Gehoorbescherming

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Een tijdje terug met Haico afgesproken om wat meer te weten te komen over universele in-ears. Je kan deze niet testen in de winkel, maar Haico bood mij de kans in elke prijsklasse iets te proberen.
de in-ears zouden namelijk mijn versterking gaan vervangen (daar zat een flinke investering in en een killer sound) dus moesten de oortjes geen downgrade worden.
Ik ging erheen met de overtuiging dat de oortjes van Westone, die op dat moment heel gunstig geprijsd waren, goed genoeg waren. Hij had echter een stuk of 7 setjes liggen en die mocht ik allemaal proberen. Ze waren op budget gesorteerd :(
Afijn, deze man heeft mij doen beseffen dat in mijn geval duurder ook daadwerkelijk beter is. Vooral de demping van buitenaf is van groot belang voor de weergave.
Ik heb sinds een half jaar de SE535 van Shure in met repeteren en sindsdien val ik na de repetitie zonder piep en extreme vermoeidheid in slaap. Natuurlijk mis ik af en toe het basgeluid wat door de "lucht gevormd" wordt voordat het je oren bereikt, maar dat heb ik nu deels opgelost door een mini combootje te mic'en.
Thanks for saving my ears Haico :)
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

john5 schreef:Haico zal t precies weten. Maar de inears ban het duurdere segment sluiten vaak goed af in de gehoorgang waardoor je van de omgeving bijna niets mee krijgt. Of je die dan enkel als bescherming kunt gebruiken?
Dit zou ik ook wel willen weten; zijn op maat gemaakte in ears beter dan Elacins bijvoorbeeld als je ze gebruikt als gewone oordoppen (dus niet de in-ear functie gebruikt)? en sluiten deze in ears beter omgevingsgeluiden af dan Elacins? en welke in ears zijn dan goed als normale oordoppen?
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik ben wat traag..... Ik bedoelde dat de 215 van Shure van rond de € 100 stukken goedkoper is dan wat ik gezien heb op internet, nl €400. Ik ben er toch ook over aan het nadenken wat voor mij goed zou zijn maar dat ligt mss ook nog wel aan hoe het loopt met de bandjes waarmee ik bezig ben.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Haico

Bericht door Haico »

nangyala schreef:Een tijdje terug met Haico afgesproken om wat meer te weten te komen over universele in-ears.
8) Geen probleem, Do!
De SE535 zijn ontzettend fijn. We zijn er trots op!
basloze fret schreef:
john5 schreef:Haico zal t precies weten. Maar de inears ban het duurdere segment sluiten vaak goed af in de gehoorgang waardoor je van de omgeving bijna niets mee krijgt. Of je die dan enkel als bescherming kunt gebruiken?
Dit zou ik ook wel willen weten; zijn op maat gemaakte in ears beter dan Elacins bijvoorbeeld als je ze gebruikt als gewone oordoppen (dus niet de in-ear functie gebruikt)? en sluiten deze in ears beter omgevingsgeluiden af dan Elacins? en welke in ears zijn dan goed als normale oordoppen?
Helaas dempt de gemiddelde in-ear té goed om te gebruiken als geluiddempers. Om het maximale dynamische bereik uit de luidsprekers te halen, dempen in-ears zo veel mogelijk. Er wordt geen rekening gehouden of de mate van demping wel gelijkmatig is. Net als bouwmarkt schuimpjes dempen ze daarom relatief meer hoge frequenties dan lage frequenties.Je kan in-ears wel als geluid dempers gebruiken maar je hebt meer plezier van universele dempers van bijvoorbeeld Alpine. :)
rich13 schreef:Ik ben wat traag..... Ik bedoelde dat de 215 van Shure van rond de € 100 stukken goedkoper is dan wat ik gezien heb op internet, nl €400. Ik ben er toch ook over aan het nadenken wat voor mij goed zou zijn maar dat ligt mss ook nog wel aan hoe het loopt met de bandjes waarmee ik bezig ben.
Hoi Rich. Wat ik in mijn vorige posts hierover heb proberen uit te leggen is dat de techniek in de SE215 niet vergelijkbaar is met de techniek in van hogere series.

Ik begrijp dat het lastig te bevatten valt omdat ze van de buitenkant hetzelfde eruit zien. Maar... Het is niet een simpelweg vergelijk tussen een VW Golf en een Ferrari. Het is eerder een vergelijk tussen een Golf en een Boeing 747. Een auto en vliegtuig brengen je allebei van A naar B. Wat dat betreft zijn ze in functie gelijkwaardig. Echter, de manier wáárop ze dat doen is volledig anders. De techniek is anders, de ervaring is anders, de manier van gebruik is anders... Etc. Het vliegtuig is duurder. Dit wil niet zeggen dat dit in alle gevallen het beste vervoersmiddel is. In sommige gevallen heb je simpelweg meer aan een auto!

Terug naar in ears. Bij in ears heb je de keuze tussen moving coil drivers (SE215) en balanced armature drivers (vaak duurder). Voor consumentenproducten worden meestal moving coils gebruikt. De lage frequenties zijn lekker rond en fluffie, ze zijn toleranter voor lekken en erg robust. Voor professioneel gebruik, op het podium, zie je toch het meest balanced armature drivers. Waarom? Superieuren impuls response, strakker laag, hoge maximale output en het feit dat er meerdere drivers in 1 earphone passen.

Er zijn ook in ears met balanced armature drivers de wat goedkoper zijn. Bekijk eens de Creative Aurvana 3.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Misschien moet ik maar eens wat komen proberen dan..
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Haico schreef:Je kan in-ears wel als geluid dempers gebruiken maar je hebt meer plezier van universele dempers van bijvoorbeeld Alpine. :)
dank voor de info. Helaas vind ik dit soort oordoppen met van die 'schubben' (ik weet niet hoe die dingen heten) bijna onmogelijk om in te doen. Ik heb eens een keer van dat soort doppen gekocht voor erbij. Ze kwamen in drie of vier maten; de grootste kreeg ik niet in mijn oor. De kleinste kreeg ik er wel met veel moeite in, maar vervolgens ging die niet meer uit mijn oor (geen grip meer op de oordop). Na 10 minuten proberen met lichte paniek floepte hij er toch uit. Daarna durfde ik ze niet meer in te doen. Misschien dat ze gewoon niet werken voor mijn gehoorgang, of misschien doe ik iets fout?
Laatst gewijzigd door basloze fret op 21 dec 2014, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Bij mij gaan die universele dingen er ook niet goed in. Althans bij m'n linkeroor. Heb wel tien verschillende maten en vormen geprobeerd (krijg je bij een setje Ultimate Ears).
Mij is geleerd je oor aan de bovenkant op te trekken en dan de doppen in te doen.
Toch krijg ik de linker er bijna niet in. Als het uiteindelijk wel gelukt is hoef ik maar één keer te slikken of m'n hoofd te bewegen en er ontstaat weer een geluidslek. Schuimpjes van de bouwmarkt werken nog het best. Maar met name de linker voel ik dusdanig zitten dat dit binnen een half uur onaangenaam wordt.

Dus een setje op maat laten maken bij Schoonenberg (ProActiv Customized Professional) en toen begreep ik het probleem. M'n linker gehoorgang is plat en breed. Zo'n 6 x 16 mm. Hier gaat nooit een rond exemplaar in passen.

Aardige bijkomstigheid: De dempers kun je uit deze oordoppen wippen, waar vervolgens de Ultimate Ears inpassen. Enige nadeel dat de UE's niet heel stevig verankeren. Als in-ear tijdens optreden lijkt deze combi me om deze reden niet geschikt.
Laatst gewijzigd door Wiro op 21 dec 2014, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ik heb er geen problemen mee, maar ik heb het idee dat ik ze er ook niet zo diep in doe. Of ze dan alles afsluiten, geen idee, maar voor mij werkt het. Ik zie onze gitarist er wel elke keer mee worstelen, en ik heb idee dat hij ze veel dieper probeert te plaatsen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Haico schreef:Yupz... en dat lijkt me een mooi besluit van de wel/niet oordoppen discussie.

Ik hoor het graag als men nog tecnische vragen heeft. Of een produtaanbeveling wil. :)
Door dit citaat durf ik nog meer te vragen :wink: :

Wat zou je als produktaanbeveling doen voor een goede in ear, op maat (ook ik heb vreemde gehoorgangen). En wat beveel je aan als de perfecte oplossing? En wa kos da dan? Ik ben namelijk aan het kijken voor een extra cabinet, maar misschien moet ik wel twee heel kleine cabinetjes hebben :mrgreen:
Haico

Bericht door Haico »

basloze fret schreef:Helaas vind ik dit soort oordoppen met van die 'schubben' (ik weet niet hoe die dingen heten) bijna onmogelijk om in te doen. ... Misschien dat ze gewoon niet werken voor mijn gehoorgang, of misschien doe ik iets fout?
Green Goblin schreef:Ik heb er geen problemen mee, maar ik heb het idee dat ik ze er ook niet zo diep in doe. Of ze dan alles afsluiten, geen idee, maar voor mij werkt het. Ik zie onze gitarist er wel elke keer mee worstelen, en ik heb idee dat hij ze veel dieper probeert te plaatsen.
Bedoelen jullie die kerstboompjes? Ze worden triple flanges genoemd.

Afbeelding

Je hebt deze tegenwoordig ook van foam in deze vorm. Daar kan ik zelf ook niet veel mee. Die zijn veel te stug! Dat gaan irriteren.
Die van siliconen zijn prettiger. Ik knip daar meestal de kleinste flens vanaf.

Het s inderdad een goede tip om je oor aan de bovenkant wat omhoor te trekken. De doppen hoeven niet ontzettend diep. Je voelt vanzelf wanneer ze dempen. Het volgende klinkt wat raar, maar je kan ook proberen om ze een beetje vettig te maken met een heel klein beetje vaseline.
basloze fret schreef:Na 10 minuten proberen met lichte paniek floepte hij er toch uit.
Oei! Dat is vervelend. Echter, je hoeft niet te panieken. Je gehoorgang is langer dan men denkt. Je moet eerst 2 flauwe bochten door voordat je bij je trommelvlies "bent". Voordat je daar bent, zit er een stukje gehoorgang wat heel gevoelig is omdat daar bot is. Als je daar in zit te porren, doet het erg pijn. Dat hóórt pijn te doen! Want je moet daar niet in peuren!! :) Maar dit betekent niet dat het direct schadelijk is. Je zit dan nog niet tegen je trommelvlies aan.

Afbeelding
Haico

Bericht door Haico »

rich13 schreef:Misschien moet ik maar eens wat komen proberen dan..
Kunnen we doen. Ik heb niet alles thuis liggen. Dus ik moet het wel even van tevoren weten.

Erikx schreef:Wat zou je als produktaanbeveling doen voor een goede in ear, op maat (ook ik heb vreemde gehoorgangen). En wat beveel je aan als de perfecte oplossing? En wa kos da dan? Ik ben namelijk aan het kijken voor een extra cabinet, maar misschien moet ik wel twee heel kleine cabinetjes hebben :mrgreen:
Meestal gaat het zo:
Je gaat naar een audicien voor een oorafdruk. Kost soms 25 Euro, soms 50 Euro... en bij een collega werd het zelfs gratis gedaan door Schooneberg. :) Vervolgens stuur je je afdrukken op. Je betaalt. Je krijgt je custom in ears een paar weken later opgestuurd.
Of... je gaat naar een plaatselijke in ear maker (Cinepaq), en die maakt zelf de afdrukken. Etc, etc...


Wat maakt een goede custom in ear??

Ten eerste: een goede custom in ear valt of staat met een goede fit. Ze moeten 100% goed passen. Deze verantwoordelijkheid ligt voor een groot gedeelte bij de audicien die je afdrukken afneemt. De meeste fabrikanten hebben daarom een blaadje met tips voor de audiciens. Voorbeelden: https://www.jhaudio.com/files/Audiologist-Tip-Sheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://alclair.com/wp-content/uploads/2 ... d-inst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De tweede factor is de engineering van het akoestische gedeelte: de tubing en het cross-over netwerk. In een (custom) in ear zit een complex systeem van akoestische en electronische cross-overs. Elke custom in ear fabrikant heeft zijn eigen "recepten". Dit zijn bepaalde drivercombinaties met daarvoor specifiek getunede filters, exacte tubing lengtes, specifieke plekken waar de akoestische filters moet zitten in de tube... Etc. Alles heeft invloed op de klank. Op dit plaatje zijn de driver goed te zien. Daaronder zie je de tubing met daarin de filters.

Afbeelding

Dus... de fabrikant die je kiest moet dus over een goed "receptenboek" beschikken. :D

Pas als 3e factor komt de hoeveelheid drivers en de kwaliteit van de drivers. Als punt 2 niet goed is, dan maakt de hoeveelheid drivers niet uit. Dan klinken ze gewoon niet fijn, klaar. Maar... gelukkig hebben de meeste in ear makers hun zaakjes goed voor elkaar. Wat betreft kwaliteit van drivers. De in ear makers maken deze niet zelf. De balanced armature markt wordt geregeerd door 2 fabrikanten. De kwaliteit tussen die 2 loopt niet ver uiteen. De drivers worden namelijk gemaakt door de hoorapparatenbranche, en de eisen van hoorapparaten zijn erg hoog! Qua klank: de ene fabrikant maakt iets betere woofers, de andere iets betere tweeters. Maar dat zijn eigenlijk marginale verschillen.



Tsja... een productaanbeveling. Jerry Harvey is de guru van in ears. Hij was erg vroeg bij en derhalve heeft hij talloze patenten op zijn naam. Hij is jaren geleden Ulitmate Ears begonnen. Hij heeft dat een jaar of 6 geleden verkocht aan Logitech. Hij runt nu JH Audio. Dit is echt het bedrijf waar andere in ear makers zich aan meten. Zijn producten zijn wel heel Amerikaans in de zit van : groter, harder en meer! :D Anyway, zijn "recepten" zijn top-notch. Met de JH11, JH13 of JH16 heb je echt hele toffe in ears. $850 USD tot $1149 USD. Dan heb je de Ampeg SVT Classic van de in ears! 8)

Ik heb zelf deze: https://alclair.com/product/rsm/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stuk goeiekopert. Ik weet dat ze bij deze in ear boer ook een goed receptenboek hebben. $299 USD tot $649 USD.

Lokaal ken ik Cinepaq. Dan zit je ook tussen de 400 en 600 Euro.

ps. Als je echter een zaakje tegenkomt waar ze zeggen dat ze wel wat goedkoops voor je kunnen regelen, pas dan goed op. Het gebeurt soms in deze branche dat men hoorapparaten openschroeft en daar de drivers uit gebruiken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

pps. Custom in ears hebben meestal een lage impedantie. Ze hebben versterking nodig met een lage uitgangsimpedantie om ook goed te klinken. De beltpacks van Audio Technica, Shure, Sennheiser houden daar wel rekening mee. Maar een in ear komt niet tot volledig tot zijn recht in een (oudere) mp speler of een laptopuitgang. Er zijn uitzondering waar het wel lekker op klinkt. Maar de regel is dat je ze niet moet beoordelen om minder goede koptelefoonversterkers.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Wederom bedankt Haico. Je levert echt een super bijdrage aan dit topic, waarvoor hulde! Bij nader inzien waren het toch deze Noizezz van Schoonenberg, ze kwamen in verschillende maten: https://www.noizezz.com/eng/product/univ ... plugs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze zijn moeilijk in te doen en je hebt met je vingers geen grip op de buitenste rand bij het uitdoen. Het was dus echt een miskoop, nadat ik ze er niet meer uit kreeg heb ik ze nooit meer in durven doen. Gelukkig waren ze alleen voor erbij of voor als ik mijn Elacins eens zou vergeten, maar evengoed weggegooid geld voor mij.
Haico

Bericht door Haico »

Geen probleem! :o

Pffft... Die Noizezz. Dit noemen we zogenaamde accordion eartips. Ze sluiten superieur af, MIST je ze past. Passen ze niet, dan zijn het ware martelwerktuigen! :shock: En... het feit dat de Noizezz niet uitsteken maakt het een behoorlijk consumentonvriendelijk product. Ai!
Gebruikersavatar
Harmann
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2014, 21:25

Bericht door Harmann »

Hier ook zeer tevreden met m'n Variphone's met vervangbare filter van -15db.

Het is even wennen in het begin, maar na een tijdje kan je niet meer zonder. Als ik zelf een bandje mix haal ik ze wel geregeld eens uit m'n oren omdat het toch net wat anders is, de filtering is niet perfect egaal.

Zit aangenaam in het oor (dat mag ook wel als ze op maat gemaakt zijn).
Jaarlijks gebeurt er een lektest om te kijken of de filter & oordopje nog perfect aansluiten (dit zat in de prijs inbegrepen).

Gelukkig heb 'k m'n werkgever kunnen overtuigen de volle pot (€ 170) te betalen :)
Maar wetende wat ik nu weet zou ik ze zeker ook zelf gekocht hebben.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Haico, weer bedankt!!

Om even terug te komen op mijn eerdere vraag (inears die als doppen kunnen fungeren als ik ze niet als inear gebruik), zou dit dat geen oplossing zijn of denk ik nu te simpel => https://www.cinepaq.nl/?page_id=1341" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie