Ampeg SVT-50DL ISOVENT
Geplaatst: 02 apr 2010, 12:23
Update
Waarachtig, the beast is starting to grow on me. Na een wat moeizaam begin van onze relatie begin ik het beestje steeds beter te waarderen. De toeter is inmiddels los en er uit gehaald wat de twee 10"s iets meer ademruimte geeft en ik heb de instellingen van mijn effecten compleet herzien en jawel, het hoge geknetter is er uit! Zelfs full range komt er nu een Ampeg waardige sound uit, laag en vol en met een hele lekkere mid definitie. Stiekem ben ik toch erg blij met hoe laag deze kast gaat, of de 25Hz -10dB waar de brochure het over heeft gehaald wordt weet ik niet maar ik merk direct dat deze toch echt een diepere bodem heeft dan de set die ik hier voor gebruikte. Ik begin er langzaamaan steeds meer een vintage rock geluidje uit te krijgen en de GAS kwab in mijn hoofd begint toch stiekem te denken aan een buizenbakkie. Volgens mij gaat dat een walgelijk zieke combinatie worden
Nou daar komt 'ie dan, de review van een op internet veel besproken kast, waarvan bijna niemand ooit de kans heeft gehad om hem eens écht uit te proberen. De man waarvan ik hem over heb genomen heeft mij verteld dat het er één van vijf is die er in NL zouden staan. In hoeverre dat waar is weet ik niet, maar het feit blijft dat je hem bijna nergens tegen komt.
Eerst maar eens over de kast zelf. Op het eerste gezicht doet de kast een beetje denken aan een dikke (in de letterlijke zin des woords, geen krachtterm) slanted 4x12 box, de twee 10" speakers zijn in een lichte hoek naar boven gericht en daar onder bevinden zich de isobare gemonteerde 15" beesten. In deze kast zijn ze clamshell gemonteerd en uit fase aangesloten, ze zijn hier mee niet bijzonder efficient maar door de grotere Xmax hebben ze minder ruimte nodig om dezelfde bak laag uit te spuwen als een enkele 15" woofer. Het kastje is dan ook verassend klein, volgens mij zijn de afmetingen gelijk aan de 410HE maar is de kast iets dikker. De twee 10" woofers zitten in een gesloten enclosure. De versterker waarmee ik de box getest heb is mijn eigen pride and joy, de Gallien-Krueger 800RB, de EQ heb ik voor het gemak even vlak gelaten, gain & boost op 12 uur en het volume op een stand die mij beliefde.
Deze speakerkast heeft een aantal verschillende aansluitmogelijkheden die met name interessant zijn als je een versterker hebt waarmee je kunt bi-ampen zoals dat het geval is bij mijn GK, uiteraard zit er ook een full range input op.
Deze full range stand is ook de eerste waarmee ik aan de gang gegaan ben. Ik heb mijn oude set (SVT-210HE en SVT-15E) en een SVT-410HE van het popcentrum er naast gehouden als vergelijkingsmateriaal. Wat me als eerste opviel is dat de 50DL vele malen directer is dan mijn ouwe setje, het laag is niet zo obsceen als dat je zou verwachten (als je weet wat er in die kast verstopt zit) maar het is vanaf de eerste noot al duidelijk dat je er een hoop van beschikbaar hebt wanneer je het nodig hebt. Wat met name opvalt is het schelle hoog dat de kast produceert, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een opdringerig en schreeuwerig geluid vind. Waarom ze de moeite genomen hebben om er nog een HF horn in te bouwen is mij een raadsel, het hoog is mij te hoog en niet representatief voor het geluid dat een basgitaar maakt. Misschien dat attenuator aan de achterzijde defect is en de toeter dus de hele tijd aangestaan heeft, misschien dat het iets is wat bij de kast hoort. Na een kwartiertje met de full range stand gespeeld te hebben was ik er een beetje klaar mee en ben ik aan het bi-ampen geslagen.
Hier wordt het interessant De kast is gesplit over twee inputs, eentje voor het laag, eentje voor het hoog (duuuhhhh). Uiteraard wordt alles wat in de lage input geprikt wordt weergegeven over de twee 15"ers en het hoog over de twee 10"ers en de toeter (als je die aan hebt staan). Beide kanten zijn belastbaar tot 300 watt en hebben een weerstand van 8 Ohm, dat is mooi want mijn GK doet hoog 100 watt aan 8 en laag 300 watt aan 4, wat bij een weerstand van 8 zo'n 200 watt zal zijn. Oei, minder vermogen dan dat ik gewend ben... nouja, dan draaien we het volume maar eens iets verder open dan 9 uur, niks aan de hand, dat kannie hebben
Ik ben niet zo'n held met bi-ampen dus ik heb de crossover gebruikt op 100 Hz (uiterst links) 9 uur, 12 uur (vermoedelijk 500 Hz), 3 uur en 1000 Hz (uiterst rechts). Wanneer we het over apen en mouwen hebben, en met name apen die uit mouwen komen, begin ik het allemaal een beetje te begrijpen. Wat ik nog steeds niet begrijp is wat die full range input achterop het paneel doet, want in de bi-amp setting komt deze kast pas echt tot leven. Het snerpende hoog blijft en mijn gehoor begint me in te geven dat dit frequenties zijn die vér boven 5Khz zitten, misschien zelfs wel boven de 10Khz. Volgens mij blijft die toeter om een of andere reden toch aan staan, ondanks dat de switch achterop toch echt uit zegt. Hier ga ik volgende week nog op terug komen wanneer ik het ding losgekoppeld heb.
Ik ben begonnen met de crossover op 500 Hz en de EQ vlak, daarna ben ik het laag volume op gaan draaien naar een niveau waarvan ik dacht dat ik in de band nodig zou hebben. Dat obscene wat er net niet in zat... de ziekte, als je alles boven de 500 Hz weglaat dan is het opeens omnivalent duidelijk wat het effect is van twee 15" woofers in een isobare opstelling. Vervolgens het hoog langzaamaan opgeschroeft tot ik een balans te pakken had die me wel aanstond, ongeveer een half tot één streepje onder de stand van de master voor het laag. Na een nummertje of wat er doorheen gedreund te hebben ben ik met de EQ aan de slag gegaan, tot mijn verbazing ben ik tot exact dezelfde instelling gekomen die ik ook gebruikte met de oude set.
Toen ik hem eindelijk tot het punt had dat ik er gelukkig mee was ben ik hem gaan A/B-en. Ik denk dat de 410HE al na twee minuten vergelijken naar buiten gereden is, niks voor mij, gaat gewoon niet laag genoeg, period. In vergelijking met mijn andere cabs is de 50DL iets minder rond qua geluid maar wel drukkender, het hoog is sterker gedefinieerd en helderder. Wanneer je de frequentie van de crossover verschuift verander je ook direct het karakter van je geluid, wat ik met de 210 en 15 niet had omdat deze qua frequentiebereik vrij dicht bij elkaar zitten. Het punt waarop je de crossover insteld fungeert hierdoor een beetje als control voor je mids, erg leuk om mee te spelen en ik ben hier ook nog lang niet mee uitgespeeld.
Het eindresultaat van een avondje draaien aan de 800RB:
Waarachtig, the beast is starting to grow on me. Na een wat moeizaam begin van onze relatie begin ik het beestje steeds beter te waarderen. De toeter is inmiddels los en er uit gehaald wat de twee 10"s iets meer ademruimte geeft en ik heb de instellingen van mijn effecten compleet herzien en jawel, het hoge geknetter is er uit! Zelfs full range komt er nu een Ampeg waardige sound uit, laag en vol en met een hele lekkere mid definitie. Stiekem ben ik toch erg blij met hoe laag deze kast gaat, of de 25Hz -10dB waar de brochure het over heeft gehaald wordt weet ik niet maar ik merk direct dat deze toch echt een diepere bodem heeft dan de set die ik hier voor gebruikte. Ik begin er langzaamaan steeds meer een vintage rock geluidje uit te krijgen en de GAS kwab in mijn hoofd begint toch stiekem te denken aan een buizenbakkie. Volgens mij gaat dat een walgelijk zieke combinatie worden
Nou daar komt 'ie dan, de review van een op internet veel besproken kast, waarvan bijna niemand ooit de kans heeft gehad om hem eens écht uit te proberen. De man waarvan ik hem over heb genomen heeft mij verteld dat het er één van vijf is die er in NL zouden staan. In hoeverre dat waar is weet ik niet, maar het feit blijft dat je hem bijna nergens tegen komt.
Eerst maar eens over de kast zelf. Op het eerste gezicht doet de kast een beetje denken aan een dikke (in de letterlijke zin des woords, geen krachtterm) slanted 4x12 box, de twee 10" speakers zijn in een lichte hoek naar boven gericht en daar onder bevinden zich de isobare gemonteerde 15" beesten. In deze kast zijn ze clamshell gemonteerd en uit fase aangesloten, ze zijn hier mee niet bijzonder efficient maar door de grotere Xmax hebben ze minder ruimte nodig om dezelfde bak laag uit te spuwen als een enkele 15" woofer. Het kastje is dan ook verassend klein, volgens mij zijn de afmetingen gelijk aan de 410HE maar is de kast iets dikker. De twee 10" woofers zitten in een gesloten enclosure. De versterker waarmee ik de box getest heb is mijn eigen pride and joy, de Gallien-Krueger 800RB, de EQ heb ik voor het gemak even vlak gelaten, gain & boost op 12 uur en het volume op een stand die mij beliefde.
Deze speakerkast heeft een aantal verschillende aansluitmogelijkheden die met name interessant zijn als je een versterker hebt waarmee je kunt bi-ampen zoals dat het geval is bij mijn GK, uiteraard zit er ook een full range input op.
Deze full range stand is ook de eerste waarmee ik aan de gang gegaan ben. Ik heb mijn oude set (SVT-210HE en SVT-15E) en een SVT-410HE van het popcentrum er naast gehouden als vergelijkingsmateriaal. Wat me als eerste opviel is dat de 50DL vele malen directer is dan mijn ouwe setje, het laag is niet zo obsceen als dat je zou verwachten (als je weet wat er in die kast verstopt zit) maar het is vanaf de eerste noot al duidelijk dat je er een hoop van beschikbaar hebt wanneer je het nodig hebt. Wat met name opvalt is het schelle hoog dat de kast produceert, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een opdringerig en schreeuwerig geluid vind. Waarom ze de moeite genomen hebben om er nog een HF horn in te bouwen is mij een raadsel, het hoog is mij te hoog en niet representatief voor het geluid dat een basgitaar maakt. Misschien dat attenuator aan de achterzijde defect is en de toeter dus de hele tijd aangestaan heeft, misschien dat het iets is wat bij de kast hoort. Na een kwartiertje met de full range stand gespeeld te hebben was ik er een beetje klaar mee en ben ik aan het bi-ampen geslagen.
Hier wordt het interessant De kast is gesplit over twee inputs, eentje voor het laag, eentje voor het hoog (duuuhhhh). Uiteraard wordt alles wat in de lage input geprikt wordt weergegeven over de twee 15"ers en het hoog over de twee 10"ers en de toeter (als je die aan hebt staan). Beide kanten zijn belastbaar tot 300 watt en hebben een weerstand van 8 Ohm, dat is mooi want mijn GK doet hoog 100 watt aan 8 en laag 300 watt aan 4, wat bij een weerstand van 8 zo'n 200 watt zal zijn. Oei, minder vermogen dan dat ik gewend ben... nouja, dan draaien we het volume maar eens iets verder open dan 9 uur, niks aan de hand, dat kannie hebben
Ik ben niet zo'n held met bi-ampen dus ik heb de crossover gebruikt op 100 Hz (uiterst links) 9 uur, 12 uur (vermoedelijk 500 Hz), 3 uur en 1000 Hz (uiterst rechts). Wanneer we het over apen en mouwen hebben, en met name apen die uit mouwen komen, begin ik het allemaal een beetje te begrijpen. Wat ik nog steeds niet begrijp is wat die full range input achterop het paneel doet, want in de bi-amp setting komt deze kast pas echt tot leven. Het snerpende hoog blijft en mijn gehoor begint me in te geven dat dit frequenties zijn die vér boven 5Khz zitten, misschien zelfs wel boven de 10Khz. Volgens mij blijft die toeter om een of andere reden toch aan staan, ondanks dat de switch achterop toch echt uit zegt. Hier ga ik volgende week nog op terug komen wanneer ik het ding losgekoppeld heb.
Ik ben begonnen met de crossover op 500 Hz en de EQ vlak, daarna ben ik het laag volume op gaan draaien naar een niveau waarvan ik dacht dat ik in de band nodig zou hebben. Dat obscene wat er net niet in zat... de ziekte, als je alles boven de 500 Hz weglaat dan is het opeens omnivalent duidelijk wat het effect is van twee 15" woofers in een isobare opstelling. Vervolgens het hoog langzaamaan opgeschroeft tot ik een balans te pakken had die me wel aanstond, ongeveer een half tot één streepje onder de stand van de master voor het laag. Na een nummertje of wat er doorheen gedreund te hebben ben ik met de EQ aan de slag gegaan, tot mijn verbazing ben ik tot exact dezelfde instelling gekomen die ik ook gebruikte met de oude set.
Toen ik hem eindelijk tot het punt had dat ik er gelukkig mee was ben ik hem gaan A/B-en. Ik denk dat de 410HE al na twee minuten vergelijken naar buiten gereden is, niks voor mij, gaat gewoon niet laag genoeg, period. In vergelijking met mijn andere cabs is de 50DL iets minder rond qua geluid maar wel drukkender, het hoog is sterker gedefinieerd en helderder. Wanneer je de frequentie van de crossover verschuift verander je ook direct het karakter van je geluid, wat ik met de 210 en 15 niet had omdat deze qua frequentiebereik vrij dicht bij elkaar zitten. Het punt waarop je de crossover insteld fungeert hierdoor een beetje als control voor je mids, erg leuk om mee te spelen en ik ben hier ook nog lang niet mee uitgespeeld.
Het eindresultaat van een avondje draaien aan de 800RB: