Open vs gesloten basscabs / combo's

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Haico

Bericht door Haico »

MR. LEE schreef:Als je 'm helemaal afdopt /dicht-stopt , dan dien je wel even te kijken of er dempings-materiaal in de kast zit
Correct.

In bassreflex kasten zit er minder dempingsmateriaal dan nodig is voor een sealed cab.
Laatst gewijzigd door Haico op 22 jul 2015, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Haico

Bericht door Haico »

HNZ schreef:Wat is een variovent?
Een product van Dynaudio. Het is een product waar je een sealed box kan voorzien met aperiodische demping.

Woofers hebben kastruimte nodig. Als je een speaker in een te kleine kast zet, kan je een vervelende resonantiepiek krijgen in het laag. Een variovent "lekt" wat druk naar buiten, zodat de impedantiepiek lager wordt, en zo ook de resonantiepiek. Met aperiodische demping kan je dus wegkomen met een kleinere kastgrootte.
HNZ schreef:Thanks Mr. Lee. Ik stop 'm gewoon dicht. Laag genoeg.
Goeie tip Muziekschuur, bedankt!
Wat je gemaakt heb met die prop rockwool, zal ook wel een beetje lekken. Dus je heb ook aperiodische demping. Als het goed klinkt, dan zal ik het niet vervangen door een plastic of houten dop. Daarmee gaat het weer anders klinken.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Haico schreef:Wat je gemaakt heb met die prop rockwool, zal ook wel een beetje lekken. Dus je heb ook aperiodische demping. Als het goed klinkt, dan zal ik het niet vervangen door een plastic of houten dop. Daarmee gaat het weer anders klinken.
Thanks! Met die Rockwool prop klinkt-ie aardig. Heb 'm gisteren zo live gebruikt en dat beviel aardig. Ga nog wel even verder met en zonder testen.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

HNZ schreef: Weet iemand van jullie of dat kwaad kan ergens voor, van een ported combo of cab de poort dichtmaken?
Wat ik nog niemand heb horen roepen is dat de membraan uitwijking (in het werk gebied) van een (correct afgestemde) bassreflex behuizing kleiner is dan bij een gesloten systeem. De mechanische belasting is dus lager, hierdoor kun je de driver beschadigen bij grotere geluidsdrukken.
ik zou er in ieder geval vanuit gaan dat je maximale geluidsdruk (in het laag) lager is als je de poort afsluit.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ArjanK schreef:
HNZ schreef: Weet iemand van jullie of dat kwaad kan ergens voor, van een ported combo of cab de poort dichtmaken?
Wat ik nog niemand heb horen roepen is dat de membraan uitwijking (in het werk gebied) van een (correct afgestemde) bassreflex behuizing kleiner is dan bij een gesloten systeem. De mechanische belasting is dus lager, hierdoor kun je de driver beschadigen bij grotere geluidsdrukken.
ik zou er in ieder geval vanuit gaan dat je maximale geluidsdruk (in het laag) lager is als je de poort afsluit.

Deze bovenste repliek klopt niet.

Als een basreflex-systeem in het weergave-gebied van z'n afstemming komt , dan neemt de conusuitslag af .
Voor impulsvoormige signalen is er over de hele linie een veel slechtere demping dan bij een gesloten systeem.
Als een basreflex-systeem wordt afgesloten , dan komt de luidspreker dus minder onder mechanische stress te staan , vanwege de demping van gecomprimeerde lucht. :|
( even los gezien mbt of 't mooi of niet mooi klinkt )
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

MR. LEE schreef: Deze bovenste repliek klopt niet.

Als een basreflex-systeem in het weergave-gebied van z'n afstemming komt , dan neemt de conusuitslag af .
Voor impulsvoormige signalen is er over de hele linie een veel slechtere demping dan bij een gesloten systeem.
Als een basreflex-systeem wordt afgesloten , dan komt de luidspreker dus minder onder mechanische stress te staan , vanwege de demping van gecomprimeerde lucht. :|
( even los gezien mbt of 't mooi of niet mooi klinkt )
Dan zal ik het even anders formuleren.
Met mechanische belasting bedoel ik in dit geval het moment waarop de driver over zijn xmax gaat en in xlim(damage) territorium komt. De vraag was namelijk of de driver (mogelijk) kan beschadigen als je de poort(en) afsluit. Mijn antwoordt is daarop JA. Als je met deze combo/cabinet de zelfde maximale geluidsdruk wil halen als de gepoorte versie dan zal de driver flink over zijn xmax heen gaan en de driver zal beschadigd raken.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Klinkt allemaal een beetje als abracadabra voor mij en ook jullie verschil van mening sterkt mij niet in het vasthouden aan mijn voornemen. Ik ga eerst nog eens goed de verschillen in sound testen en het combo vergelijken met m'n front ventend GK combootje. En anders heb ik altijd nog m'n Ampeg SVT210AV closed cab + losse top als alternatief...
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

HNZ schreef:Klinkt allemaal een beetje als abracadabra voor mij en ook jullie verschil van mening sterkt mij niet in het vasthouden aan mijn voornemen. Ik ga eerst nog eens goed de verschillen in sound testen en het combo vergelijken met m'n front ventend GK combootje. En anders heb ik altijd nog m'n Ampeg SVT210AV closed cab + losse top als alternatief...
Het is geen verschil van mening, ik bekijk 'beschadiging van de driver" vanuit een andere (belangrijke) hoek en dat is in dit geval de xmax (of xlim/xdam).

Het kan best zijn dat de sound van de gesloten versie jou meer aan staat dan de gepoorte variant, de vraag is of dit ook zo blijft bij hogere volumes. Gewoon uitproberen dus 8)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ArjanK schreef:
MR. LEE schreef: Deze bovenste repliek klopt niet.

Als een basreflex-systeem in het weergave-gebied van z'n afstemming komt , dan neemt de conusuitslag af .
Voor impulsvoormige signalen is er over de hele linie een veel slechtere demping dan bij een gesloten systeem.
Als een basreflex-systeem wordt afgesloten , dan komt de luidspreker dus minder onder mechanische stress te staan , vanwege de demping van gecomprimeerde lucht. :|
( even los gezien mbt of 't mooi of niet mooi klinkt )
Dan zal ik het even anders formuleren.
Met mechanische belasting bedoel ik in dit geval het moment waarop de driver over zijn xmax gaat en in xlim(damage) territorium komt. De vraag was namelijk of de driver (mogelijk) kan beschadigen als je de poort(en) afsluit. Mijn antwoordt is daarop JA. Als je met deze combo/cabinet de zelfde maximale geluidsdruk wil halen als de gepoorte versie dan zal de driver flink over zijn xmax heen gaan en de driver zal beschadigd raken.

oke,....in theorie kan dat , maar in de praktijk pakt dat doorgaans wel anders uit.
Zelfde te halen geluidsdruk is hier geen beoogde doelstelling,...bovendien vraagt dat ook om meer vermogen van de versterker.
( als ie geen véél zwaardere versterker gaat toepassen komt dit zeker niet aan de orde. )

Kijk als voorbeeld even naar de ouwe meuk uit de zeventiger jaren :
London City buis-versterkers op gelijknamige 4 X 12" kast.
Die speakers waren dacht ik 30 watt per stuk , en de kast was voor de ( toch al super-slechte demping van de buisversterker ) gesloten .

( gewoon om alles werkbaar en heel te houden )
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

MR. LEE schreef:
oke,....in theorie kan dat , maar in de praktijk pakt dat doorgaans wel anders uit.
Zelfde te halen geluidsdruk is hier geen beoogde doelstelling,...bovendien vraagt dat ook om meer vermogen van de versterker.
( als ie geen véél zwaardere versterker gaat toepassen komt dit zeker niet aan de orde. )
De gesloten versie zal in het laag minder efficient zijn en meer vermogen nodig hebben dan de gepoorte versie om dezelfde geluidsdruk te halen.
MR. LEE schreef: Kijk als voorbeeld even naar de ouwe meuk uit de zeventiger jaren :
London City buis-versterkers op gelijknamige 4 X 12" kast.
Die speakers waren dacht ik 30 watt per stuk , en de kast was voor de ( toch al super-slechte demping van de buisversterker ) gesloten .

( gewoon om alles werkbaar en heel te houden )
En die drivers hadden (naar alle waarschijnlijkheid) een kleine spreekspoel en dito aandrijving wat resulteert een een hoge Qes, m.a.w. die drivers waren niet eens geschikt voor een gepoorte behuizing.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

ArjanK schreef:
MR. LEE schreef:
oke,....in theorie kan dat , maar in de praktijk pakt dat doorgaans wel anders uit.
Zelfde te halen geluidsdruk is hier geen beoogde doelstelling,...bovendien vraagt dat ook om meer vermogen van de versterker.
( als ie geen véél zwaardere versterker gaat toepassen komt dit zeker niet aan de orde. )
De gesloten versie zal in het laag minder efficient zijn en meer vermogen nodig hebben dan de gepoorte versie om dezelfde geluidsdruk te halen. Kan zelfs zo zijn dat de combo dus danig is afgestemd dat de ingebouwde amp net zo snel aan zijn max zit dan de driver (mechanisch gezien). Als je dan de poort afsluit dan zal de driver met het vermogen dat de ingebouwde versterker kan leveren flink over zijn nek gaan.
MR. LEE schreef: Kijk als voorbeeld even naar de ouwe meuk uit de zeventiger jaren :
London City buis-versterkers op gelijknamige 4 X 12" kast.
Die speakers waren dacht ik 30 watt per stuk , en de kast was voor de ( toch al super-slechte demping van de buisversterker ) gesloten .

( gewoon om alles werkbaar en heel te houden )
En die drivers hadden (naar alle waarschijnlijkheid) een kleine spreekspoel en dito aandrijving wat resulteert een een hoge Qes, m.a.w. die drivers waren niet eens geschikt voor een gepoorte behuizing.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

HNZ schreef:Klinkt allemaal een beetje als abracadabra voor mij en ook jullie verschil van mening sterkt mij niet in het vasthouden aan mijn voornemen. Ik ga eerst nog eens goed de verschillen in sound testen en het combo vergelijken met m'n front ventend GK combootje. En anders heb ik altijd nog m'n Ampeg SVT210AV closed cab + losse top als alternatief...

Het kan overigens ook anders aangepakt worden.
Als het probleem ongewenste "boemerigheid" voor je is , dan kan een eenvoudig extra schakelingetje in je versterker dat ook wel oplossen .

Op sommige versterkers zag je vroeger een draaiknoppie ( keuze-schakelaar ) zitten voor een zgn instelbare "kantel-frequentie". ( high-pass filter )
( een zgn rumble-filter in de oudere hifi-versterkers had een vergelijkbare werking )

hééél eenvoudig te maken ..... en je verandert aan je spullen eigenlijks niks PERMANENT.
Het is dan naar keuze hoe je je knoppie instelt , ....originele spec's ,....of naar eigen wens.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

HNZ schreef:Klinkt allemaal een beetje als abracadabra voor mij en ook jullie verschil van mening sterkt mij niet in het vasthouden aan mijn voornemen. Ik ga eerst nog eens goed de verschillen in sound testen en het combo vergelijken met m'n front ventend GK combootje. En anders heb ik altijd nog m'n Ampeg SVT210AV closed cab + losse top als alternatief...
Niet zo bang .....

gewoon doorgaan met wat je al van plan was.

:jaaaaa:
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Nou, ik ben er uit! Ik heb vandaag de tijd gevonden om een testopstelling te maken. Ik heb de combo's en combi's van head en cab getest met een precision bas. Alles met de eq flat om een redelijke vergelijking mogelijk te maken.

Alle back ported spullen (de twee Ampeg combo's) doen het niet voor mij. Ik heb ze los in de ruimte getest en vlakbij een wand. Het verschil was aanzienlijk en omdat ik live niet altijd kan bepalen wat er wel of niet achter m'n amp zit en ik niet afhankelijk wil zijn van een gegeven situatie heb ik besloten deze weg te doen. Het opvullen van de poorten met rockwool gaf wel een meer stabiele sound, maar het geluid werd eigenlijk heel erg 'dozig' en een mooi rond laag zoals zonder de opvulling kreeg ik er niet meer uit.

Bleven dus de front ported en closed cab combi's over.
Het Gallien Krueger MB112 combo blijft. Het is een handzaam en zeer goed klinkend combootje met een 200 watt versterker die in veel situaties voor mij voldoende is.
Ik had al besloten de Ampeg closed 2x10" cabs te houden, evenals m'n Ampeg PF500 head. Daarnaast heb ik besloten de Gallien Krueger 200MB top te houden. Eigenlijk omdat de PF350 erg veel lijkt op de PF500 en niet echt zo handzaam is als de GK. Die weegt bijna niks klinkt anders dan de Ampeg heads, maar ook lekker over de 2x10' closed cabs.

De Roland stack ga ik waarschijnlijk ook weg doen. Hij klinkt te gek, heeft veel mogelijkheden, is front ventend, maar is een enorme overkill voor mij. Ik gebruik als we full electric spelen eigenlijk altijd de Ampeg PF500 + 2 2x10 cabs. Dat is in de gelegenheden waar ik speel meer dan voldoende. En daarnaast worden we steeds vaker als semi acoustic band geboekt, waarbij of het GK combootje of een combi met de Ampeg spullen ruim voldoende is.

Van links naar rechts:
• Ampeg BA112 combo (gaat weg)
• Gallien Krueger MB112 combo (blijft)
• Ampeg BA115T combo (gaat weg)
• Gallien Krueger 200MB head (blijft)
• Ampeg PF350 head (gaat weg)
• Roland DB210 combo (gaat weg)

Niet op de foto's staat de Roland DB115X powered 1x15" cab met een 300 watt eindversterker. Die gaat ook weg, samen met de DB210 of los.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie