijg je een enorm vet en agressief geluid. :twisted: Maar dat kan je natuurlijk alleen doen met twee aparte pre-amps.
Gebruikersavatar
Phyrexian
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 dec 2004, 17:12

Bericht door Phyrexian »

telebass schreef:prijs-kwaliteit is de Bass Overdrive van Boss zeker de moeite waard. Flea gebruikt hem trouwens ook. Maar je verliest, net zoals met vele overdives, een hoop punch.
Ik heb zelf een head met twee kanalen, waabij ik er een zwaar overstuur en veel trebble geef, en de andere gebruik voor clean. Het fijne is dat je dan de twee kanalen tegelijk kan gebruiken en dus het overdrive-geluid krijgt zonder dat je aan lage tonen verliest. Hiermee krijg je een enorm vet en agressief geluid. :twisted: Maar dat kan je natuurlijk alleen doen met twee aparte pre-amps.
Welke amp(s) gebruik je?
Kroost [Graphic and Web Design] | Last.fm

G&L LB-100 | versterkerloos | Trace Elliot 1084
Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
Peavey Microbass
Plaats reactie