Het gaat me niet om deze theorie, dit is allemaal gesneden koek voor me. Maar het gaat me erom of headroom nu gedefineerd is als absolute maximumspanning, maximumspanning bij 3% vervorming, absolute maximumspanning minus huidige signaalamplitude of maximumspanning bij 3% vervorming minus signaalamplitude. Zoals Roberto al aangeeft maakt het voor transistorversterkers weinig uit of je de absolute maximumspanning, of de maximumspanning bij 3% vervorming neemt, maar ik neem aan dat je een definitie voor headroom wilt die voor alle versterkers bruikbaar is.AmericanIdiot schreef:Doordat je sinus tegen de "voeding gaat aanlopen" worden de toppen afgekapt, er onstaat vervorming. Het signaal begint op een blokgolf te lijken en hoe hoger je overstuurt hoe meer het een blokgolf wordt (steilere flanken). In de transistoreindtrap onstaan nu zeer veel oneven harmonischen en het geluid klinkt totaal rauw. Nu nemen we ook nog de theorie erbij, een blokgolf is opgebouwd uit een oneindig aantal sinussen (Fourier analyse) maarreh, we kunnen hier bijna een boek gaan publiceren Is leuke kost voor de elektronicus/ wiskunde liefhebber.
Headroom
Pas op, achter je!!
Quote van de music-maker.nl "woordenboek":
"Headroom - Feitelijk de meerwaarde van een geluidssysteem om geluidspieken te kunnen opvangen. Kent een systeem een maximale belasting van 120 decibel, maar is de piek 145 dB, dan ligt de headroom dus op 25 dB en - als het systeem het aankan - heeft het een headroom van 25 dB. Consequent op een piek zitten kan natuurlijk niet, want dan gaat het systeem ten onder aan overbelasting."
Verwarrend als de 1 over Volts praat en de ander over dB's...
"Headroom - Feitelijk de meerwaarde van een geluidssysteem om geluidspieken te kunnen opvangen. Kent een systeem een maximale belasting van 120 decibel, maar is de piek 145 dB, dan ligt de headroom dus op 25 dB en - als het systeem het aankan - heeft het een headroom van 25 dB. Consequent op een piek zitten kan natuurlijk niet, want dan gaat het systeem ten onder aan overbelasting."
Verwarrend als de 1 over Volts praat en de ander over dB's...
Lakland 55-01
Fender Jazz V American
Eden WT800B + 2 x Eden D112 XLT
Fender Jazz V American
Eden WT800B + 2 x Eden D112 XLT
De theoretische discussie is erg interessant (vind ik als electrotechnisch ingenieur), maar als bassist gaat het er om wat je er in de praktijk aan hebt.
Een versterker "gaat" meestal tot 10. Het vervormen van pieken begint echter al veel eerder. Als je versterker bij 3 of 4 al genoeg herrie levert, dan heb je genoeg headroom.
Een versterker "gaat" meestal tot 10. Het vervormen van pieken begint echter al veel eerder. Als je versterker bij 3 of 4 al genoeg herrie levert, dan heb je genoeg headroom.
We triple check evryhing.
Daar gaan we weer: wat wordt hier bedoeld met piek, en wat met maximale belasting?NiVi schreef:Quote van de music-maker.nl "woordenboek":
"Headroom - Feitelijk de meerwaarde van een geluidssysteem om geluidspieken te kunnen opvangen. Kent een systeem een maximale belasting van 120 decibel, maar is de piek 145 dB, dan ligt de headroom dus op 25 dB en - als het systeem het aankan - heeft het een headroom van 25 dB. Consequent op een piek zitten kan natuurlijk niet, want dan gaat het systeem ten onder aan overbelasting."
Verwarrend als de 1 over Volts praat en de ander over dB's...
Pas op, achter je!!
- RobertoEDB605
- BassWeed
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21
haha... gelukkig.. dan heb ik genoeg headroomVenomer schreef:De theoretische discussie is erg interessant (vind ik als electrotechnisch ingenieur), maar als bassist gaat het er om wat je er in de praktijk aan hebt.
Een versterker "gaat" meestal tot 10. Het vervormen van pieken begint echter al veel eerder. Als je versterker bij 3 of 4 al genoeg herrie levert, dan heb je genoeg headroom.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
- AmericanIdiot
- Berichten: 6250
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41
Aaaahhhh, nu snap ik je vraag. Volgens mijn informatie wordt headroom in de audiotechniek gedefinieerd als volgt: headroom = dynamic range - actuele level (alles in dB's). De dynamic range is gebaseerd op het maximale level voordat er clipping optreedt. Doorgaans hanteert men het clipping-point op 1-3 % THD. (sorry voor alle engelse termen door elkaar...)Wilbert schreef:Het gaat me niet om deze theorie, dit is allemaal gesneden koek voor me. Maar het gaat me erom of headroom nu gedefineerd is als absolute maximumspanning, maximumspanning bij 3% vervorming, absolute maximumspanning minus huidige signaalamplitude of maximumspanning bij 3% vervorming minus signaalamplitude. Zoals Roberto al aangeeft maakt het voor transistorversterkers weinig uit of je de absolute maximumspanning, of de maximumspanning bij 3% vervorming neemt, maar ik neem aan dat je een definitie voor headroom wilt die voor alle versterkers bruikbaar is.
Dus in mijn ogen is headroom een versterkingsfactor in dB's die nog over is voordat de boel gaat clippen (oversturen).
Ik hoop dat dit enig hout snijdt.
♪ Marleaux JB-5 DiMarzio's ♫ Hotwire Funky 77 5str ♪ Fender US Jazz '83 EMG's ♫ Fender Dimension Deluxe V ♪ Eden D410XST D210XLT ♫ EBS 112 Neo
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
Juist. De headroom is dus ook afhankelijk van hoe hard de versterker al staat en hoe hard je speelt.AmericanIdiot schreef: Aaaahhhh, nu snap ik je vraag. Volgens mijn informatie wordt headroom in de audiotechniek gedefinieerd als volgt: headroom = dynamic range - actuele level (alles in dB's). De dynamic range is gebaseerd op het maximale level voordat er clipping optreedt. Doorgaans hanteert men het clipping-point op 1-3 % THD. (sorry voor alle engelse termen door elkaar...)
Dus in mijn ogen is headroom een versterkingsfactor in dB's die nog over is voordat de boel gaat clippen (oversturen).
Ik hoop dat dit enig hout snijdt.
We triple check evryhing.
Kijk, nou komen we ergens. Alleen nog: wat is dan THD?AmericanIdiot schreef:Volgens mijn informatie wordt headroom in de audiotechniek gedefinieerd als volgt: headroom = dynamic range - actuele level (alles in dB's). De dynamic range is gebaseerd op het maximale level voordat er clipping optreedt. Doorgaans hanteert men het clipping-point op 1-3 % THD. (sorry voor alle engelse termen door elkaar...)
Dus in mijn ogen is headroom een versterkingsfactor in dB's die nog over is voordat de boel gaat clippen (oversturen).
Ik hoop dat dit enig hout snijdt.
Pas op, achter je!!
Kijk, daar hebben we max.
Ik heb een digitale multitracker en als wij over headroom praten bedoelen we het feit dat we per opgenomen track wat afstand houden tot de 0dB (daarboven treedt clipping op). Normaalgesproken wil je zo dicht mogelijk bij de 0dB komen om een zo goed mogelijk gebruik te maken van de bandbreedte van een (in dit geval met 16 bits) gesampled signaal, maar in feite is dat alleen echt belangrijk voor de mix van de tracks. Elke verdubbeling van het aantal tracks dat in de mix word gebruikt geeft een verhoging van de mix met 3 dB, dus als je 8 tracks gebruikt kun je best, per track, 9 dB onder de 0 blijven. Overigens kun je de individuele tracks best tot aan de 0 vullen en dan in de mixdown de faders naar beneden schuiven, maar dat hoeft niet. Die extra afstand die je houdt tot aan de 0 noemen wij dan headroom.
Ik heb een digitale multitracker en als wij over headroom praten bedoelen we het feit dat we per opgenomen track wat afstand houden tot de 0dB (daarboven treedt clipping op). Normaalgesproken wil je zo dicht mogelijk bij de 0dB komen om een zo goed mogelijk gebruik te maken van de bandbreedte van een (in dit geval met 16 bits) gesampled signaal, maar in feite is dat alleen echt belangrijk voor de mix van de tracks. Elke verdubbeling van het aantal tracks dat in de mix word gebruikt geeft een verhoging van de mix met 3 dB, dus als je 8 tracks gebruikt kun je best, per track, 9 dB onder de 0 blijven. Overigens kun je de individuele tracks best tot aan de 0 vullen en dan in de mixdown de faders naar beneden schuiven, maar dat hoeft niet. Die extra afstand die je houdt tot aan de 0 noemen wij dan headroom.
- AmericanIdiot
- Berichten: 6250
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41
- RobertoEDB605
- BassWeed
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21
als ik dat goed begrijp valt daar dus alleen de vervorming onder die optreedt door clipping? (en bijvoorbeeld niet de cross-over distortion)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Lijkt me een heel bruikbare en nuttige definitie in die context. 'k Heb sowieso 't idee dat er niet één definitie van headroom is.Robbie schreef:Kijk, daar hebben we max.
Ik heb een digitale multitracker en als wij over headroom praten bedoelen we het feit dat we per opgenomen track wat afstand houden tot de 0dB (daarboven treedt clipping op). Normaalgesproken wil je zo dicht mogelijk bij de 0dB komen om een zo goed mogelijk gebruik te maken van de bandbreedte van een (in dit geval met 16 bits) gesampled signaal, maar in feite is dat alleen echt belangrijk voor de mix van de tracks. Elke verdubbeling van het aantal tracks dat in de mix word gebruikt geeft een verhoging van de mix met 3 dB, dus als je 8 tracks gebruikt kun je best, per track, 9 dB onder de 0 blijven. Overigens kun je de individuele tracks best tot aan de 0 vullen en dan in de mixdown de faders naar beneden schuiven, maar dat hoeft niet. Die extra afstand die je houdt tot aan de 0 noemen wij dan headroom.
Pas op, achter je!!
- RobertoEDB605
- BassWeed
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21
volgens mij waren daar al meerdere mensen het over eensWilbert schreef:Lijkt me een heel bruikbare en nuttige definitie in die context. 'k Heb sowieso 't idee dat er niet één definitie van headroom is.
Headroom is inderdaad geen natuur-/wiskundige term die een vaste defenitie heeft. Het gaat een beetje om 't idee.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Okee dan, om deze (door mijn toedoen) vertheoretiseerde discussie nieuw leven in te blazen:RobertoEDB605 schreef:Headroom is inderdaad geen natuur-/wiskundige term die een vaste defenitie heeft. Het gaat een beetje om 't idee.
Wat is het effect van headroom? Hoe hoor je dat je meer headroom hebt? Waarom wil je dat? Of waarom niet? Wat doe je daaraan?
Pas op, achter je!!