Bass Distortion

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

johnbob schreef: Als het maar rocket of grooved.....een van beiden is dik oke
Klopt!

Het zou trouwens ook wel een beetje heiligschennis zijn, distortion over een JayDee :wink:
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik vond het ook heel lastig om een distortion/overdrive op een goede manier in de bandsound te laten passen. Hoe goed je pedaal ook is (ik had de multidrive), je bent altijd afhankelijk van de som der totalen.
Als je gitaristen al een vrij vet geluid hebben en distortion gebruiken, dan ben je vrijwnel onhoorbaar met je basdistortion. De definitie is weg, je bent dan meer een 'gevoel' dan een hoorbare bassist. Je wordt pas gemist als je stopt met spelen. Heel leuk en aardig, maar ik wil mezelf wel graag duidelijk terughoren. En vaak werkt een vette bas zonder effecten eronder juist beter.
Voor een lichte crunch in je geluid is een overdrivepedaal wel te gek, maar daar was het me toch iets te duur voor.
Maar goed, sommige bands gebruiken het wel goed. Chris Wolstenholme van Muse bijvoorbeeld. (en een hele hoop anderen gebruiken het in mijn ogen weer niet goed, maar goed)
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Q. schreef: De definitie is weg, je bent dan meer een 'gevoel' dan een hoorbare bassist. Je wordt pas gemist als je stopt met spelen. Heel leuk en aardig, maar ik wil mezelf wel graag duidelijk terughoren.
Dat is ook precies de reden waarom ik er in het begin gemengde gevoelens over had.
Later kwam ik tot de conclusie dat het totaal geluid van de band belangrijkers is dan een geluid vinden waarmee jouw baspartijen het beste tot zijn recht komen/hoorbaar zijn.
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Ik gebruik het ook zelden, een aantal passages in een paar nummers... en ik heb het niet over overdrive, maar over smerige gore distortion :twisted: In mijn geval om dat smerige ouderwetse grindcore geluid te hebben... ik vind het juist wel lekker extreem, er komt dan zo'n schreeuwerige snerpende krijs over het geluid, wat lekker door de gitaar heensnijd...

Je moet ook wel van deathmetal/ grindcore (zoals ouwe Carcass, Skinless, enz) houden om het te kunen waarderen denk ik, net als grunts....

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Voor mijn band is "Vuig" the key.
dus bij mij: Ouwe Russische Big Muff met sustain op 11 uur, en tone op 8 uur.
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Boldey schreef:Een vriend van me heeft een Rat liggen uit 77 ofzoiets, die wil ik binenkort ook eens testen voor bas...
Een rat uit 77? die stinkt vast ontzettend..
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Bassfreak schreef:
Boldey schreef:Een vriend van me heeft een Rat liggen uit 77 ofzoiets, die wil ik binenkort ook eens testen voor bas...
Een rat uit 77? die stinkt vast ontzettend..
Haha, hij heeft er jaren mee in een punkband gespeeld dus dat zal wel ja!! :lol:

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

gespeeld? maar ratten zijn tog helemaal niet geil? daar kun je tog ook geen vieze spelletjes mee doen...

*sorry heb net gespeeld ben melig*
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Hij had het over zijn gitaarsnoer inpluggen en raggen met die hap... tja ik weet niet wat ie allemaal deed met die band van 'm...

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
bassplayerr
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jul 2005, 17:40

Bericht door bassplayerr »

IK heb een behringer overdrive/distortion OD100 (zo'n goedkope) gehaald. Maar hoe gaat soms heel erg piepen en hele rare geluiden maken. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen?

Hij bevalt trouwens wel goed, kan niet zeggen dat het bijv. veel slechter is dan een boss distortion. Natuurlijk wel minder goed maarja met veel distortion hoor je tog weining verschil he.

Ik gebruik er trouwens een adapter bij (als dat er wat mee te maken heeft) Ik gebruik zo'n adapter die je in verschillende voltages kan instellen. Ik heb hem op 9v staan omdat dat achter op het pedaal staat dat dat zo hoort. Wel grappig opzich. De adapter was even duur als het pedaal zelf, haha.
bassplayerr
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jul 2005, 17:40

Bericht door bassplayerr »

Oja en ik was nog iets vergeten. Der staat dat het overdrive en distortion in 1 is. Maar hoe kan ik het zeg maar instellen dat het overdrive is en hoe dat het distortion is. Er zitten vier knopjes op. LEVEL/TONE/DRIVE/MODE.

Ik dacht zelf aan dat je misschien met LEVEL dat kan doen? Dat tot midden nog overdrive is en daarna distortion? Maar ik hoor het straks wel denk ik.
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 okt 2005, 21:52

Bericht door Matthijs »

bassplayerr schreef:Oja en ik was nog iets vergeten. Der staat dat het overdrive en distortion in 1 is. Maar hoe kan ik het zeg maar instellen dat het overdrive is en hoe dat het distortion is. Er zitten vier knopjes op. LEVEL/TONE/DRIVE/MODE.

Ik dacht zelf aan dat je misschien met LEVEL dat kan doen? Dat tot midden nog overdrive is en daarna distortion? Maar ik hoor het straks wel denk ik.
Afbeelding

Goh, waar zouden die OD en DS voor staan...
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)

(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
bassplayerr
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jul 2005, 17:40

Bericht door bassplayerr »

Hahahaha. Heb ik helemaal niet opgelet. Pff, nou toch bedankt.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Dat gepiep kan door je adapter komen. Probeer het eens met een batterij.
Pas op, achter je!!
bassplayerr
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jul 2005, 17:40

Bericht door bassplayerr »

Mm...nee daar ligt het niet aan? Kan het misschien aan de snoeren liggen want als je daar aan draai gaat het over. Ik heb nl. van die hele goedekope. Het is trouwens ook gezoem en geen gepiep.
Plaats reactie