Welke snaren?

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Ik heb ze gisteren besteld bij Bax. Toch 5 € goedkoper dan bij Lord Of The Strings waar ik ze normaal altijd koop.
Nog steeds een bizarre prijs, 11 € per snaar :lol:
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10859
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Volgens mij gaan die Elixers wel 100 keer over de kop voordat ze bij iemand op de gitaar komen te liggen.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Kan ik zomaar van 45-65-80-130 naar 45-65-85-105-125 overstappen?

Ik heb nu D'Addario EXL170-5SL erop en wil graag deze proberen: https://www.curtmangan.com/45-125-nickel ... s-ex-long/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

In principe moet het kunnen, al is er een hele kleine kans dat de topkam bij de E een klein beetje uitgevijld moet worden. Maar ik vermoed van niet, omdat de meeste topkammen gemaakt zijn voor de meest standaard maat: .105 :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

dit is trouwens de enige Nederlandse webshop waar ik ze vind. Iemand een idee waar ze nog meer te vinden zijn?
https://www.gl-musicshop.nl/curt-mangan- ... 5125l.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of andere 45-125 extra longscale nickelwound snaren die ik misschien wil proberen?
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

D'addario EXL220BT

Bericht door butters »

Omdat D'addario chromes en mijn yamaha rbx270F geen goede combinatie was, heb ik een setje D'addario EXL220BT (balanced tension) geprobeerd.
Ze zijn wat lichter 95 70 55 40. Door de iets lagere snaarspanning klinken ze niet zo blikkerig zoals je bij nieuwe roundwounds zou verwachten.
En je merkt ook dat de snaarspanning voor iedere snaar vrijwel hetzelfde is. Speelt best aangenaam.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Heeft iemand ervaring of advies m.b.t. deze snaren ?
Ik wil mijn Höfner vioolbas voorzien van flats en vraag me af ( mede door de lage prijs ) of dit een optie is.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Dit zijn geen flats!
Ik heb deze snaren op mijn Harley Benton short scale basjes zitten en heb ze ook gehad op mijn Höfner (zitten nu Höfner nikkel roundwounds op als test), die Fender snaren bevallen mij erg goed, gaan behoorlijk lang mee, klinken lekker en voelen goed aan.

Ik speel bijna altijd met nikkel roundwounds en ben selectief in waar ik van houd.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

blablas schreef:Dit zijn geen flats!
Oeps ! Bedankt ! Was ik bijna de mist in gegaan :facepalm:
Had bij Thomann de zoekterm "Flatwound en shortscale" ingevoerd en toen
kwamen deze in beeld.
Het zullen dan misschien goede snaren zijn maar ik wil toch echt flats
op mijn Höfner gaan proberen. ( Tips altijd welkom ! )
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8202
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Höfner heeft verschillende flatwound snaren in de verkoop, op de Chinese bassen zie je ze meestal met groene wikkel.
Op m'n Cavern zitten standaard flatwounds met zwarte wikkel, die zijn wat glanzender en gladder dan de snaren op de Chinese bassen.
(De verkoper noemde het setje op m'n Cavern "geslepen snaren")
Er zijn ook flatwound black Nylon snaren van Hofner in omloop.

De Amerikanen beweren vaak dat La Bella 760FHB2 dè snaren voor beatle bassen zijn.
Ik vind ze nogal stug en boomy.

Thomastik-Infeld short/medium scale Jazz Flatwounds kan je ook op een vioolbas kwijt en hebben in mijn oren een mooiere dynamiek dan La Bella's.
En er zijn nog wel 5 merken met short scale flawounds, nickel of steel te vinden.
Beetje afwegen wat je iets lijkt en bedenken hoeveel je wilt betalen.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Pyramid-Gold snaren zijn mijns inziens de beste voor op shortscale hollowbodies. Veel punch & toch genoeg laag.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Sanders schreef:Veel punch & toch genoeg laag.
Dat zijn precies eigenschappen die ik zoek voor de Höfner. En dan zonder het gesqueek van vingers over de snaren; iets wat op een ( semi- ) akoestisch instrument
toch ook nog wel versterkt wordt.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

D'Addario half-rounds

Bericht door Rolandboer »

Deze strings dus: https://www.daddario.com/DADProductDetai ... Long_Scale

Wie heeft deze half-rounds wel een geprobeerd? Klinkt als de perfecte snaar voor mij: Roundwound klank met een flatwound feeling..
Kan ik het vergelijken als een setje chromes, maar iets helderder? Ook al zijn chromes al vrij heldere flatwounds natuurlijk.
Het idee is om binnenkort een squier vm PJ te kopen en daar deze snaren op te leggen, het is dus puur voor oriëntatie en uit nieuwsgierigheid :)
Normaal speel ik trouwens altijd 0.045 - 0.105 maar die hebben ze niet :(
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26360
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik heb ooit van die halfrounds gekocht om op mijn 1e PeterBuilt te leggen (de Ocean Turquoise met palissander toets) maar ik was er toch gauw klaar mee. Klank is op zich niet zo heel verkeerd; helder en redelijk dik en rond, maar zonder de "twang" van "echte" roundwounds. Snaarspanning is ook wel comfortabel. Ze voelen zeker niet aan als roundwouds met een flatwound feeling. Flats (D'Addario Chromes, LaBella's) voelen echt veel gladder aan. En daar is meteen het punt waarop ik er toch op afknapte: ik vond ze ongemakkelijk en stroef spelen. Heb ze niet weggegooid omdat ik nog wel een budget (Precision-)basje had dat aan verse snaren toe was en daar heb ik ze op gelegd.
Het is overigens een misverstand dat flats niet helder (kunnen) klinken. Ik heb sinds een aantal jaren -met uitzondering van die halfrounds op de budget P- op alle 3 mijn andere Precisions nu flats liggen (2x laBella op de mapleneck P's en 1x Chromes op de palissander toets-P), na decennia lang met roundwounds te hebben gespeeld en heb naar mijn gevoel nooit een betere toon gehad. Dik, warm en toch helder. Zowel met plectrum als met de vingers. Flats gaan ook langer mee (geen prut tussen de windingen) en ik zie geen reden om ooit nog over te stappen. Maar dat is ieders eigen meug natuurlijk. :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Ik heb halfrounds (D'addario .40-.95) op mijn Ibanez SR600 en het is precies wat ik zoek!

-Je hebt inderdaad niet de 'twang' die je met roundwounds hebt. Het geluid is opvallend minder fel in vergelijking met flatwounds.
-Je krijgt er wel een enorm dik, vol en rond geluid voor terug.
-Om de één of andere reden voelt mijn spel met de halfrounds steviger aan en lijk ik minder last van bijgeluiden te hebben. Met name het geklapper lijkt veel minder te zijn met halfrounds (en met flats).

Ik kan me wel voorstellen dat halfrounds niet voor iedereen zijn weggelegd. Als je een flinke attack wil en wat meer treble in je geluid zoekt zou ik gewoon voor roundwounds gaan. Anders zijn halfrounds zeker het proberen waard.
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Plaats reactie