GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Nardix schreef: Zoist... De bas is vervangbaar, maar een goede vriend(in) niet.

ach... (geintje heren)

Over mijn hondenhok :
Het grijpt me nog steeds. Ik speel zeker anderhalf uur verspreid over de dag op dat ding. Het gaat steeds beter.
Mijn electrische bassen kijken me boos aan vanaf de muur.
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 27 mei 2010, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Ik heb zelf de snaren nooit uitgekookt. Roundwounds gaan dof klinken omdat er zich vet ophoopt tussen de windingen. Contrabas snaren zijn per definitie flatwounds dus uitkoken zal weinig effect hebben. Je kan ze wel (terwijl ze gewoon op de bas zitten) schoonmaken met wat alcohol / spiritus / wasbenzine. dan worden ze weer iets helderder maar het scheelt niet echt heel veel. Het vuil kan eigenlijk niet tussen de windingen gaan zitten dus dat kan je er ook makkelijker afpoetsen.

Ik vervang de snaren een beetje op gevoel, meestal na anderhalf / twee jaar, dus als de klank ongedefineerd gaat worden. Beetje moeilijk uit te leggen maar op een zeker moment hoor ik de toonhoogte niet goed meer, dat is voor mij het punt om de snaren te vervangen.
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

hier nog een contrabassist! :jam: Ik huur nu een contrabas van de muziekschool waar ik les heb maar wil een eige! Kleur maakt niet zoveel uit (ga de bas toch over laten spuiten), lage actie (ik ga toch niet strijken) en goedkoop en geschikt om mee te slappen. Heeft iemand nog adresjes? :mrgreen: :dance:
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Voor slappen moet je juist een hoge actie Marijn,anders kom je niet met je vingers onder de snaren!
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Joost van Laake
Berichten: 2799
Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33

Bericht door Joost van Laake »

Ben sinds gister om...ik wil er ook 1!!! :lol:
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Gebruikersavatar
kris_d
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2006, 12:50

GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Bericht door kris_d »

Ja zeg, en ik wil er ook één! :D
Misschien moeten we een BGF-inkoopactie doen. Tien kopen, elfde gratis (en vermits het mijn idee was... :jaaaaa: )
Neen, ik ga deze zomer een weekje richting Oost-Europa (Tsjechië, Hongarije, Roemenië?) en daar hopelijk een charmante jongedame (of een ouwe!) vinden. Als er iemand adresjes weet, graag!

Kris
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

kris_d schreef: Neen, ik ga deze zomer een weekje richting Oost-Europa (Tsjechië, Hongarije, Roemenië?) en daar hopelijk een charmante jongedame (of een ouwe!) vinden. Als er iemand adresjes weet, graag!
Hier moet wel wat te vinden zijn:
KLIK
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

steekie schreef:Voor slappen moet je juist een hoge actie Marijn,anders kom je niet met je vingers onder de snaren!
klopt als een bus maar ik zoek een middenweg. Ik ga niet strijken maar ik wil vingerstijl ook snel kunnen spelen. Dus hoe lager de actie maar met genoeg ruimte om te kunnen slappen zou mooi zijn. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet weet of dit wel kan. Maar goed... daarom ben ik hier lid en mijn contrabas leraar kan mij ook helpen.
Gebruikersavatar
kris_d
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2006, 12:50

Bericht door kris_d »

Ik zal eens zien of er iets voor mij tussenzit.
"Ouwe deftige dame, houten kop, beetje mollig, warm karakter, strijkt goed, geen kosten aan."
:wink:
Kris
Rieno schreef:
kris_d schreef: Neen, ik ga deze zomer een weekje richting Oost-Europa (Tsjechië, Hongarije, Roemenië?) en daar hopelijk een charmante jongedame (of een ouwe!) vinden. Als er iemand adresjes weet, graag!
Hier moet wel wat te vinden zijn:
KLIK
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

@Marijn
De mijne staat op ong. 10 mm. afgesteld,dat is eigenlijk iets te laag om te slappen,maar dan kan je nog
een beetje snelheid ontwikkelen,je zult de actie zeker bij (goedkope) nieuwe bassen echter wel altijd zelf moeten (laten) afstellen,dat gebeurd door de kam op maat te maken,dus als je hem te laag zet kan je niet meer terug en moet er eerst een nieuwe kam op!
Ik heb het zelf gedaan en heb dat in etappes uitgeprobeerd,dus steeds wat lager,een paar dagen spelen,weer wat lager,weer een paar dagen spelen,zo ben ik op deze hoogte gekomen,dit is de ideale
hoogte voor de dingen die ik er mee doe,maar dat is natuurlijk net als bij de basgitaar erg persoonlijk.
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

O zonalarm

Bericht door Wiro »

kris_d schreef:Ja zeg, en ik wil er ook één! :D
... ik ga deze zomer een weekje richting Oost-Europa (Tsjechië, Hongarije, Roemenië?) en daar hopelijk een charmante jongedame (of een ouwe!) vinden. Als er iemand adresjes weet, graag!
Kris
'k Weet geen adresjes daaro, maar pas op voor de zonnewarmte: Als jij net een contrabas hebt gekocht en in je auto gelegd zet deze dan in een parkeergarage als je een dagje gaat shoppen in Praag. Contrabassen worden namelijk doorgaans niet vrolijk van extreme omstandigheden zoals daar kan zijn: De hitte in een in de zon geparkeerde auto kan aardig oplopen in korte tijd...
Laatst gewijzigd door Wiro op 31 mei 2010, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Marijn schreef:
steekie schreef:Voor slappen moet je juist een hoge actie Marijn,anders kom je niet met je vingers onder de snaren!
klopt als een bus maar ik zoek een middenweg. Ik ga niet strijken maar ik wil vingerstijl ook snel kunnen spelen. Dus hoe lager de actie maar met genoeg ruimte om te kunnen slappen zou mooi zijn. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet weet of dit wel kan. Maar goed... daarom ben ik hier lid en mijn contrabas leraar kan mij ook helpen.
volgens mij hoeven de snaren voor slappen niet extra hoog te staan, wel nog net genoeg dat je vingers er onder kunnen natuurlijk.
Belangrijker is de snaarspanning, die moet namelijk een stuk lager zijn. Als de snaren hoog staan is de spanning ook groter. Daarom spelen veel rockabillies op vrij lossse snaren, zoals weedwackers.

Ik heb het dit weekend geprobeerd op mijn bas met Spiricores (stalen snaren) en die spanning is te groot, je kan dan de snaren niet laten kletteren/terugkaatsen op de toets.
Als je echt rockabilly wil gaan spelen zul je iets aan je setup moeten veranderen of andere snaren gaan gebruiken denk ik. Het is ook een vak apart, zeker als je de snelheid ziet die sommigen ermee bereiken. Dat is niet iets wat je er zomaar even bij doet.

Het zou voor mij ideaal zijn om een bas te hebben waar je en goed op kan strijken en fingerstyle en slappen, maar ik denk dat dat niet kan. Het blijft dan voor alle drie een compromis.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Ik heb het even met mijn contrabas leraar over gehad. De aktie voor het slappen hoeft niet zo hoog te zijn. Het moet hoog genoeg zijn om je vingers eronder te krijgen maar als je daarnaast ook vingerstyle speelt dan hoef je niet zo hoog te gaan. Volgens hem zijn de snaren veel belangrijker. Hij vertelde dat je voor de slappen voor de contrabas speciale snaren moet hebben die veel 'losser' zijn dan de stalen snaren. Hij gaf aan dat je speciale roundwounds hebt voor de contrabas voor slappen.
Ik heb overigens een mooie bas gezien in almere voor 600 eu. Dan moeten er dus nog andere snaren op en ik wil de bas actief hebben en een hoes erbij. Alles bij elkaar gaat het dan rond de 900 a 1000 eu worden. Die gozer in almere schijnt er wel verstand van te hebben.
Mijn leraar bood aan om mee te gaan als ik eventueel een eigen contrabas gaat kopen. Ik denk dat het wel handig is. Zeker om te aktie te stellen.

En als ik weer geld heb dan laat ik de bas overspuiten. :jam:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Waar was dat in Almere ? Een luthier, een speciaalzaak ?
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Marijn schreef:Die gozer in almere schijnt er wel verstand van te hebben.
Mijn ex-basleraar liet zijn bas ook bij Suringar afstellen en raadde mij dat ook aan.

[edit]
Didi schreef:Waar was dat in Almere ? Een luthier, een speciaalzaak ?
hopelijk hierboven beantwoord.
Plaats reactie