Tindampen snuiven met Hvitekrist - P16 19" Line Splitter

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Mijn elektronica van m'n basgitaar is rot, dus ik ga een nieuwe maken :)

Wat erop komt:
Master Volume met push/pull voor actief/passief
Blend
Bass en Treble boost/cut (stacked)
Mid boost/cut
Series/Parallel switch

Schema (zonder actief/passief schakeling; vergeten):
Afbeelding

Hier wat grotere resolutie
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dat kadertje met "9v" zal de batterij aansluiting zijn. Maar dat knooppunt tussen die twee 2M2 weerstanden is daar de helft van, die spanning dient om de opamps "op te tillen" naar de helft van de batterijspanning. Waar je "9v" hebt geschreven zonder kadertje moet dus eigenlijk 4,5v staan. Geldt voor zowel de eerste als tweede opamp. Snap ook niet zo goed waarom het signaal door zowel die 10k weerstand als die 130k gaat, en die eerste 8n2 C moet iets van 100n zijn om geen laag te verliezen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Deze van talkbass van barnaclebeau is ook aan te raden (veel daar over gediscussieerd en uiteindelijk is het onderstaande em geworden):
https://www.talkbass.com/forum/f57/5-str ... dex16.html
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

@ Jarno: Wat je zegt met die 9v klopt, foutje bedankt :)
Waarom die weerstanden zo zijn weet ik niet, ik heb dit zo overgenomen
Zoveel snap ik nog niet van hoe die elektronica werkt, heb je misschien linkjes waar zoiets in omschreven staat?
Vind ik wel interessant namelijk :)

@ Pushifier: Ziet er goed uit, maar ik wil een 3bands EQ :)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Single Supply Op-Amp Circuit collection, in principe staat daar het meeste in. Eigenlijk bestaat je schema uit twee inverterende opamps achter elkaar, waarbij er tussenin en in de feedback loop van de tweede wat hang- en sluitwerk zit voor de toonregeling.

De sites van Rod Elliott (ESP), Don Tillman en Jack Orman bevatten ook erg veel tekst en uitleg.

Die Barnaclebeau preamp ziet er ook interessant uit, mooi klein printje vooral ook.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Jarno schreef:Single Supply Op-Amp Circuit collection, in principe staat daar het meeste in. Eigenlijk bestaat je schema uit twee inverterende opamps achter elkaar, waarbij er tussenin en in de feedback loop van de tweede wat hang- en sluitwerk zit voor de toonregeling.

De sites van Rod Elliott (ESP), Don Tillman en Jack Orman bevatten ook erg veel tekst en uitleg.

Die Barnaclebeau preamp ziet er ook interessant uit, mooi klein printje vooral ook.
Ziet er interessant uit!
Zal het zeker lezen :)
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Intussen nog verder gezocht en een simpelere gevonden, ziet er goed uit imho:
Afbeelding

Spullen besteld icm breadboard om meer mee te testen zegmaar. :)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Passieve toonregeling, lijkt me niet zo'n goed idee, het beeinvloed de klank van de elementen door de weerstand en capaciteit die je eraan hangt (normaal gesproken "zien" de elementen die niet doordat het versterkende element (opamp of transistor) deze isoleert). Daarnaast is dat een hele berg verlies, en hou je geen signaal over, en meer ruis.
K*t met een rietje dus, dat eerdere schema zag er beter uit, en zoveel extra onderdelen heb je ook weer niet nodig om er een opampje bij te gaan gebruiken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Inderdaad, ik vloekte vanmorgen om die reden toen ik opstond :)
Nja, nieuwe bestelling maken dan maar
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Componenten binnen, in elkaar gezet en het deed het niet zoals het hoorde..
Dus ik ga toch maar voor het andere schema.

Wat is een leuke tweevoudige opamp hiervoor?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

TL072 (en afgeleiden zoals TL062 en TL082) is een prima kandidaat, gebruikt (erg) weinig stroom klinkt goed (zit waarschijnlijk ook in de rest van je versterkingsketen).

NE5532 is een veel gebruikte in hifi, weinig ruis, klinkt wat droger, geen FET ingang zoals TL072, kan redelijk wat stroom leveren (in tegenstelling tot de TL-072), zelfde cost-range als de TLlen.

OPA 2134/2132 mooie opamp van BurrBrown, klinkt heel erg goed, verbruikt wat meer stroom, is ook flink duurder (2,5 euro ipv. 20 eurocent)

LME49720 Zelf nog niet gehoord, maar schijnt wel echt "da bomb" te zijn qua geluidskwaliteit (vooral voor de hifi jongens), deze komt bij mij in de Jazz die ik nu in elkaar aan het klussen ben. Verbruikt nog wat meer stroom, en kost nog duurder ( :mrgreen: ) iets van 7 euro per stuk.

D'r zijn nog wel wat meer kandidaten, maar met TL-072 kun je eigenlijk niet fout, die OPA2134 of OPA2132 is super maar is wat duurder, en ik vind hem zelf heel erg goed klinken (zo goed dat ik hem overal in gebruik als ik de kans krijg) maar sommige mensen vinden hem wat "braaf" en "laid-back".
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Niet te moeilijk dan, ik pak de TL072 wel :)
Da's ook de enige waarvan ik vaker heb gehoord
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

:thumbsup:, wel in een socket stoppen, minder kans op defecten door te heet stoken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Jarno schreef::thumbsup:, wel in een socket stoppen, minder kans op defecten door te heet stoken.
Tuurlijk, doe ik altijd :)

Hoe heet kan zo'n opamp eigenlijk worden?
Ik had op Beavisaudio een artikel gezien over iemand die een flinke mod op een tubescreamer deed, en daar deed hij dus 4 opamps opelkaar stapelen en solderen (behalve in en uit) zodat hij met opamps kon schakelen en combineren.
Lijkt me vet om eens te proberen namelijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Die opamps kunnen best nog wat hebben, alleen is het een major gekloot om ze los te krijgen als er iets mee is, maar in principe kun je er best direct aan solderen, als je een beetje handig bent met de bout (en de juiste temp op je station hebt ingesteld, niet te dikke punt, goeie tin, etc. etc.)
D'r was ook zo'n klusprojectje voor een hifi DA converter met TDA1541's waar ze ze ook zo opstapelden, maar dan om ze echt parallel te zetten.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie