Welke snaren?

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

bekende frustratie.
ik heb zelf ook jarenlang op de aller-, allergoedkoopste snaren gespeeld die ik kon vinden (AX snaren...niet meer verkrijgbaar in NL) die ik dan elke gig wisselde, vanwege dezelfde redenen die jij net benoemde.

tegenwoordig speel ik enkel nog Elixirs op mn fingerstyle bassen: met 1 setje doe ik 7 a 8 maanden en ze blijven al die tijd helder en briljant klinken.
voor het plectrum werk heb ik de laatste jaren met name Dunlop nickelplated steels gebruikt: daar kan ik een gig of 3/4 mee doen.
nu zit ik echter in een experimenteer fase omdat de winkels waar ik mn snaren meestal koop Dunlop plots niet meer voeren: ik ben nu bv Fenders en D'addarios aant proberen.

het is echter allemaal sterk afhankelijk van een hoop persoonlijke factoren: feel, klank, prijs maar vooral ook zweet.
bij de één gaat een set 1 gig mee voordat het zweet en vuil de snaar onbruikbaar maken, bij een ander soms maanden.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Stinky schreef:met 1 setje doe ik 7 a 8 maanden en ze blijven al die tijd helder en briljant klinken.
Bizar! Hoe doe je dat! Ik heb het zelfs al eens meegemaakt dat aan het eind van een optreden mijn nieuwe snaren al niet meer helemaal lekker klonken...

Verder ben ik momenteel een beetje op een punt beland waar de 'feel' en zelfs de klank me minder boeien. Als ze maar vers zijn!
Ik denk dat ik gewoon te agressief zweet heb. Wat ik nog zou kunnen proberen is ze tussen de nummers door schoon vegen, alhoewel dat ook niet ideaal is want vaak plakken we de nummers aan elkaar vast (al dan niet met feedback). En ik heb ook eerlijk gezegd niet zo veel zin om heel de tijd met een handdoek gaan lopen zwaaien op het podium.

Ik ga denk ik maar op zoek naar een pallet supergoedkope snaartjes die ik er voor de duur van één gig op kan slempen en dan weg mogen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

koen van soelen schreef: Bizar! Hoe doe je dat! Ik heb het zelfs al eens meegemaakt dat aan het eind van een optreden mijn nieuwe snaren al niet meer helemaal lekker klonken...
en ik zweet als een rund als ik speel. :wink:
echt abnormaal, zo veel en zo snel. altijd al gehad ook.

speel jij altijd met plectrum? zo niet vind ik het echt verbazingwekkend dat je na één gig al verlies in het hoog merkt met die Elixirs...
en de shit is dat ik ook echt geen andere snaren zou weten die qua behoud vd helderheid beter en langer werken dan die.

wens je veel succes met je zoektocht! :thumbsup:
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Nee, ik bedoelde niet met Elixers hoor, die gaan gelukkig wel langer mee! Volgens mij waren dat D'ardario's of zo. De pest is dat ik al zo veel merken heb gebruikt dat ik een beetje het spoor bijster ben wat nou wel en wat nou niet goed werkt. Ik weet wel dat ik momenteel DR Marcus Miller Fatbeams er op heb liggen, na 2 gigs ook alweer niet meer zo vers als ik ze graag heb...
Gebruikersavatar
Barrybarian
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jan 2013, 09:57

Bericht door Barrybarian »

De laatste jaren gebruik ik eigenlijk altijd de GHS Flea sig. snaren. Hele fijne snaren. Nu ben ik echter sinds kort in het bezit van een Warwick Thumb nt4 waardoor je hele snaar ziet lopen van begin tot eind. Op dit mooie hout vind ik dat rode spul wat aan het eind van de snaren zit erg lelijk staan.
Wat zou een goed alternatief zijn?? Egale snaar zonder rare kleurtjes aan alle kanten met een strakke snaarspanning en lekker helder geluid.
Het hoeft niet mooi... als het maar hard gaat
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

Ernie ball hybrid slinkies zijn ook lekkere heldere snaren van dezelfde gauge.wel iets duurder dan de ghs snaren volgens mij.ik lees wel op veel plaatsen dat de ghs snaren redelijk snel dood klinken, daar heb ik met de EBs eigenlijk nooit laat van, dus dat zou wat van de hogere prijs kunnen compenseren...

Maar misschien is er iemand hier die beiden wel eens heeft geprobeerd en die dit kan bevestigen/tegenspreken...
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

Eigenlijk gewoon altijd op staalsnarig gespeeld, voornamelijk DR , toen een hele tijd steel Chromes van Ddario en nu al een hele tijd (lees 3-4gigs ) 3-4 maanden liggen er Nikkel strings van Galli op!
Vreemd genoeg nog steeds niet de behoefte om ze te vervangen, klinken echt nog redelijk crisp en voelen lekker.

Deze: https://www.lordofthestrings.com/lots/RA ... 01320.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn iets duurder als degene die ik gebruikte, maar de Galli's liggen er nu al echt ene flinke tijd op!
https://www.lordofthestrings.com/lots/RA ... 00164.html" onclick="window.open(this.href);return false;
:facepalm:
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Ik heb d'Addario's Flexwound ontdekt. Superhelder!
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Even vloeken in de kerk... ben sinds een weekje terug "thuisgekomen" door het plaatsen van Rotosound Tru Bass Black Nylons op mijn Cort B4, de fameuze Black Nylons met maat 65-115. Klinkt monsterachtig maar heeft zeker niet meer snaarspanning dan een gemiddeld setje rounds (en zeker minder dan "klassieke" flats).
Had ze ooit op een MM Stingray, dan op een P-model en nu, terug van Chromes naar de Roto's. Waarom? Omdat ik een hekel heb aan metalige bijklanken of -mids die je bij andere snaren enkel wegkrijgt door hoog en mids weg te draaien waardoor het zaakje al snel te "dof" begint te klinken.
Met deze Roto's heb ik zonder enig EQ-en al een basisklank waar ik weg mee kan en wie denkt dat deze snaren niet helder kunnen klinken vergist zich ook; het harde nylon kan evengoed voor percussievere klanken zorgen, zelfs bij het slappen en poppen, die mij (en mijn stijl van muziek/spelen) beter liggen dan pakweg het gemiddelde Flea-gedonder (alhoewel ik daar om naar te luisteren helemaal niets tegen heb :D ).
Ik vind ze in elk geval dynamisch genoeg en ze reageren voor mij voldoende op verschillende speeltechnieken en manieren van aanslaan en met de actieve toonregeling op de Cort kan ik de sound indraaien die mij (op dat moment) het beste past.
Ook een groot voordeel is de evenwichtige klank van snaar tot snaar en over de gehele hals. En ik kan er loopjes op spelen die mij minder goed lukken op andere snaren, in het genre van het soul-achtige vingerwerk, de "padam-padam"-dingetjes enzo... heerlijk!
Dus zeker voor elk wat wils, voor mij worden het steeds weer deze Roto's...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Onlangs Ernie Ball weer eens een kans gegeven, en een setje Regular Slinky 5 op mijn Warwick gelegd. Dat was dus eenmalig. Eerste indruk was goed: prettige feel, goeie toon met de sprankeling van nieuwe snaren maar niet overdreven zingy. Eén keer mee gerepeteerd, beviel erg goed. Eén optreden mee gedaan, nog steeds tevreden over de klank. Na het spelen netjes met een doek afgenomen. Ik haal die bas een dag later weer uit de tas voor het volgende optreden... en zo dood als een pier! De Streamer LX is dan ook bepaald geen vergevingsgezinde bas, het klinkt dan echt nergens meer naar. Niet alleen de bite was volledig weg, ook in het laag was het verschil heel duidelijk. Ik heb gelukkig altijd reservesnaren bij me, en dit keer had ik ook een backupbas mee waar ik het optreden maar mee gedaan heb. Voor mij geen Ernie Balls meer, en zeker niet op mijn 'wick! Er liggen nu gewoon weer Elixirs op :)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

LeftyJ schreef:Onlangs Ernie Ball weer eens een kans gegeven, en een setje Regular Slinky 5 op mijn Warwick gelegd. Dat was dus eenmalig.
Ik doe met dat zelfde setje ongeveer anderhalf jaar en zelfs dan zijn ze niet compleet dood, maar ik heb dan ook een hekel aan snaren vervangen :roll: :D
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10870
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik denk eerder dat je het verschil niet hoort.. :lol:
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
legranddave
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 mar 2014, 20:55

Bericht door legranddave »

ook een crosspost :

ik heb me net een Fame Baphomet NTB gekocht (denk type Warwick Corvette, zelfde pup's etc). Ik probeer nu al een paar weken roundwounds uit maar het ligt me niet. Ik ben toch te gehecht aan het geluid van flats. Op mijn andere liggen La Bella's original 1954's maar die gaan te "muddy" klinken voor die bas denk ik, ik zou graag een iets heldere flatwoundklank hebben, en het is een 5 snarige.
Heeft iemand een tip welke goed zouden klinken? Heeft iemand ervaring met de Deep Talking Flats van la Bella?

Oh ja, slappen doe ik (bijna) niet, dus dat maakt niet uit. Want ik weet dat die opmerking er aan zit te komen.... :lol:


Zelf heb ik tot nu toe volgende gehad :
Elixir : vond ik maar niets
D'addario: vond ik maar niets

dan kwam de verlossing voor mij : Flatwounds

La Bella original 54's medium. Warme James Jamerson klank en toch dat extra'tje. Mijn ding tot nu toe. Zitten er nu een jaar op en beginnen nog beter te klinken.
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Heeft iemand wel eens .35 of .30 snaren geprobeerd? Ik vraag me serieus af of je daar nog wel een 'vette' klank mee kan krijgen.
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

legranddave schreef:ook een crosspost :

ik heb me net een Fame Baphomet NTB gekocht (denk type Warwick Corvette, zelfde pup's etc). Ik probeer nu al een paar weken roundwounds uit maar het ligt me niet. Ik ben toch te gehecht aan het geluid van flats. Op mijn andere liggen La Bella's original 1954's maar die gaan te "muddy" klinken voor die bas denk ik, ik zou graag een iets heldere flatwoundklank hebben, en het is een 5 snarige.
Heeft iemand een tip welke goed zouden klinken? Heeft iemand ervaring met de Deep Talking Flats van la Bella?

Oh ja, slappen doe ik (bijna) niet, dus dat maakt niet uit. Want ik weet dat die opmerking er aan zit te komen.... :lol:


Zelf heb ik tot nu toe volgende gehad :
Elixir : vond ik maar niets
D'addario: vond ik maar niets

dan kwam de verlossing voor mij : Flatwounds

La Bella original 54's medium. Warme James Jamerson klank en toch dat extra'tje. Mijn ding tot nu toe. Zitten er nu een jaar op en beginnen nog beter te klinken.
D'addario Chromes al geprobeerd? Dan zijn flats die toch iets allrounder klinken.. Of halfrounds?
Plaats reactie