Evidence Audio Snoeren

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Weten jullie hoe een transformator werkt? Kortweg zijn het twee spoelen die wel electrisch van elkaar gescheiden zijn, maar niet magnetisch. Door 't magnetisch veld dat in de ene spoel wordt gemaakt kan je energie halen uit de andere. De electronen lopen dus niet van de ene kant van de transformator naar de andere. Dat zijn twee gescheiden kringen. Er gaan dus geen electronen vanuit het lichtnet naar je speakers, want in elke versterker zit een transformator, in sommige zelfs meer dan één.
Ik speel zelf op een buizenbak, een Ampeg. Een pure, rauwe, hardwerkende versterker vol met pure, rauwe, hardwerkende Ampeg-electronen. En die zijn dus wars van elitair geneuzel als snoertjes van honderden euro's. Ze weigeren gewoon daar doorheen te gaan. Ze voelen zich veel meer thuis in de snoertjes die ik zelf thuis inelkaar heb gesoldeerd.
:worship:
Over geneuzel gesproken, Ampeg, buizenbak. :?

Om op je eerste vraag te komen ja, ik weet hoe een transformator werkt. Ik ken de functie, de werking de factoren etc.

Enkele termen zijn zelfinductie, impedantie, frequentiebereik, primaire spreidingszelfinductie, interne capaciteit, Ohmse wikkelweerstand, Relatie tussen primaire en secundaire impedantie, need i say more?? :shock:
Nee dat is wel genoeg, denk ik.
Heb ik je vraag hiermee voldoende beantwoord? Denk het wel.

Geeft ook wel aan dat het toch genuanceerder ligt. :idea:
Verder heb je gelijk. Een transformator bestaat uit 3 delen. Een primaire wikkeling, een secundaire wikkeling en een kern.

Echter de bewerking en verstoring van het signaal komen na de voeding pas aan bod. Dan gaat het signaal naar de uitgang. Dan wil je al die arbeid die de versterker heeft verricht toch niet verstoren met een kabeltje die je geluid beinvloedt?? :idea:

Als jij dat prima vindt moet je dat gewoon zelf weten. Nix mis mee. Ik wil dat niet en dat moet ik zelf weten, toch. Noe het allen geen geneuzel als je iets niet begrijpt. :roll:

Zie het belang van kabels eens ander.

Zonder kabels werkt er niets.
Die trafo bestaat uit 2 gewikkelde kabels om een kern.
Printsporen zijn platgeslagen kabels. De pootjes van componenten zijn ook kabeltjes? Het strookje metaalfilm dat om een een kern van een weerstand is gewikkeld is ook een soort van kabeltje. De ene keer wordt het kabeltje gebruikt om enkel stroom en spanning te vervoeren waarbij enkel die 2 de bepalende factor zijn. De andere keer worden ze ook nog gemoduleerd of een beetje geremd en stel je dus andere eisen aan het kabeltje. Dan heb je ook een ander kabeltje nodig met andere eigenschappen. Die worden vaak weer door de gebruikte materialen, bouwvorm en productiekosten bepaald. Je gebruikt toch ook geen wolfraam vooor een 230v kabel. Soms wel in een buisje. Waarom. Vanwege de specifieke eigenschappen en de functie die het daar moet vervullen.

Da's geen geneuzel maar wetenschap. :idea:

Voor een gloeilamp maakt het niet uit waar de 230V kabel van gemaakt is. Dat heeft geen storend effect op de productie van frequenties van het licht. Het gloeidraadje is weer van ander materiaal omdat die het ligt moet producere. Andere functie=andere eigenschappen=andere materialen. Bij geluid is dat anders. Stop maar eens een paar goedkope eindtrafo's in je Ampeg en vertel me dan eens of het nog goed klinkt. Waarom denk je dat goede eindtrafo's zo duur zijn? :idea:

Dat gaat ook op voor kabels. Het is niet anders. Kwestie van accepteren. :shock:

Idd over buisenbakken. Bij mij staan er 4 EL34 ers te stoken.
Ik luister daar mijn muziek op.

No hard feelings. Ben een realist. :wink: [/quote]
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Eigenlijk is jouw verhaal nog grappiger dan het mijne bedoeld was....

De echte reden dat ik nu nog inferieure kabels gebruik is dat ik na aanschaf van m'n Ric en m'n Ampeg graag nog iets te GASsen overhad, gewoon voor het gevoel. Iemand die alles heeft heeft niks meer te willen, en da's saai.
Gebruikersavatar
JeroenJzzBss
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 feb 2008, 18:39

Bericht door JeroenJzzBss »

RUIS schreef:Eigenlijk is jouw verhaal nog grappiger dan het mijne bedoeld was....

De echte reden dat ik nu nog inferieure kabels gebruik is dat ik na aanschaf van m'n Ric en m'n Ampeg graag nog iets te GASsen overhad, gewoon voor het gevoel. Iemand die alles heeft heeft niks meer te willen, en da's saai.
Tja, volgens mij kan je niet uitgeGASt zijn, zijn zoveel leuke dingen, zo zag ik bij Tony Joe White een strap met een slangenkop erop. Zag er wel koel uit. Jammer dat er dan zo weinig slangen overblijven.
Eden Time Traveler
Eden 210XLT
Fender JB USA
Modulus FleaBass4
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ik ben ook nog niet uit ge-GAS-t.
Ik zou wel een buizenbak met 400W power willen maar, dat is me nog ff te duur. :wink:
Een 5 snarige Bascollection zou me ook wel smaken van het type NOS dan. :jam:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Wegens goede ervaringen met Evidence, heb ik ook maar een paar meter snoer gekocht. :P
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
VDBROEK81
Berichten: 544
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:45

Bericht door VDBROEK81 »

Ik doe verder niet mee in de discussie (oef) maar ik wil het verschil wel eens horen. Kan er niet een stukje worden opgenomen met verschillende kabels?

Ik ben ook wel benieuwd naar het soort muziek waarbij dit soort verschillen tot zn recht komen...
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Als ik hem binnen heb, dan zal ik een track met een Cordial en een track met de Evidence kabel in het archief zetten.
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

FC Spoiler schreef:Als ik hem binnen heb, dan zal ik een track met een Cordial en een track met de Evidence kabel in het archief zetten.
En hoor jij nou persoonlijk echt verschil?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Ik heb hem nog niet, komt hopelijk komende week binnen...

Ik een Evidence kabel getest in een kroeg, er was duidelijk verschil te horen met de Cordial kabel -> helderder en (nog) minder ruis. :o
In de mix zal het verschil niet tot amper hoorbaar zijn, maar het is (imho) wel beter en dus de moeite waard.
Ik heb een 6 meter kabel gekocht, deze gaat in stukjes en die komen in m'n rack.
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Gothbin
Berichten: 418
Lid geworden op: 22 dec 2006, 09:59

Bericht door Gothbin »

Scheelt wel degelijk goede kabels, ikzelf vervang ze iedere 2 jaar zo'n beetje. Tussen mijn CD speler en mijn versterker heb ik kabels van +/- 200€ en dat hoor je echt wel. Bezuinig niet op je kabels. Nou heb ik voor in huis een kabel met ingebouwde aan uit schakelaar tegen klappen en ploppen van je versterker. Niet echt audiofiel maar wel handig. Was iets van 30€ bij Kees Dee. De kabel is drie meter.
Keep it low! :dance:
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

en die test dan? met die hifi mensen die het verschil niet hoorde tussen een kleerhanger en een superdure kabel?
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Haico

Bericht door Haico »

Bazz Lightyear schreef:en die test dan? met die hifi mensen die het verschil niet hoorde tussen een kleerhanger en een superdure kabel?
Dat was speakerkabel, dat werkt weer anders dan een signaalkabel.
De boodschap is hetzelfde... "Don't believe the Hype". Goed Public Enemy nummer trouwens... ken je dat, PE?



EDIT: Even een beetje zakelijk.

Ik las laatst wat over een innovatie op kabelgebied. Het zijn kabels met AGF* technologie. Door de AGF* technologie onstaat er een goede isolatie tussen de bron en de ontvanger.

Door deze isolatie ontstaat tussen de kern en de mantel een hoog capacitatief veld. Andere kenmerken zijn dat er totaal GEEN ruis over deze verbinding is, en ongewenste frequenties worden ook niet doorgelaten. In een AGF* kabel heb je ook geen last van rondvliegende electronen! Dit kan je echt niet vergelijken met een normale kabel met zuurstofvrij koper. Bij een AGF* worden stoffen waaronder zuurstof juist gebruikt om de isolatie te bevorderen.

Ik heb het eens goed bekeken. Met de huidige markt denk ik dat ik ze voor 35 Euro importeren en aanbieden. De truuk zit in de connectie, dus van mij kan je elke lengte krijgen voor die 35 Euro. Zouden er geinteresseerden zijn? Nee, ik ga heb sterker vertellen. Wie wilt GRATIS een kabel met AGF* technologie PROBEREN?? Laat me weten welke lengte je wilt...



*) AFG staat voor "Air Gap Filter".
Laatst gewijzigd door Haico op 23 jun 2008, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Ik wil in Schijndel wel GRATIS PROBEREN. :)

Oh en ja ik ken Public Enemy.
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Bericht door The Liszt »

In de Valnøtt zit ook een stuk kabel.
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Gebruikersavatar
VDBROEK81
Berichten: 544
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:45

Bericht door VDBROEK81 »

Kijk of het nu waar is of niet, als al die energie van het zoeken naar dit soort nuances eens in het spelen op je instrument zou worden gestoken....dat verschil hoor je in iedergeval snel. En als je het even vanuit het oogpunt van rendament bekijkt kun je dus beter voor het geld een paar lessen nemen.

Zonder dat ik me verder in de discussie meng dus :) oeps te laat...
Plaats reactie