Specs (let op dit is voor mijn Japanse. Koreaanse zijn wat slechter van kwaliteit)
34" Scale
Maple Neck
(1 piece zover ik kan zien)Ash body
3/4" Spacing at bridge
Triple coil pickup w/ 3band EQ (9 volt)
3-way switch
Custom Ibanez bridge
Licensed by Schaller tuners
Eerste indruk
Ik kreeg de bas opgestuurd, en na het uitpakken (waarbij ik de toets heel licht beschadigd heb
-behoorlijk van gewicht is
-een dikke nek heeft
-een diep diep geluid heeft
Tweede indruk
Nu een week later kan ik meer vertellen. De EQ is echt handig en werkt goed. Deze is wel erg gevoelig en ik moet eraan wennen dat het volume meteen ook meegaat, maar je kan er echt heel veel mee. In combinatie met de 3-way switch (waarmee je schakelt tussen series, parallel en single coil volgens mij) krijg je behoorlijk wat geluiden.
Ik had na aankoop er meteen flatwounds op gedaan maar dat viel mij tegen. Zompig ongedefinieerd en jammer van het mooie sprankelende wat de bas anders heeft. Dus meteen weer de roundwounds erop gedaan. In combinatie met de EQ lukte het mij zo heerlijke klanken uit de bas te halen, van precision achtig tot jazz tot musicman. Het is wel steeds iets anders, en toch wel met het karakter van deze bas, maar de verschillende geluiden zijn allemaal goed en mooi zolang je maar even de tijd neemt om de EQ goed af te stellen.
Het enige wat mij soms irriteert bij het spelen is de dikke nek. Deze is namelijk echt behoorlijk, misschien wel dikker dan een precision nek. Ik vind em niet heel comfortabel voor snelle loopjes. Jamiroquai is er nog op te spelen maar als ik iets snels van Muse probeer dan lukt het niet zonder dat ik last krijg van mijn hand.
De brug bevalt mij wel enorm. Automatisch ging mijn hand achter de elementen en soms speel ik erboven. Het verschil in geluid is mooi en het speelt super comfortabel. Stringspacing hetzelfde verhaal, daar heb ik geen problemen mee.
Het gewicht van de bas verder is wel nog iets wat ik nu vervelend vind. Ik heb nu een dunne strap van leer die na een half uur er voor zorgde dat ik op mijn Jazz bas ging spelen omdat het gewicht zo enorm is in vergelijking. Maar een dikkere strap zal dit verhelpen, en gezien de balans van de bas perfect is, is dat een tijdelijk iets.
Conclusie
Dus al met al is het een bas met minpuntjes, maar wel een heel erg eigen klank en gezicht (en ik hou echt van dit ontwerp!). De EQ in combinatie met de triplecoil en ook nog de keuze tussen stringthrough of snaren door de brug geeft deze bas een groot scala aan geluiden. De nek is niet voor iedereen, en ook het gewicht van de bas zal sommige tegenstaan, maar als je hier overheen kan kijken heb je een hele fijne bas die er super uitziet, super klinkt en, zolang je niet te snel speelt, super speelt.