speaker meer watt dan versterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
wouty
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 apr 2010, 14:40

speaker meer watt dan versterker

Bericht door wouty »

Hallo!

Ik heb een 50 watt bassman top. mijn vraag is of ik rekening moet houden met het wattage van een speaker t.o.v de versterker. Kan ik er een 400 watt speaker aan hangen of komt het het geluid beter ten goede als het wattage van de speaker dichter in de buurt van de versterker zit. Ik wil namelijk nieuwe speakers in mijn bassman cabinet zetten. Het mooie lijkt me wel dat de speaker wat zwaarder is zodat ik ook mijn 300 watt versterker er op aan kan sluiten.

Groeten,

Wouter
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Je kan je 50 watt top en je 300 watt top aansluiten op eender welk cabinet. Het wattage maakt hierin geen verschil, het is de impedantie waar rekening mee gehouden moet worden.

Je kan wel niet zomaar eender welke speakers in eender welk cabinet plaatsen. Er moet rekening gehouden worden met de eigenschappen van de speaker. Maar daar is op dit forum wel meer info over te vinden :)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Klinkt een speaker eigenlijk wel lekker als hij maar een beetje op een kwart vermogen staat te pruttelen?
Ik kan me voorstellen dat een speaker gaat kleuren naar mate hij harder gaat, en wat levenloos klinkt als hij zacht staat?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Je hebt je volumeknop toch niet altijd voluit staan? Je hoeft een amp of speaker niet voluit te belasten.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Bericht door cluseau »

Wil je veilig tewerk gaan moet de speaker minimaal 1,5 x het cleane vermogen van de amp aan kunnen, in jouw geval dus minimaal 75Watt. Nu is 300Watt natuurlijk ruim voldoende maar soms gaan speakers pas lekker klinken als ze goed op hun donder krijgen. Persoonlijk houd ik niet van speakers welke op hun tenen lopen en zeker niet met bas. Daar moet het naar mijn idee goed het gevraagde vermogen aankunnen. Conclusie kan zijn dat de combinatie welke jij voor ogen hebt prima moet kunnen. Houd wel de juiste impedantie aan. Niet dat je iets stuk gaat maken met 100% afwijking maar je gaat vermogen inleveren. Dit geldt voor zowel te hoge als te lage impedantie. Het enige goede is de juiste.

De 1,5 factor welke ik adviseer is makkelijk te onderbouwen:
Een clean vermogen is namelijk berekend bij een zuiver sinusvormige spanning. Gitaarjongens zijn nou eenmaal niet zo moeilijk en laten een amp rustig vet clippen. In de bas wereld is dat wat minder maar het gaat om het principe. Het effectieve vermogen van een volledig geclipte spanning is √2 maal zo groot als de zuivere sinusvormige spanning. Een clippende amp welke 50Watt clean levert is dus 1.41x50 = 70.5 Watt. Een 50Watt speaker zou het dan heel erg moeilijk krijgen en op de langere duur zeker uitfikken. In de praktijk spelen er nog meer factoren mee zoals de trafo en het niet volledeig kunnen uitsturen van de buizen maar bij een transistoramp gaan genoemde voorbeelden zeker op.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Kort samen gevat: een zwaarde speaker dan de versterker gaat prima. Andersom ook: Als je maar luistert of de speaker niet gaat farten/ vervormen, dan verg je teveel en zal hij de geest kunnen geven...
Let op :Ook met een 50 watt amp kun je een 300 watt speaker opblazen ...als de amp behoorlijk clipt of vervormd bij volluit staan kan de speaker ook niet goed overweg met de blokgolven.... dus altijd luisteren.....
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Bericht door Slashhead »

Clippen (door overbelasting van de versterker) kan een ongecontroleerde vervorming geven. Het probleem is dat blokgolven in feite ook sinussen zijn maar dan met een hele hoge frequentie die je tweeter kunnen vernietigen. Een speaker kan wel een korte tijd overbelast worden bij een te "zware" versterker zonder dat blijvende schade optreedt. Andersom (te lichte versterker) kan het soms in een keer voorbij zijn met de tweeter.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Daarom hanteer ik de vuistregel dat mijn amp liever zwaarder is als wat de speakers aankunnen. Het prettige voordeel is dat de zaak nooit op zijn max. staat te draaien wat weer resulteert in lage vervorming.

Zoals altijd: oortjes gebruiken, als de boel vervormd gas terug nemen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

cluseau schreef:Wil je veilig tewerk gaan moet de speaker minimaal 1,5 x het cleane vermogen van de amp aan kunnen,
Weer eens compleet foute info :roll:

Het is andersom, anderhalf keer het wattage in de speaker pompen wat hij aankan is de vuistregen. Speakers gaan sneller kapot van te weinig wattage dan van teveel.

Een speaker watt is iets héél anders dan een versterker watt. Lees eerst eens wat artikels voor je hier lukraak wat wijsheid komt plaatsen aub :?
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Bericht door Slashhead »

Ik heb mijn versterker ook liever overgedimensioneerd t.o.v. de speaker, dit is toch net even wat vergevensgezinder als je even niet alert bent. Bij een (slecht ontworpen) ondergedimensioneerde versterker wordt je meteen afgestraft.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Het probleem bij een clippende versterker zijn de hoge harmonischen die inderdaad een tweeter in no time om zeep helpen. Als je geen tweeter in je cab hebt zal alle energie door de spoelen van je woofers in warmte omgezet moeten worden en voor je het weet bak je de spoelen vast in de magneetschacht. Ik spreek helaas uit ervaring...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
FLSTC
Berichten: 629
Lid geworden op: 05 jun 2010, 09:49

Bericht door FLSTC »

Madmac schreef:
cluseau schreef:Wil je veilig tewerk gaan moet de speaker minimaal 1,5 x het cleane vermogen van de amp aan kunnen,
Weer eens compleet foute info :roll:

Het is andersom, anderhalf keer het wattage in de speaker pompen wat hij aankan is de vuistregen. Speakers gaan sneller kapot van te weinig wattage dan van teveel.

Een speaker watt is iets héél anders dan een versterker watt. Lees eerst eens wat artikels voor je hier lukraak wat wijsheid komt plaatsen aub :?

nee ,...da's juist wel goeie info van Cluseau .

Het 1,5 X zwaardere versterker-verhaal wordt toegepast in de HiFi ,
en dat komt omdat in de huiskamer een afgegeven vermogen van bijv 2 X 3Watt al keihard is , en de rest van het versterker-vermogen voor pieken/dynamiek is.
( Trouwens , waar het HiFi betreft zijn meestal de speakers VEEL lichter als de versterkers,
sluit maar even je basgitaartje en een versterker aan op een duur zgn "zwaar"Hifi boxje-met-opgegeven wattage , en je zult met een paar minuten geknetter en gespetter horen , en rook zien ! )

Instrumenten-luidsprekers = gereedschap en veel zwaarder geconstrueerd ,...dat moet ook, gezien verreweg het aller-meeste vermogen wat er doorheen gaat in warmte wordt gedissipeerd.
Het is voor bassisten altijd verstandig om een zwaardere speaker op een versterker aan te sluiten , en niet andersom .
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Nee, die 1,5 keer zwaarder regel is op ALLES van toepassing maar net niet op (car)hifi. Hifi speakers zijn doorgaans net vrij zwaar. Ik heb topspeakers staan van 150 watt rms, een versterker van bvb 2 x 220 watt rms (anderhalf keer wat de speakers kunnen hebben) is zéér duur en wordt zelden gekocht.

Het is simpel:

Versterker met meer vermogen dan de speakers: de speakers kunnen gaan 'blaffen' bij overbelasting maar dit brengt geen permanente schade met zich mee als je onmiddellijk ingrijp. Niet gewoon maar laten 'blaffen' dus.

Speakers met meer vermogen dan de versterker: je kunt heel gemakkelijk, langdurig, een vervormd signaal naar je speakers sturen zonder het echt te beseffen. Tot de spreekspoelen effectief vervormd zijn en je de luidsprekers ALLEMAAL kunt vervangen. Vele mensen horen deze soort vervorming niet eens, maar deze is wel heel schadelijk voor een luidspreker !
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

FLSTC schreef:Het is voor bassisten altijd verstandig om een zwaardere speaker op een versterker aan te sluiten , en niet andersom .
Ik zeg: oortjes gebruiken bij vervorming gas terug. Een zwaardere speaker is beslist geen garantie dat de boel heel blijft.

On topic: dat is geen probleem. Het gaat niet beter klinken als de belastbaarheid van de speaker dichter bij het vermogen van de versterker ligt. Het rendement van de speaker, dat is bepalend voor de hoeveelheid geluid je per Watt kunt produceren.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
FLSTC
Berichten: 629
Lid geworden op: 05 jun 2010, 09:49

Bericht door FLSTC »

Madmac , ga nou niet hier de mensen op het verkeerde been zetten ,

Een zwaardere luidspreker is zwaarder belastbaar en kan dus meer mishandeld worden .
Hier heeft niemand HTS voor nodig omdat te begrijpen .

In goeie bascombo's zitten luidsprekers die minimaal het rms vermogen van de versterker aan kunnen , en dat punt ligt meestal zo'n beetje op de grens van wat die speakertjes nog wel kunnen overleven .

Doe je d'r een zwaardere speaker in , dan heeft die speaker 't gewoon meer naar z'n zin als ie z'n best moet doen .

en niet anders ! :mrgreen:
Plaats reactie