Wireless in-ear frequenties: al storingen?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13425
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Wireless in-ear frequenties: al storingen?

Bericht door LeftyJ »

Ik weet dat er al tig topics zijn over in-ear monitoringsystemen, maar mijn vraag is vrij specifiek en ik ben benieuwd naar ervaringen.

In de grote steden heeft KPN vorige week haar 4G-netwerk uitgerold. De andere grote mobiele providers zullen snel volgen (Tele2 in 2014, de rest sneller). Een overzichtje van de gebruikte frequenties vind je hier. Kort samengevat is het gebied van 791-852 MHz straks vermoedelijk nagenoeg onbruikbaar. Fabrikanten van in-ear systemen en draadloze microfoons verkochten al een tijdje geen nieuwe apparatuur meer die op deze banden actief is, maar er zijn nog wel veel van die systemen in omloop. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Sennheiser EW300 IEM G3 op de D-band (780-822 MHz).

Ik ben benieuwd of mensen die hun systeem onlangs in één van de grote steden hebben gebruikt er al wat van merken? Ik heb zelf op 6 april mijn eerste optreden (in Amsterdam) sinds KPN is begonnen met 4G maar ik verwacht er weinig van te merken, KPN begint pas bij 811 MHz en als ik mijn Sennheiser aanzet pakt hij automatisch de eerste storingsvrije frequentie die beschikbaar is (begint dus gewoon bij 780 MHz met scannen).
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Draadloze mic van onze zangeres werkt nog prima in het 800-820 gebied.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Ik heb dit probleem een paar jaar geleden jaar ook al eens ter sprake gebracht.
viewtopic.php?f=6&t=27033&hilit=+frequenties
Vanaf mei dit jaar zullen naar alle waarschijnlijkheid steeds meer problemen op gaan treden met de frequentiebanden en vanaf 2015 kun je het helemaal vergeten in de 800Mhz band.
Ik zou dus het risico niet gaan nemen en een set in de 600Mhz band aanschaffen of beter nog: gewoon weer een kabel ertussen!
https://www.pmse.nl/index.php?option=com ... 3&Itemid=5
Schandalig dat veel winkels nog gewoon de systemen werkende in de 800Mhz band verkopen....
Naar verwachting zal straks ook de gehele 700Mhz band in beslag genomen worden door digitale TV, draadloos internet etc.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik denk dat dit een goed topic kan zijn om dat soort ervaringen te beschrijven, dus wanneer het *echt* een probleem gaat worden met je bestaande apparatuur. En ik ben het met je eens dat winkels dit soort spullen niet eens meer moeten aanbieden. Straks is het waardeloos.
Maar voor alle muzikanten die hun (soms dure) apparatuur nu nog gebruiken kan dit topic erg handig zijn om ervaringen door te geven. :)
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 631
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:34

Wireless in-ear frequenties: al storingen?

Bericht door Frank »

Is het niet zo, dat die dingen vrij gemakkelijk kunnen worden omgebouwd naar een andere frequentie? Iets met een 'ander kristalletje' of zoiets?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Frank schreef:Is het niet zo, dat die dingen vrij gemakkelijk kunnen worden omgebouwd naar een andere frequentie? Iets met een 'ander kristalletje' of zoiets?
Nee, de hele binnekant moet vervangen worden. Heb het een keer opgevraagd voor mijn oude in-ear set (in de 700-band zat ie, voorlopig nog goed te gebruiken). Set had een nieuwprijs van ongeveer €5500,- ... ombouwen zou €3200,- kosten.
Als de band straks weer goed gaat lopen dan bedenk ik nog wel of ik weer wat nieuws aanschaf of dat we gewoon normale monitoren blijven gebruiken, hangt af van de frequentie van optredens.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Het is erg afhankelijk van de plaats en wat er op dat moment "in de lucht" zit, wanneer er zich problemen gaan voordoen.
mmstingray5
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 apr 2008, 20:21

Bericht door mmstingray5 »

Zijn er al in ear systemen op de markt waarvan de frequenties niet gaan vervallen en zo ja, welke?
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13425
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Het wachten is op 2.4 GHz systemen. Om de één of andere reden zie je die nog niet (?) terwijl ze er als wireless instrument systeem al een paar jaar zijn. Er zijn wel merken mee bezig, maar voor zover ik weet is er nog niets op de markt. In ieder geval niet van de gerenommeerde merken.
mmstingray5
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 apr 2008, 20:21

Bericht door mmstingray5 »

Bij sennheizer heb je de 1G8, maar inderdaad nog niet voor in ears, da's gek eigenlijk.
Gebruikersavatar
Markmoos
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2006, 15:35

Bericht door Markmoos »

Inderdaad nog geen digitale wireless setjes voor in-ears op 2.4 ghz, erg jammer. Voor gitaar en basgitaar wordt het al jaren gebruikt, bijvoorbeeld die line6 relay setjes. Welke producenten zijn er op het moment mee bezig? Al verwachtte releasedates oid?
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

LeftyJ schreef:Het wachten is op 2.4 GHz systemen. Om de één of andere reden zie je die nog niet (?) terwijl ze er als wireless instrument systeem al een paar jaar zijn. Er zijn wel merken mee bezig, maar voor zover ik weet is er nog niets op de markt. In ieder geval niet van de gerenommeerde merken.
De 2.4Ghz band zit natuurlijk wel al erg vol met Wifi e.d. Daarbij is de bandbreedte beperkt (kans op interferentie) en heb je kans op latency...
Ik denk dat dat redenen zijn waarom de professionele markt er nog niet mee werkt.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom hier geen bluetooth voor wordt gebruikt, lijkt mij ideaal eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Bluetooth zit ook op 2.4GHz, net als WiFi, magnetrons, afstandsbedieningen van garagedeuren, etc. etc. Daarnaast zorgt het Bluetoothprotocol voor forse latency.
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

https://www.performanceaudio.com/media/p ... 9456_b.pdf

In ears in de 2.4 ghz range.
Niet zo profi, maar toch.
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Plaats reactie