Eigen PA

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Het zit al in de naam:

* 14:4:2 is 14 inputs, 4 groepen, 2 outputs
* 16:2 is 16 inputs, 2 outputs

Je mist de 4 groepen dus, die b.v. handig zijn om monitorgroepen te maken. Je kunt min of meer hetzelfde bereiken met de aux sends die beide hebben, maar dat maakt het allemaal wat omslachtiger (en die wil je misschien ook wel weer gebruiken om een reverb o.i.d. op de zang te zetten). Of je kunt de groepen gebruiken om bijvoorbeeld alle gitaren op 1 groep te zetten en ze zo met één schuif harder/zachter te zetten. Anders moet je alle aux sends individueel zachter zetten. Flexibiliteit dus.
Laatst gewijzigd door tieleman op 09 jul 2014, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Pagina 16 van de manual:

SUB GROUPING
Sometimes it is necessary to control more than one channel simultaneously, in the case of a drum kit or a group of backing vocalists for example. Route the relevant channels to groups instead of L-R, using the channel group routing switches and the pan controls. The PAN control positions the signal in the stereo image with the L-R switch routing the group output to the Left & Right masters. Ensure the group L-R switch is “in” to route the group output to the L-R masters. In this way, the level of several channels can be controlled by one group fader. It is possible to set up mono or stereo subgroups using he channel and group PAN controls.

MODE SWITCHING
The Mix Wizard 14:4:2+ features a bank of group GROUP/AUX REVERSE (REV) switches, one for each aux bus located under aux send masters 1-6. These switches are recessed to avoid accidental operation. Set using a pointed object or a pen tip. This feature allows you to set the operation of the console for Front Of House, Stage monitor or a combination of both. With the switches out, the groups operate in the conventional manner, channel routing being possible with the group routing switches.
When the REV switches are pressed in, the group busses are routed to the AUX send masters and the aux busses are routed to the GROUPS (Aux 1 to Group 1, etc). Aux 5 & 6 are routed to L-R faders respectively. This configuration allows the user to control up to six monitor mixes with the convenience of controlling levels on faders. Outputs are on balanced XLRs for long cable runs and a signal processor (equaliser, compressor, limiter, etc.) can be inserted into the signal path using the group and left/right insert jacks.
The channel L-R and group busses are still operational but are now routed to aux master controls and can be used for additional monitor or effect sends. It is advisable to study the Mix Wizard 14:4:2+ block diagram to fully understand this flexible routing arrangement.
An example of an application using a combined configuration could be as follows : Route submix channels 1-6 (drum kit) to groups 1 & 2. GROUPS 1 & 2 panned left & right respectively and routed to L-R. AUX 3-4 set prefade (PRE) and aux send masters reversed with groups 3-4 for stage monitor sends. Other channels routed to L-R mix as normal. Aux 5-6 set post fader (POST)for effect sends. This shows the versatility of the Mix Wizard 14:4:2+.
See DUAL MODE application diagram on page 21.

https://www.allen-heath.com/media/WZ1442 ... 3435_2.pdf
Gebruikersavatar
Lyske
Berichten: 605
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:04

Bericht door Lyske »

aap schreef: Ik wilde eigenlijk niet een merken topic maken, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de allen en heath 14:4:2 en 16:2? Ik lees dat de 14:4:2 als FOH en monitormixer mode heeft, maar dat kan met de 16:2 toch ook?
https://www.allen-heath.com/series/wizard/
14 -> aantal kanalen
4 -> aantal returns (naar monitors)
2 -> aantal uitgangen voor speakers, in dit geval dus links en rechts (zoals dus quasi alle standaard tafels)

Met die 16:2 kan je ook monitors aansturen want op de site staat dat die wizard 6 aux sends heeft.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

In Wiro's post staat het al duidelijk al is het in het engels.

Normaal gesproken gebruik je subgroepen om bijvoorbeeld een drumstel met 1 fader harder of zachter te kunnen zetten. Stel je hebt 6 microfoons bij het drumstel. Je route elk kanaal naar bijvoorbeeld subgroep 1 (en niet naar de main output), subgroep 1 route je vervolgens door naar de main output. Met de faders van de individuele kanalen zorg je dat het drumstel goed in balans klinkt, dus de toms niet te hard ten opzichte van de snare etc. Doordat alles naar subgroep 1 gaat heb je nu maar 1 fader nodig om het drumstel qua volume goed in de totaalmix te plaatsen. Dit is veel handiger dan 6 faders te moeten verschuiven.

Nou heeft de 14:4:2 nog een ander truukje blijkbaar, waarbij je de subgroepen kunt gebruiken om de monitor-mixen (welke je met aux-sends maak) onder een fader te zetten. Combinaties zijn ook te gebruiken. Dat is een feature waar ik nog niet bekend mee ben, maar het kan erg handig zijn als ik het zo lees.

Standaard is het 14 kanaal-, 4 subgroep- en twee main output-faders
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Lyske schreef:
aap schreef: Ik wilde eigenlijk niet een merken topic maken, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de allen en heath 14:4:2 en 16:2? Ik lees dat de 14:4:2 als FOH en monitormixer mode heeft, maar dat kan met de 16:2 toch ook?
https://www.allen-heath.com/series/wizard/
14 -> aantal kanalen
4 -> aantal returns (naar monitors)
2 -> aantal uitgangen voor speakers, in dit geval dus links en rechts (zoals dus quasi alle standaard tafels)

Met die 16:2 kan je ook monitors aansturen want op de site staat dat die wizard 6 aux sends heeft.
Fout ! Die 16-2 heeft ook returns, de 4 slaat enkel op subgroepen zoals eerder vermeld.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

AmericanIdiot schreef:Ik weet in de tijd dat wij weleens wat huurden het altijd weer een heel gezeik was om 's nachts de hele reut terug te brengen, in ons geval tijdelijk naar het oefenhok.

Het waren altijd dezelfden die daar voor opdraaiden, ja inderdaad de zanger(es) was altijd als eerste weg "ja ik moet echt nu weg hoor, sorry". Wij waren er op een gegeven moment goed klaar mee. PA bedrijfje inhuren en rust.

In het oefenhok hadden we een zangset met wat monitoren en nadat de band opgeheven was heb ik na ruim 2 jaar eindelijk een keer wat geld gezien. Dus die geld-kwestie is een goed argument om te overwegen. En goede afspraken erover maken....ik geloof niet meer in sprookjes, het werkt gewoon niet. Bepaalde mensen komen afspraken gewoon niet na.

I.D.D. !!!!! :jaaaaa:
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

Wat een tegenstand hier.....
Voor ons werkt een eigen PA al jaren. We hebben ook gelijk een fatsoenlijke (EV) set gekocht, die ons alleen maar optredens heeft opgeleverd omdat we betaalbaar zijn gebleven hierdoor. Wij spelen als een van de weinige bands uit onze regio 25 tot 30 keer per jaar en dat zonder zelf te lobbyen. Ieder heeft binnen de band zijn eigen taken en iedereen houd zich daar aan. Als dit niet het geval is heb je een heel ander probleem binnen de band en dat heeft niks met de wel of geen toegevoegde waarde van een PA te maken. Het is een investering die je ervoor over moet hebben, en dat is voor iedereen anders. Wij hebben 8 maanden gage opgespaart en daar de set voor gekocht. Toen we gingen spelen met de set en we niet meer hoefden te betalen voor een geluidsbedrijf hebben we onze prijs iets verlaagd en ondanks dat hielden we zelf meer netto over per optreden. Deze extra opbrengst hebben we in een pot geduwd en gezorgd voor een buffer mocht er iets kapot gaan. Als de buffer te groot wordt romen we af en verdelen we het of er wordt iets nieuws voor gekocht (laatst nog een nieuwe lampenset gekocht).

Het heeft ons door de prijsverlaging meer werk opgeleverd terwijl onze netto gage omhoog is gegaan WIN-WIN. Wat betreft het sjouwen - onze financiele situatie nu maakt veel goed, maar kan me voorstellen dat sommige hier niet aan trekken.

wij hebben toen we de PA kochten ook gelijk een aanhangwagen gekocht en stalling was voor ons geen probleem.

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Zo kan het ook, maar dat vergt decipline :wink:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Dat niet alleen...die 'tegenstand' is verklaarbaar om de redenen die ik genoemd heb.

In het geval van Frieteboer is er ook een aanhanger gekocht en stallingsruimte was ook geen probleem. Dat maakt de zaak gelijk anders...niet iedereen heeft die mogelijkheden en dit wordt toch snel over het hoofd gezien.

En dat je dat wat meer gage overhoudt, tja je moet er ook meer voor doen :wink: .

@Frieteboer als er iemand de band verlaat, hoe gaat dat dan?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Nog een tip tussendoor voor mensen met een eigen PA. Zorg dat er niet op kabels word gestaan en dat iedereen weet hoe je kabels op de correcte manier oprolt. Dit voorkomt een hoop kabelbreuken.
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

AmericanIdiot schreef:@Frieteboer als er iemand de band verlaat, hoe gaat dat dan?
Wij doen in principe alle dure aankopen samen, dit betekend in ons geval dat het van ons "vieren" is. De kleinere aankopen zijn in principe meteen van de band en blijven dat ook.
Bij de dure aankopen hebben we besloten alles op 6 jaar (evenredig per jaar) af te schrijven, en als iemand binnen die tijd de band verlaat krijgt hij zijn "resterende" deel terug. Een nieuw bandlid moet zich dan inkopen en als hij dat niet kan of wil kunnen de drie "oude" leden ook besluiten om de lasten met drieen te dragen. Het vierde "nieuwe" lid kan dan ook nergens aanspraak op maken in het geval de band uit elkaar gaat. Na die 6 jaar is de dure aankoop ook van de band, dit houdt in mocht je besluiten de band te verlaten, dan kun je nergens aanspraak op maken. Hier zijn we alle akkoord mee gegaan, en dat is een risico wat wij als leden bereidt zijn te nemen. Natuurlijk zullen we, mocht dit gebeuren in overleg treden en kijken hoe we diegene kunnen compenseren, maar dat is dan pure "goodwill".

Maar een beslissing om een dergelijke aankoop te doen maak je niet zo maar. Daar hebben we goed over nagedacht en hebben we goede afspraken over gemaakt. Maar ik ben me bewust dat ik in een uitzonderlijke situatie zit want de klik binnen de band zowel muzikaal als persoonlijk is optimaal. Er zijn tot dusver geen spanningen, en als die de kop opsteken spreken we er op een volwassen manier over en lossen we het op, want we zijn er allemaal van overtuigt dat we in deze samenstelling nog flink wat jaren door willen.

| Human Base basses | EBS amplification |
mmstingray5
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 apr 2008, 20:21

Bericht door mmstingray5 »

Wij hebben ook al 20 jaar onze eigen PA, ook met het principe van de afschrijving per jaar. Weinig problemen gehad tot er een van de oorspronkelijke leden mee stopte. Gevolg, alles verkopen en naderhand weer alles nieuw kopen. We hebben wel een aantal dingen aan het hoogste bod overgenomen. Nu zitten we met 5 leden in de installatie en vragen we een kleine vergoeding voor de huur. Een goede raad... koop geen installatie om op festivalletjes ook het geluid voor anderen te doen want dan begint de ellende..
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

@ frieteboer : als je het goed afschrijft dan hou je na 6 jaar nog wel een restwaarde over, want neem een mengtafel. Die is na 6 jaar minder waard, maar op de tweedehandsmarkt niet meer waardeloos. En verschillende spullen schrijven anders af en hebben mits goed functionerend een andere restwaarde. Houden jullie daar nog rekening mee ?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Van het weekend een tuinfeest gedaan op onze eigen backline met zanginstallatie en aangevuld met gehuurde monitoren. Werkte prima voor deze kleine setting, evt een kleine sub en we kunnen dan 96% van de optredens aan en voor de grotere huren we dan wel een PA.

Afstellen is nog wel lastig, ik kan tijdens spelen maar meter of 3 de zaal in lopen en het is ook lastig om "objectief" te luisteren naar het geluid.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

In de meeste gevallen komt daar miserie van met die gemengde aankopen als de band split, niet altijd maar toch dikwijls.
daarbij nog het gesleur , opzetten, aansluiten e.d , vroeger vertrekken later thuiskomen, no thanks be there done that , voor mij nooit meer. :?
Huren wil zeggen, niet vervoeren, opstellen, afbreken,je kan later vertrekken en als je klaar bent ook eerder vertrekken, je geeft dan wel een deel van de gage af maar dat heb ik daar wel voor over. :jaaaaa:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Plaats reactie