Actief -> passief

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Actief -> passief

Bericht door Lazy B. »

Ok, misschien een heel domme vraag, maar ik gok 't erop.

Is 't mogelijk een actieve bas passief te maken zonder de elementen te vervangen? Ik heb een vijfsnarige Ibanez ATK waar ik erg gek op ben, maar ik heb het idee dat ik het geluid nog veel mooier zal vinden als deze bas passief dan actief, zoals nu.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Op de meeste actieve bassen zit een schakeltje waarmee je de bas actief en passief kunt schakelen. No problemo.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Wil je hem actief/passief schakelbaar maken of alleen passief? Als je hem schakelbaar wilt maken moet je er een extra switch in zetten (dus gaatje boren) of een push/pull potmeter monteren. Met die ATK moet dat lukken. Alleen passief is nog makkelijker, gewoon de boel omsolderen. Alleen heb je bij passief geen 2 of 3 band EQ meer, gewoon ouderwets volume en toon. Mijn fretless klinkt passief ook beter, maar deze is schakelbaar, dus de hele operatie bestond uit het verwijderen van de batterij.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Het antwoord is JA en NEE.

Verwarrend hè?

Een korte toelichting:

Ja:
Dat kan als je passieve elementen hebt in een bas met actieve toonregeling. Deze passieve elementen hebben genoeg windingen om ook zonder pre-amp output te geven.

Nee:
Dat kan niet als je elementen in je bas hebt die gemaakt zijn voor actief gebruik. Deze hebben minder windingen en zullen niet genoeg output geven.
Ja toch?
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Verwarrend? Nee. Onzin, dat wel.

JA en NEE => JA of NEE
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

Stel dat je dan nieuwe passieve pickups moet steken, moet er dan ook een nieuwe printplaat in?
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Rhinus schreef:Verwarrend? Nee. Onzin, dat wel.

JA en NEE => JA of NEE
Hoezo onzin?
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

en Adriaan schreef:
Rhinus schreef:Verwarrend? Nee. Onzin, dat wel.

JA en NEE => JA of NEE
Hoezo onzin?
misschien onhandig geformuleerd, maar geen onzin.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Rhinus schreef:Verwarrend? Nee. Onzin, dat wel.

JA en NEE => JA of NEE
Nee hoor, geen onzin.

Koop jij maar eens zo'n plastic ibanez actieve bas, haal de electronica er uit en vervang de draaiknopjes door slechts wat potmeters. Je zult zien dat de bas nauwelijks output heeft, omdat er elementen in zitten met weinig windingen. Ook de EMG elementen kunnen volgens mij niet echt zonder actieve electronica (pin me er niet op vast)

In mijn zelfbouwbas zitten passieve lindy fralin elementen en een aguilar obp-3 pre-amp. Dat maakt mijn bas actief. Echter, de obp-3 kan er uit en ik kan mijn bas solderen als een klassieke jazzbas zonder actieve electronica en ik zal alsnog output hebben.

Daar kan het WEL en NIET. Het is afhankelijk van wat er in je bas zit.
Ja toch?
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

lievenr schreef:Stel dat je dan nieuwe passieve pickups moet steken, moet er dan ook een nieuwe printplaat in?
Niet per sé. Je moet waarschijnlijk wel de potmeters vervangen. En of de oude electronica mooi zal klinken met de nieuwe elementen, dat is een kwestie van proberen.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

BassAgent schreef:Op de meeste actieve bassen zit een schakeltje waarmee je de bas actief en passief kunt schakelen. No problemo.
:? Als mijn bas met zo'n schakelaar was uitgerust had ik deze vraag toch niet gesteld? :roll:
ropstop schreef:Het is afhankelijk van wat er in je bas zit.
Het gaat om een fretloze Washburn XB400 basgitaar. Ik heb hem te koop staan, maar vind hem eigenlijk zo lekker spelen dat ik hem waarschijnlijk toch maar niet wegdoe (ik krijg trouwens ook niet de prijs die ik ervoor vraag, dus dan hou ik 'em net zo lief zelf).

De elementen zijn beiden van Washburn en wel van het type 941 bij de hals en type 943 bij de brug.

Kun je daar wat mee?
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Lazy B. schreef:Het gaat om een fretloze Washburn XB400 basgitaar.
In je de post waarmee je het topic opende ging het nog om je Ibanez ATK...


:?: :?:
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ja, je weet hoe dat gaat, je begint met de electronica, daarna timmer je verder.....
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Bij actieve EMG's kun je dat vergeten, dat zijn batterij-gevoede elementen: Batterij leeg = geen output. Hier zit gewoon een preamp in de elementen.

Ik sluit me aan bij ropstop met als 'NEE' het bovengenoemde.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ik heb een Ibanez BTB405 en iedere keer als de batterij op zijn erger ik me eraan dat er geen actief/passief schakelaar op zit.
Vanwege de kosten en het milieu gebruik ik oplaadbare batterijen. Als mijn bas dus tekenen van lege batterijtjes(er zitten er 2 in) gaat geven, dan moet ik de batterijen eerst leeg maken voordat ik ze mag opladen. Ik hou dan een paar dagen mijn bas continu aan mijn versterker aangesloten.
Als ik dan toch wil spelen, dan vervormt het geluid heel erg(lege batterijen = ultiem fuzz/distortion pedaal :wink:).

Is het doorspelen met supervervorming door bijna dode batterijen slecht?

Wie weet of het mogelijk is om er een actief/passief schakelaar op te zetten?


dus eigenlijk is de vraag... wat voor elementen zitten er op mijn bas?

Afbeelding
Dit issem...

op de ibbie-site is te vinden dat er deze elementen in zitten:
# DFR-N5 neck pu
# DFR-B5 bridge pu
maar googlen verschaft mij geen extra info
:(
Plaats reactie